Isolere mod Decra tag uden undertag

Hejsa

Vi har 120 gode m2 1 sal som vi hen over foråret vil igang med at udnytte. Der er et Decra tag på huset fra 2003 men det er desværre lavet uden undertag. Taget skal nok skiftes en dag men det er først en 15 år ude i fremtiden, og det er ikke sådan lige at nedtage for at lave undertag.

Jeg påtænker derfor at opsætte tråd med X cm afstand til taget som jeg så kan isolere op imod. Altså tråd imellem spær på kryds og tværs således der kommer en god plads til luft gennemstrømning op mellem tag og isolering.

Ville det være en fornuftig løsning eller ? Isåfald hvor meget luft skal der laves ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hejsa Vi har 120 gode m2 1 sal som vi hen over... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Håndværkeren

Jamen så læg du undertag på halvdelen, så bliver alle tilfredse wink


Er det så bedst på nord eller syd siden biggrin
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Citat fra Orla Nautrup

Jeg vil anbefale at du holder en afstand på min 4 cm fra isolering til lægter hvilket du nemt kan gøre ved af lave den rette plads via din påforinger, og så blot være omhyggelig med placeringen af isoleringen (som den der har etableret isoleringen i etageadskillelsen "flot arbejde" smile ).


Ja det er omhyggeligt isoleret wink Hvad mener du med påforinger ?

Citat fra Orla Nautrup

Ved tagfod synes jeg du skal lave et vindbrædt (15 mm krydsfiner med lister til fastgørelse) der først går lodret og så skrå 30 - 40 cm op langs lægter (4 cm luft) og så fuges der tæt.


Altså af med de nederste tagsten, krydsfiner hele vejen eller ? Har du evt en princip skitse eller link ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Citat fra Orla Nautrup

Hej Tagdækkerclaus

Der findes faktisk skrueløsninger til Decra.


Kan du ikke henvise via et link til denne skrueløsning....

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Hej

Undskyld fagudtrykket (påforinger): Det er de planker/reglar som du monterer på spær, for at rette konstruktionen op og skabe plads til din isolering.

Jeg mener ikke det er nødvendigt at afmontere tag, da det kan laves inderfra. Det er et ganske almindeligt vindbrædt med et stykke lodret krydsfiner på mur til 4 cm under lægter, og så et stykke krydsfiner skråt op 4 cm fra lægter, og det hele fastgøres på lister og fuges.
Jeg kunne ikke lige finde et link men måske andre har en ide her.

Hej Tagdækkeclaus

Nej men de har en løsning, og hvorfor de ikke har den på deres hjemmeside må guderne vide.
Citat fra Orla Nautrup

Hej

Undskyld fagudtrykket (påforinger): Det er de planker/reglar som du monterer på spær, for at rette konstruktionen op og skabe plads til din isolering.

Jeg mener ikke det er nødvendigt at afmontere tag, da det kan laves inderfra. Det er et ganske almindeligt vindbrædt med et stykke lodret krydsfiner på mur til 4 cm under lægter, og så et stykke krydsfiner skråt op 4 cm fra lægter, og det hele fastgøres på lister og fuges.
Jeg kunne ikke lige finde et link men måske andre har en ide her.

Hej Tagdækkeclaus

Nej men de har en løsning, og hvorfor de ikke har den på deres hjemmeside må guderne vide.


Hvis ikke du kan henvise til den hos Icopal er det ikke en standard løsning fra dem af. Det kan være du har set det, men så er det nok en tømrer som har været opmærksom på det og monteret taget med skruer istedet for. Det er en Meget ringe tagløsning med disse alu-søm og ikke ringe af en fagmand som dig der skal forestille at lave bygningsundersøgelser, og så være varm foretaler for denne type tagmontering. Den burde give en K3èr i en tilstandsrapport. Kunne da forstå hvis taget er skruet o forkanten og ikke sømmet.

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Annonce
Hej tagdækkerclaus

Jeg har faktisk aldrig set skrueløsningen, men er blevet gjort opmærksom på den af en gør-det-selv mand og kontrollerede den efterfølgende hos Icopal (man skal jo prøve at være velorienteret wink ).

Løsningen er af nyere dato og måske derfor ikke med i deres skriftlige materiale.

En K3 skade i en tilstandsrapport er når der er risiko for personskade eller på andre bygningsdele, så altså ikke relevant i denne situation.
Citat fra Orla Nautrup

Hej tagdækkerclaus

Jeg har faktisk aldrig set skrueløsningen, men er blevet gjort opmærksom på den af en gør-det-selv mand og kontrollerede den efterfølgende hos Icopal (man skal jo prøve at være velorienteret wink ).

Løsningen er af nyere dato og måske derfor ikke med i deres skriftlige materiale.

En K3 skade i en tilstandsrapport er når der er risiko for personskade eller på andre bygningsdele, så altså ikke relevant i denne situation.
Et Decra tag som er 5 - 8 år gammel burde vel ses nærmere efter i sømmene :-) Der kan man med sikkerhed sige at disse søm har løsnet sig så fugten kan trænge ind i lægterne og starte en nedbrydning af træet, og derved burde det give en K3

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Hej Tagdækkerclaus

Nu har kamsøm jo ikke nemt ved at "løsne sig", og de skal jo sømmes lidt skråt op ad, så hvis taget er korrekt udført er det alle tiders produkt.

Det kan altså ikke blive en K3 skade ved lidt eventuelt indsivning, men en K2 wink .
Citat fra Orla Nautrup

Hej Tagdækkerclaus

Nu har kamsøm jo ikke nemt ved at "løsne sig", og de skal jo sømmes lidt skråt op ad, så hvis taget er korrekt udført er det alle tiders produkt.

Det kan altså ikke blive en K3 skade ved lidt eventuelt indsivning, men en K2 wink .


Nu er der godtnok ikke meget kamsøm over den lille alu-søm vi snakker om her. Jeg har set det flere steder, det er også afslørende når vi udfører en tagrenovering der ses det tydeligt hvordan lægterne er fugtige ved sømhullerne.

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Hej Tagdækkerclaus

Lige en rettelse: Skrueløsningen har tilsyneladende været på Icopals hjemmeside siden aug. 2006, men ikke i monteringsanvisningen.

Se: http://www.icopal.dk/upload/Products/B2E6D08A6DD1C49EC125728F00510FE6/UP_afsnit8.pdf

De Decrasøm som ligger her på mit skrivebord har en masse "hakker" op langs siden og derfor kalder jeg dem for kamsøm og jeg nægter at tro de er lavet af aluminium wink .

Hvis du ikke svejser din pap ordentlig sammen kommer der jo nok også fugt ind.

Nå men godnatsmile
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis