Isolere mod Decra tag uden undertag

Hejsa

Vi har 120 gode m2 1 sal som vi hen over foråret vil igang med at udnytte. Der er et Decra tag på huset fra 2003 men det er desværre lavet uden undertag. Taget skal nok skiftes en dag men det er først en 15 år ude i fremtiden, og det er ikke sådan lige at nedtage for at lave undertag.

Jeg påtænker derfor at opsætte tråd med X cm afstand til taget som jeg så kan isolere op imod. Altså tråd imellem spær på kryds og tværs således der kommer en god plads til luft gennemstrømning op mellem tag og isolering.

Ville det være en fornuftig løsning eller ? Isåfald hvor meget luft skal der laves ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hejsa Vi har 120 gode m2 1 sal som vi hen over... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal ikke ligge undertaget helt op af lægterne. Hvis det skal udføres nogenlunde korrekt skal du holde 25 mm afstand fra lægter, til undertag.

Så skal du bruge en diffensionsåben undertag. Ved at bruge dette, kan du isolere helt ud til undertaget, og derved få mest muligt isolering i.

En anden mulighed er at bruge Hunsonit undertag, Det er en masonitplade med en belægning på den ene side. Så sømmer du nogle lister på siden af spæret, ca 25 mm fra lægter og så sommer du pladerne op i de lister. Med denne løsning må du ikke isolere helt ud til, da det ikke er diffensionsåbent undertag.

Mvh Tømreren
Citat fra Orla Nautrup

Hej

I modsætning til andre indlæg mener jeg at der meget ofte vil være kondens på undersiden af et ståltag men hvis du udfører din konstruktion med en korrekt tætnet dampspærre vil dette ikke give de store problemer.

Jeg vil anbefale at du holder en afstand på min 4 cm fra isolering til lægter hvilket du nemt kan gøre ved af lave den rette plads via din påforinger, og så blot være omhyggelig med placeringen af isoleringen (som den der har etableret isoleringen i etageadskillelsen "flot arbejde" smile ).

Ved tagfod synes jeg du skal lave et vindbrædt (15 mm krydsfiner med lister til fastgørelse) der først går lodret og så skrå 30 - 40 cm op langs lægter (4 cm luft) og så fuges der tæt.

Undertag kan du ikke lave, og vindpap går der bare skimmelsvampe i.

Vær forøvrigt meget opmærksom på udluftningen i kip, hvor jeg ikke stoler helt på Icopals oplysninger/anvisninger.

Du er ejer af et af de mest holdbare tagbelægninger efter min mening smile .
Det kan godt være han er ejer af en af de mest holdbare tagbelægninger, men det er sku også en af de mest grimme og afskyelige tagbelægninger man kan smide op på sit hus. Ståltag hører til ude på en staldbygning på landet biggrin

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Citat fra Orla Nautrup

Hej

Det er jo en smagssag, vi er jo nogle som godt kan lide at se på en god kvalitet wink .


Der er lige så lidt kvalitet i Decra som der er hund i hundekiks

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Annonce
Ro på nu venner, den ene kan lide moderen den anden datteren !
Skulle jeg lægge nyt tag på den gamle hytte jeg bor i, ville det blive de der nye stålplader der ligner et tegltag men som fås i hele taglængden. Så kan det da ikke blive andet end tæt.

V.h. Håndværkeren
Citat fra tagdækkerclaus

Det kan godt være han er ejer af en af de mest holdbare tagbelægninger, men det er sku også en af de mest grimme og afskyelige tagbelægninger man kan smide op på sit hus. Ståltag hører til ude på en staldbygning på landet biggrin


Hvis jeg får energi til at restaurere endnu et hus til brug på vore gamle dage, vil det blive med Decra, der ligger godt fast, hvis man ellers sørger for at spær og lægter bliver, hvor de hører til. Det er tæt og så sparer man undertag og der er ikke noget vedlighold.
Bare ærgerligt, at det er så dyrt og besværligt at få fat i.
I forhold til mange grimme tegl og smuldrende Eternitplader i særdelshed, synes jeg det er nydeligt.smile

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Håndværkeren

Fordelen (En af dem wink) ved Decra er faktisk at kondensvandet løber ud i samlingerne.

Hej ktm

Hvorfor er Decra besværligt at få fat på, enhver tømmerhandel handler da med det?
Citat fra Håndværkeren

stålplader der ligner et tegltag


det har jeg sku aldrig set.... faktisk ville jeg sige at jeg bedre kan lide stål tage der ikke prøve at ligne telgtag for det kan bare ikke lade sig gøre - rolleyes
Citat fra pma

det har jeg sku aldrig set.... faktisk ville jeg sige at jeg bedre kan lide stål tage der ikke prøve at ligne telgtag for det kan bare ikke lade sig gøre - rolleyes


Det er vel igen et spørgsmål om hvilke intentioner du har om et tegltag, når jeg siger ligner så er det set på afstand, når du står ved siden af huset kan alle se det er stål aluminium eller glasfiber eller noget helt tredie. Det væsentlige er at du kan lukke store tagflader på en let måde (tagpladerne er da også meget lettere vægtmæssigt)

V.h. Håndværkeren
Der er yderligere 29 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis