Oliekedel til fastbrændsel?

Hej
Jeg er ved at kigge på ejendom igen igen.. 
D fleste har gamle Oliekedeler, sonregel salamander eller lignende. 
Må man lovligt montere en Alm luge og fyre med fastbrændsel? Og kan man selv lave en låge? 
Hej Jeg er ved at kigge på ejendom igen igen..... Vis hele indlægget
60 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis man ikke kan få en kedel til at holde i mere end 7 år fyrer man enten med korn, eller også gør man noget helt forkert. En kedel skal have shunt på. Man kan ikke bare lade det kolde returvand rende direkte tilbage i kedel. Det skaber kondens og så ruster lortet.
Næh, det er bedste kvalitet træpiller. Ikke noget med billige russer- eller kinøjserpiller, hvis sådanne findes.
Måske, jeg ved det ikke, men er for meget kylling til at jeg vil prøve!
Du forholder dig ikke til mit fyringsregnskab??? :-)

Med venlig hilsen
ktm

 

Nu skal der ikke blive krig :-) men rart med en masse synspunkter.
Der er opgivet en fyringsudgift på 25000, hvilket som sådan er ok. Overetagen har dog ikke Været varmet op, da denne ikke bliver brugt, dermed er loftet færdig og vinduerne jordslåede. Sander skal varme på ellers rådner det helt.
Jeg går briketter hjem til iår og laver brænde til tørring.
Hvad koster briketter Ift. Olie?
ALARMKLOKKE:

Hvis overetagen er så medtaget af fugt som du beskriver, så skal du få den bærende konstruktion set efter af en fagmand.
Det lyder som noget der kan være ramt af råd/svamp allerede. Hvis der er det mindste i tilstandsrapporten om det, så dækker ejerskifteforsikringen ikke med en krone! og din husforsikring vil sandsynligvis ikke forsikre dig imod råd og svamp.

Nå, off topic, men for vigtigt til ikke at sige det.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.


22500,- er bestemt ikke galt for så mange m3. Ingen tvivl om det.
Men du glemmer vist også at forholde dig til det jeg skriver med shunt. For et eller andet vil jeg vove at påstå i har gjort galt.

Man kan ikke behandle en pladestålkedel på samme måde som en støbejernskedel.
Jeg kender op til flere med 15 år gamle TwinHeat og Baxi kedler der stadig kører fint på piller. Den ene TwinHeat kører endda jævnligt på korn, uden den er tæret op.
Er godt klar over TwinHeat og Baxi ikke ligefrem er de billigste på markedet. Men alligevel.. Man behøver ikke en oldnordisk støbejernskedel for at få noget der kan holde.
Annonce
Chr
Tak for advarslen, det var måske forkert af mig at skrive at loftet var faldet ned pga. Fugt. Profilbrædderne / rustik loftet er faldet ned. Isoleringen herover er fin og tør. Vinduerne, tja hvis man ikke sørger for at tørre sådanne termoruder der vender mod syd, af så får de fugt.
Det er sådan noget der sker med et hus der er udlejet gennem flere år. Resten af huset har desuden helt nye vinduer.
Jeg venter stadig på tilstandsrapport, da denne ikke er færdig
Skrevet af Tomder på 10 okt 2013 17:19

22500,- er bestemt ikke galt for så mange m3. Ingen tvivl om det.
Men du glemmer vist også at forholde dig til det jeg skriver med shunt. For et eller andet vil jeg vove at påstå i har gjort galt.



Nu har jeg ikke selv haft mine fedtede fingre i materien.
Jeg er dog ret sikker på, at den kedel som er dødsdømt ved nabo blev forsynet med shunt, da den blev installeret. Det var et firma, der beskæftigede sig meget med træpillefyr. Allerede den gang, for 7-8 år siden, var problemet med tærede pladejernskedler jo kendt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Er det også lovligt at efter montere pille anlæg? For mener min far har brænder til at ligge, flexsnegle har jeg i massevis og magasin kan jeg lave lave selv.
Hej.
Det svarer jo bare til, at du sætter en anden oliebrænder i. Og så skal reglerne for den installation selvfølgelig følges.
Da du åbenbart godt kan noget ang. lidt konstruktion, er det måske muligt at lave dobbeltlåger. Det havde jeg på et Norrehammer-fyr engang. Den ene låge med en brænder i og den anden til brænde.
Så vi fyrede med brænde i hverdagen, og skulle vi så noget, blev brænderlågen bare lukket i .
Begge låger var monteret på hængsler. Ret genialt og fint at leve med.

mvh

 varmetossen

Skal vi nu ikke lige holde lidt med det der såkaldte problem med pladekedler. Det er simpelthen noget plader. Selvfølgelig holder de nok ikke så længe som en i støbejern, men fyrer man korrekt og monteret korrekt med shunt holder sådan en kedel mange år. 20 år er ikke noget problem.
Der er yderligere 40 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis