Isolere mod Decra tag uden undertag

Hejsa

Vi har 120 gode m2 1 sal som vi hen over foråret vil igang med at udnytte. Der er et Decra tag på huset fra 2003 men det er desværre lavet uden undertag. Taget skal nok skiftes en dag men det er først en 15 år ude i fremtiden, og det er ikke sådan lige at nedtage for at lave undertag.

Jeg påtænker derfor at opsætte tråd med X cm afstand til taget som jeg så kan isolere op imod. Altså tråd imellem spær på kryds og tværs således der kommer en god plads til luft gennemstrømning op mellem tag og isolering.

Ville det være en fornuftig løsning eller ? Isåfald hvor meget luft skal der laves ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hejsa Vi har 120 gode m2 1 sal som vi hen over... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Orla Nautrup

Hej Håndværkeren

Fordelen (En af dem wink) ved Decra er faktisk at kondensvandet løber ud i samlingerne.

Hej ktm

Hvorfor er Decra besværligt at få fat på, enhver tømmerhandel handler da med det?


Nå, det er nyt for mig.
Da jeg skulle bruge noget for snart en del år siden, skulle man ud til særlig godkendte håndværkere, hvor man allernådigst kunne få lov til at købe lidt plader, under mange spørgsmål om hvorfor han ikke skulle lægge det op.
Så må der være kommet nye love omkring dette!confused smile

Men det er godt at blive retledt!smile

Med venlig hilsen
ktm

 

Alle har vel ret til deres personlige smag..... men

Personligt synes jeg Decra-tage udgør en øjebæ af format. Det kan måske lige gå an til huse efter 1960, men hold da op hvor er det upassende til f.eks. ældre murmestervillaer. Der er da ikke noget mere deprimerende at se på, i et område der ellers er præget af flotte gamle huse, at der pludselig er lagt et decra tag på en villa fra 1936, øv.

Bare en holdning...

Mvh Jax
Jeg er ved at opsætte en ganske almindelig emhætte. det gør jeg ved at føre et ventilationsrør fra emhætte til et t stykke hvori bederumsventilationen og emhætte osen samles. Der sætte kontraspjæld op fra begge ventilatorer. Grunden til at jeg skriver er at jeg gerne lige ville tjekke at der ikke er et eller andet jeg har glemt. Er det f.eks vigtigt at isolere rørene fra emhætten? er der brand hensyn der skal tages? Må jeg gerne benytte plastslanger?

Jeg håber at der er nogen der vil give det en hurtig tanke
Måske du skulle starte en ny tråd, med dette spørgsmål, hvis du vil have kvalificerede svar! :-)
Men ellers går isolering af disse udluftningsrør mest ud på, at undgå kondensvand, hvis de er ført i kolde områder. Det er ikke just lækkert at få kondensvand til at dryppe ned på stegepanden!! :-)

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra ktm

Hvis jeg får energi til at restaurere endnu et hus til brug på vore gamle dage, vil det blive med Decra, der ligger godt fast, hvis man ellers sørger for at spær og lægter bliver, hvor de hører til. Det er tæt og så sparer man undertag og der er ikke noget vedlighold.
Bare ærgerligt, at det er så dyrt og besværligt at få fat i.
I forhold til mange grimme tegl og smuldrende Eternitplader i særdelshed, synes jeg det er nydeligt.smile


Hvis du vælger Decra skal de bemærke at alle søm som sømmes ind i forkanten på tagprofilerne er Alu-søm. Alle ved jo i denne sammenhæng at med ganske få år kommer den stille og roligt ud igen, så sker der det at vand og fugt kan trænge ind til lægten så den med tiden bliver nedbrudt. Men hvis man vælger en tagstensprofil plade fra Lindab er disse skruet fast med skruer med neoprenskiver som holder tæt, det er da klart at foretrække hvis det skal være stål. Der er vist også noget med at Icopal faskriver sig garantien hvis der ryger en genstand op på taget og laver en lille bule.

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Annonce
Citat fra tagdækkerclaus

Hvis du vælger Decra skal de bemærke at alle søm som sømmes ind i forkanten på tagprofilerne er Alu-søm. Alle ved jo i denne sammenhæng at med ganske få år kommer den stille og roligt ud igen, så sker der det at vand og fugt kan trænge ind til lægten så den med tiden bliver nedbrudt. Men hvis man vælger en tagstensprofil plade fra Lindab er disse skruet fast med skruer med neoprenskiver som holder tæt, det er da klart at foretrække hvis det skal være stål. Der er vist også noget med at Icopal faskriver sig garantien hvis der ryger en genstand op på taget og laver en lille bule.


monteringen med de famøse søm kan ses på denne link: http://www.icopal.dk/upload/Products/2815816E5A6CBD9CC12571F100346EA6/Arbejdsvejledning_4002.pdf

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Hov Jeg beklager... Jeg troede jeg lavede en ny tråd... Ja ja godt jeg ikke er i gang med at bygge min egen PC:-)
Se nu er jeg ved at være godt forvirret !

Lad os droppe tag snakken og vende tilbage til emnet biggrin

Som jeg ser det er der både ja og nej med hensyn til undertag ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jamen så læg du undertag på halvdelen, så bliver alle tilfredse wink
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis