Bygning af sejl jolle i 1977 / 78
Bygget på knækspant lavet af 9 mm. WBP (vand & kogefast) x finer.
Varighed:
Al min fritid i 2 - 2 ½ år.
Blev lavet ude, senere blev der bygget et hus hen over.
Længe før digital kamara og pc blev hver - mands eje.
Lånte en tegning/bygge-vejledning.
>>>>>>>>>>>>>>>>>><<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Byggeriet:
Beddingen:
Blev lavet af 2" x 4" fyretræ rette/høvlet, blev sat på nogle små "pæle" som blev banket ned, så den' var i vatter i alle retninger, på denne skruede jeg de 5 spanter op, jeg gik i nogle dage og ventede på helt stille vejr, lavede 2 galger så jeg kunne opspænde en meget stram snor, hen over beddingen, og med lodsnor spændte jeg bodex-spanterne op, så de kom til at stå helt rigtigt i forhold til hinanden.
Tegningen:
Var et meget stort stykke papir med aftegning af spante rids, (nogle - - - , -.-.- _ ._ . osv.) lagde denne på en 22 mm. Bodex plade, noget tungt i hjørnerne og prikkede et hul med en dyknagel i punkterne, forbandt disse mærker med retholt & blyant, skar ud med stiksav og efterfølgende med rundsav.
Eneste el-værktøj:
Var en' boremaskine, stiksav & rystepudser, resten var håndværktøj B.la. en spiral skruetrækker (Stanlye) længe før batteri bore/skruemaskinen blev almindelig.
Der blev "jokket" nogle skruer i den jollle, med ca. 100 mm. afstand når der skulle limes med polyurithaen lim, limfladerne skulle lige fugtes en lille smule forinden.
Jollen blev lavet synkefri, havde en onkel som var isolatør, af ham købte jeg 2 x 2½ L de 2 væsker blev det vi kalder for PU skum, skulle bare blandes så blev det til opdrifts middel i de 2 forreste/agerster rum Stb/Bb sider, i cokpittet blev fyldt helt op inden dørk-pladen blev limet på.
Test af flyde evne:
Af-prøvede den engang med 3 - 4 voksne, jollen var absolut synkefri.
Der var 4 stuve rum, med nogle store gummi-propper, (købt på min arbejdsplads) til tovværk, anker ol. den forreste luge var lavet af teaktræ - luge med en acryl plade som tæt sluttende låg.
Rummet foran var beregnet til sejlene.
Jollen kunne trimmes så jeg kunne sejle i så godt som alle vindforhold, og kunne trækkes helt op, om jeg ville lægge til helt inde ved strandkanten.
Kølen & de' nederste "knæk" var forsynet med nogle slid-lister, noget meget stærkt materiale extronax, blev skruet på med små rustfrie skruer.
Når jollen lå på kryds (kunne gå ret tæt op mod vinden) i ret frisk vind kunne den ta' en smule vand ind over rælingen, men kun lidt roret slap vandet inden den væltede helt over og jollen gik op i vinden og faldt af igen.
Det var meget sjovt at sejle med den, den kunne nemt sejles af en' mand eller 2 om man ønskede det.
Har nu aldrig været stort konkurence menneske, så når der var kapsejlads, vendte jeg om og sejlede den modsatte vej.
Stod af "ræset" det giver ikke rigtigt mening for mig heller ikke dengang.
Sidste foto af jollen: (som avataren 1. foto)
Som netop var blevet grundet, fik en auto maler til at sprøjte male den, jollen havde "under avis afdækningen" en mahonig "kant" som blev lakeret, med Hempel 2 komp lak. skroget blev malet gul udvendigt & hvid indvendigt med hempels maling/lak med en' smal sort kant, for at fremhæve formen.
Bunden blev malet med noget, giftmaling der forhindrer ruer ol.
De 2 små huller i bunden ved sænke kølkassen, var til såkaldte bailers, som kunne lænse vandet ud om der var god fart på.
Mast & Rig.
En 6 m. mast lavet af 1" x 4" af udsøgt fyrretræ, blev skaret i et ca. 260 mm lang skråt snit, 3 stykker som blev limet sammen med 2 komp. Caskofen lim til et og efterfølgende savet op i midten, for at kunne lave en hulkehl med overfræser til forliget af stor-sejlet og limet sammen igen.
Lavede plads til faldene kunne "løbe" inden i masten.
Vanter og forstag
Lavet i 4 mm rustfri stål wire
Mast & bom blev bejdset/lakeret.
Sejl. Bermuda.
Storsejl 8 Kvm. & 4 kvm. fok, lavet af en sejlmager i Thisted.
Jollen lå i Amtoft lystbådelaug, tæt på Feggesund i den vestlige ende af Thisted bredning i et par sesonger har ingen fotos under sejl. (mig der var bag kamera)
Jeg til dato har lavet & lærerigt kan anbefales at prøve, om der er lyst, tid & mod på det.
Fotos scannet fra farve/papir billeder engang i sidste århundrede 1977 - 79 deraf de for nutiden dårlige billeder.