Rens og gemmengang af karburator på småmaskiner som havetraktore, plæneklipperere, fræsere med mere.
udført på en Mikuni karburator på en mindre et cylindret kawasaki motor fra 1987, men kan stadig "stå model" til de fleste små maskiner med ligende karburatorer også nye fra 2020.
Selve opbygningen er stortset det samme om det er en Walbro karburator på en B&S eller Honda motor eller ligende.
Mange typer med "autochoker" "readystart” "QSS Quick Start system" er der et seperat system som styrer chokerspjældet, ofte sidder dette ikke som en del af selve karburatoren.
Oftes er punkt 2 ,6 & 7 nok ved de fleste problemer, jeg oplever at langt størstedelen af karburator problemer er snavs og dårlig benzin/vand i benzin.
1. udvendige pakninger
Hvis indsugningspakning sidder fast på karburator, fjern dem med en hobbykniv, de fleste gange kan de reddes.
er pakningen er defekt, kan der trænge "falsk luft" ind, der kan give symptomer som;
motor er lang tid om at falde ned i omdrejninger når gassen tages af,.
Motor taber kraft
Motor skal hele tiden justeres i blandeskrue
Motor er svær at starte.
Tændrør er gråt/hvidt
-det skal siges der kan være flere årsager til dsse fejl. Er du i tvivl om pakning, så monter den eventuelt med lidt flydende pakning.
2. Blandeskrue og udvendige dyser
Skru blandeskruen helt ind, husk at tælle omgange, (denne sad 1 3/4 ud.) du kan gendkende den på at den sidder monteret med en fjeder, og den er spids. Nogle gange har skruen en plastic hætte monteret som forhindre den kan dreje mere end 1/2 omgang, denne skal af.
Kan dog forveksles med tomgangsskruen, som også sidder med en fjeder, men denne påvirker gasspjældet, prøv at vippe i spjældet og du vil se stoppet er skruen.
Kontoller om der også er dyser der kan skrues ud, det er der på denne. men på de fleste nye er disse desværre ikke på.
Blandeskruen har ikke så meget af sige på disse motorer (andet end når der er skidt i) i forhold til på motorcykler ovs.
Den bedste måde at justere blandeskruen er, ved at lade motoren gå i så lave omdrejninger som mugligt, uden at den hakke eller på anden måde gå dårligt, og så justere den først i halve omgange. først 1/2 omgang ind, går den bedre/med flere omdrejninger, fortsæt, går den dårligere, skru 1/2 omg. ud etc. indtil du når et sted hvor der skal justeres finere.
3. Gas og chokerspjæld
kontroller om gasspjæld og chokerspjæld går frit. gasspjæld er det som sidder tættest på motor, og chokerspjældet, længst fra. Noter at et chokerspjeæld sjældent lukker helt til.
selve spjældne er enten monteret på en aksel med skruer, eller bare trykket ind i en slids på akslen. Begge dele kan løsne sig og sætte sig fast, men det er sjældent.
Symptomer kan f.eks. være at motor kun tager fulde omdrejninger (gasspjæld kan ikke lukke for det sidder fast)
4. Svømmerhus/bundkar
afmonter bundkarret, modeller som denne har en bolt i midten skal du huske at kontrollere om pakningen ved bolten er OK, ellers kan den begynde at dryppe derfra efter montering.
Nogle mindre motorer, sidder der en dyse i bolten, her skal der være gemmengang i (udføres på samme måde som punkt 7)
Se om der sidder møg i svømmerhuset, hvis der gør, er der også stor chance for der sidder møg i tomgangsdyserne eller hoveddysen.
Kontoller pakning mellem svømmerhus og karburator, denne kan blive mørnet og utæt.
Ofte når den kommer helt i kontakt med benzin, kan den svulme op, den skal bare tørre og så er den fin igen
5. Svømmer og svømmerventil
Denne karburator løb over. det kan i sjældne tilfælde være svømmer som er utæt og fyldt med benzin, dens funktion med at svømme oven på benzin og lukke for tilførsel vil så ikke virke.
Andre tilfælde sidder der møg på selve svømmer ventilen (måske kan du se den hvide ring på denne, det er skidt som gør der ikke lukkes helt til)
Du kan tryk teste den ved at vende karburator på hovedet så svømmer ligger oven på ventil og sende tryk igemmen hvor benzinslanger normalt sidder. jeg plejer at sige 0,7 XX er super godt, 0,5 er udemærket og virker.
Alt under 0,4 er skidt, og der er stor chance for svømmer ikke kan lukke af for benzin tilførsel, og karburator flyder over med benzin. bedst er der hvis karburator kan holde trykket i 5 minutter uden at tabe tryk synderligt.
Nogle gange (mest på gamle motorcykler der har kørt i mange år) er selve svømmerventil sædet beskidt og lidt deformt, her kan du polere det med en vatpind med noget fint slibemiddel, sættes i boremaskine og køre i få sekunder, så er møg slebet væk.
Er sædet slidt og deformt kan det på mange modeller skiftes ud (desværre ikke denne) her vil du kunne se sædet er lavet i messing og vil kunne ses på reservedels tegning -husk også at skifte svømmmer ventil.
Hvis svømmerventilen spids er slidt, vil denne heller ikke kunne holde tæt, det kan oftes ses som en tværsgående rille.
Svømmeren kan også sidde fast, dette er mest når motor har stået stille i lang tid.Her er et hurtigt trick at slå let med skæftet af en skruetrækker på bundkarret, det kan oftest løsne svømmeren
6. Hoveddysen
Hoved dysen skrues ud, den kan havde mange former, fra 5mm op til et par cm, der skal være gemmengang.
Mange blæser med trykluft, jeg har bedst succes med karburator rens eller bremserens som sprøjtes i gemmen.
Nogle karburatorer har et dyserør som sidder bagved/under hoveddyse som også kan tages ud og renses, rører har en masse små huller i siden som der skal være gemmengang i (ikke denne model)
Nogengange sidder skidtet så godt fast at dysen skal renses med en dyserival, dette skal du være MEGET forsigtigt ved, tager du spåner af hoveddysen, kan du maskine begynde at køre ad helveds til, for den får for meget benzin!
7. Tomgangsystemet
Tomgangsystemet bliver ofte overset, de fleste nøjes med at rense hoveddysen, og når det ikke virker, bliver karburator udskiftet. Mange af problemer relatere sig til stoppede kanaler her i.
Tomgangssystemet styres af Blandeskruen(Som IKKE er en strålespids! men det er en anden historie som kun høre sig ældgamle maskiner til)
Systemet består af en masse gange fra svømmerhus og fra "luftfilersiden" af karburator ud til den del af karburatoren som peger mod cylinder. Når maskinen ikke er under belastning er gasspjældet ikke fuldt åbnet, og i stedet for at trække benzin blanding ud af hoveddysen, bliver det ført i gemmen tomgangssystemet. (groft sagt)
Se visuelt ved at spraye rens i gemmen, om der er gemmengang i sysstement, ofte opdager du ikke at der sidder noget fast, men det kommer med ud.
Sjældne gang skal tomgangssytemet renses mekanisk. f.eks. med en ultratynd kobbertråd, pas på du ikke udvider noget du ikke skal!
Ind imellem kan du finde et hul som tydeligvis er lukket, her er der ofte broret til en tværgående kanal og videre, og gange vil ende et andet sted, denne udgang er lukket.
Problemer der kan relatere til skidt i tomgangssytem:
Motor går ujævnt
Motor har dårlig trækkraft i lave omdrejninger
Motor tager ikke nok omdrejninger
Dette dokument fra Honda viser i midten de forskellige veje i en karburator, benzinen kan løbe igemmen
http://www.honda-engines-eu.com/documents/10912/31055/1480/cb2c546e-cf89-48f5-aee5-11182f91814c
Læg også mærke til hvor mange problemer der kan løses ved rens af pilot screw/blandeskrue.
8. Ultralydsrens
Ultralydsrens med afspændingsmiddel i vandet er en rigtig god måde at rense på, men jeg lader det ikke stå alene, jeg har prøvet at stole på ultralyd tog alt, hvor jeg måtte over karburator med manuel rens.
9. Husk benzinfilter!
Saml og monter karburator, husk at sætte et nyt benzinfilter på, eller monter et hvis ikke der er noget. Det er ikke mirakel kuren til en altid ren karburator, men det tager absolut det værste møg.
Bell add har noget primerens (vare nr 8805), som jeg vil anbefale at bruge når din motor går ujævnt eller har været igemmen sådan en tur her. det er heller ikke en mirakkel kur, men jeg har oplevet mange gange at det hjælper på dårlig motorgang, bruger det selv hvert forår i mine maskiner.
Noget jeg ikke har fået med? Skriv gerne og jeg får den flettet ind