Isolere mod Decra tag uden undertag

Hejsa

Vi har 120 gode m2 1 sal som vi hen over foråret vil igang med at udnytte. Der er et Decra tag på huset fra 2003 men det er desværre lavet uden undertag. Taget skal nok skiftes en dag men det er først en 15 år ude i fremtiden, og det er ikke sådan lige at nedtage for at lave undertag.

Jeg påtænker derfor at opsætte tråd med X cm afstand til taget som jeg så kan isolere op imod. Altså tråd imellem spær på kryds og tværs således der kommer en god plads til luft gennemstrømning op mellem tag og isolering.

Ville det være en fornuftig løsning eller ? Isåfald hvor meget luft skal der laves ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hejsa Vi har 120 gode m2 1 sal som vi hen over... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
De søm jeg fik udleveret til at sømme pladerne på med, var i alle tilfælde ikke aluminiumssøm. De var meget hårde. Alusøm ville slet ikke kunne slås igennem 2 lag stålplade. Det lort har jeg prøvet da jeg skulle sømme aluplader på ved foden af et tag, der fik tagpap. De kan jo dårligt slås igemmen en tynd aluplade.
Jeg fik decrasømmene samlet i striber indfarvet i rette farve, formentlig til brug i en sømpistol. Og ja, jeg vil også kalde dem for kamsøm.
Jeg sover roligt med tanke på den montering og kan ikke se råddent træ under dem eller løse plader!

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra Orla Nautrup

Hej Tagdækkerclaus

Lige en rettelse: Skrueløsningen har tilsyneladende været på Icopals hjemmeside siden aug. 2006, men ikke i monteringsanvisningen.

Se: http://www.icopal.dk/upload/Products/B2E6D08A6DD1C49EC125728F00510FE6/UP_afsnit8.pdf

De Decrasøm som ligger her på mit skrivebord har en masse "hakker" op langs siden og derfor kalder jeg dem for kamsøm og jeg nægter at tro de er lavet af aluminium wink .

Hvis du ikke svejser din pap ordentlig sammen kommer der jo nok også fugt ind.

Nå men godnatsmile
Det er sådan set underordnet hvad vi kalder dem, de kommer ud igen.

Så længe mit tagpap flyder i overlægget er jeg 500% sikker på at der ikke kan trænge fugt ind. Du skal jo lige vide at jeg kører under Icopal`s plus garanti ordning. der kan du få 15 Års tæthedsgaranti. Den ordning kan du kun komme i som tagentreprenør hvis du kan udføre kvalitetsarbejde.

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Jeg har haft noget tag af rundt om en kvist jeg har bygget og må sige at det sidder da rigtig godt fast med de søm ?

Som ja er en slags kamsøm skudt i med sømpistol.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Citat fra Orla Nautrup

Hej SlettetBruger-202005

Undskyld fagudtrykket (påforinger): Det er de planker/reglar som du monterer på spær, for at rette konstruktionen op og skabe plads til din isolering.

Ja det skal jeg have gjort for de er dælme skæve de spær wink Og flyttet hanebånd og lavet konstruktion til skunkvæg wink

Citat fra Orla Nautrup

Jeg mener ikke det er nødvendigt at afmontere tag, da det kan laves inderfra. Det er et ganske almindeligt vindbrædt med et stykke lodret krydsfiner på mur til 4 cm under lægter, og så et stykke krydsfiner skråt op 4 cm fra lægter, og det hele fastgøres på lister og fuges.
Jeg kunne ikke lige finde et link men måske andre har en ide her.

Ok det lodrette stykke har jeg ikke meget plads til men kan da nemt lave et stykke som følger fra tagfod og op langs tag.

Burde der ikke blik på ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Citat fra Orla Nautrup

Hej

Der skal ikke blik på, da det jo står i tørvejr oven på muren, og taget er jo tæt.


Ok jeg tænkte blot når der evt fuger sne osv op....

Bør jeg bruge en vandfast krydsfiner ?

Er det som jeg viser på min skitse ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej

Ja, det ser fint ud, men jeg havde bare den opfattelse, at det var nødvendigt med et stykke lodret krydsfiner yderst.

Ideen er bare, at der ikke må blæse ind i isoleringen, og derfor skal der fuges tæt langs spær og mur, så lav bare 2-4 mm sprække og fug så med en god overhøjde.

Brug evt en 15 mm tagkrydsfiner, den er både billig og vandfast, men østenplader er også udmærkede.
Hej Orla.
En magnet ville kunne afslører om det var stål eller aluminium.

V.h. Håndværkeren
Hvad kan desuden anbefales at gøre for at rette spær/skråvægge op til rigtig tykkelse for isolering og forskalling....?

Mine gamle spær er ca 20cm og så vil jeg holde en 5cm til tag. Så altså 15 cm spær og en forventet isolerings tykkelse på 250mm - så et eller andet meget bredt bræt eller hva plejer man at gøre ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis