Oliekedel til fastbrændsel?

Hej
Jeg er ved at kigge på ejendom igen igen.. 
D fleste har gamle Oliekedeler, sonregel salamander eller lignende. 
Må man lovligt montere en Alm luge og fyre med fastbrændsel? Og kan man selv lave en låge? 
Hej Jeg er ved at kigge på ejendom igen igen..... Vis hele indlægget
60 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad kedel skal man vælge? Hvis nu man skulle skifte?
Kedlen er monteret med tryk ekspansion. Så dropper tanken om at lave den om, mit træ kn gå i brændeovnen.

Et atmos kedel fås til 1000, er sådan en ok? Hvad skal bruge udover selve kedlen og brænderen?
Varmtvandsbeholder, og hvad mere?
Jeg kan få en 15 tons glasfiber silo gratis, og det samme med Flex snegl.. Skal man så have magasinet indenfor? http://www.lavprisvvs.dk/shop/atmos-traepillekedel-model-486429p.html
Du skal huske på der er kommet nye krav til godkendelse, så det er ikke så nemt at købe brugt. En Atmos koster fra ca 17000 og op. Så kommer det udgifter til ladeventil, akkutank og alt det andet. En akkutank koster ca det samme som kedlen hvis den skal være af fornuftig størrelse. Du kan også gøre som jeg og mange andre, bruge en gammel olietank som akkutank. Det er næsten gratis

Men ellers jo, en atmos er et super valg til fastbrændsel.
Hvis jeg endelig skal have nyt, skal det være til piller, somsagt kan keg få silo og Flex snegl, for at tage det ned..
Skal en pille brænder have tank?
Hvad er dit budget?
Jeg er nordjyde, så billigt :-D

Har intet behov for at det kan gøre 14 dage uden pasning, bare det kan køre weekenden over uden rensning.

Og at det kan tilsluttes udendørssilo, og ikke for stor et magasin indenfor
Annonce
En pillebrænder skal ikke have akkutank. Sammenlign det med et oliefyr. Det kører når der er brug for det. De fleste anlæg kan køre 8-14 dage eller mere uden rensning, alt afhængig af den indfyrede mængde

Med venlig hilsen
ktm

 

Det du linker til er kun en kedel, uden pillebrænder på. Selve brænderen koster ca 11.000,- oveni. Så kommer der udgifter til magasin osv.

Det du linker til er samtidigt en lidt gammeldags i måden det kører på. Det kører altid fuld drift, og lukker så ned når kedlen er varmet op. Og sådan vil det så tænde og slukke en dag gange i løbet af en dag, specielt når det er rigtigt koldt. Altså i modsætning til moderne fuldt modulerende pillefyr som fx Scotte, MGM osv som kører op og ned i ydelse alt afhængig af varmeforbruget. 
  
Dermed ikke sagt det ikke er et godt fyr. Jeg tror ikke kvaliteten fejler noget overhovedet. Her kan du se et komplet anlæg
http://www.lavprisvvs.dk/shop/atmos-komplet-stokeranlaeg-486434p.html

Som du kan se er magasinet åbent, så det vil ikke være noget problem at have en gammel kornsilo stående udenfor, og så med en snegl ind over magasinet til at fylde med.

Et populært valg er også et Scotte pillefyr. Det kan du få for 20-25.000,- alt incl.
Men det er måske ikke en helt så robust løsning som det Atmos pillefyr. Bla skal man fra tid til anden skifte el-tænderen. Og den nye model har til tilsyneladende lidt problemer med semi-rensen. Men altså, Scotten er smartere end Atmos'en. Fuldt modulerende, semi-rens og langt større service-netværk.

Skulle jeg vælge var der ingen tvivl, så blev det en MGM Comfort 15 til 30.000,- Et langt mere lækkert fyr end Scotte. Og uden alle de små dumme mangler Scotten har. Men jeg er ikke helt sikker på hvordan det fungerer sammen med en udvendig silo. Til gengæld ved jeg at Karsten fra MGM er utroligt behjælpelig. Så han kunne du evt give et ring. http://www.mgm-pillefyr.dk/

Der er også en Atmos her til billige penge
http://www.vvs1.dk/varmesystemer/pi...-14kw.html

I øvrigt, hvis du er seriøs omkring at ville have pillefyr skulle du måske oprette dig som bruger på www.stokerpro.dk og stille spørgsmål der omkring valg af pillefyr. Der er rigtigt mange dygtige folk, også fagfolk. Og også folk der gerne viser pillefyr/fyrrum frem.
Tak for svarene.
Kedel valget må jeg overveje, men er det inkl shunt? Det skal der vel på?
Kan jeg beholde den tryk ekspansion og lille varmtvandsbeholder der er?

Shunt skal du nok selv tilkøbe. Men altså, det er jo en ventil til 300,- måske. Så det er jo lige til at overkomme. Men det er vigtigt at shunte kedlen, så den får 60gr returvand.

Både Atmos, Scotte og MGM er godkendt til trykekspansion.
I er godt nok en stor hjælp. Tak

Hvilke regler skal følges hvis man købe brugt? Og hvordan skal fyrrummet indrettes når man installerer nyt?

Fyrrummet er mursten både vægge og gulv, og højt til loftet. Der er kun en olietank i rummet ellers
Der er yderligere 30 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis