Skur i skel - råd til at lave væg mod nabos skur

Hej jeg skal opføre et mindre skur (9m2), skuret skal ligge i skel og naboen har allerede et skur. Er der nogen der har nogle gode ideer til hvordan væggen mod naboens skur laves. Skuret skal isoleres. 

Jeg har været forbi flere løsninger og lige nu tror jeg nok mest på fer og not brædder der lægges oven på hinanden og skrues indefra gennem en liste monteret på på stolperne.

Er der noget jeg ikke tænker på i denne løsning eller der måske en anden bedre/smartere løsning som jeg ikke ser :)

Pft

Hej jeg skal opføre et mindre skur (9m2), skuret... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
For at kunne få et kompetent svar mangler du at skitserer naboens situationsplan, i forhold til din?
Ligeledes hvad siger byggetilladelsen?

Ved mangelfuld info eksploderer dine svar, du får, i alle verdenshjørner 
Manglende info, ja noget så simpelt som vedhæftet pdf fil, et luftfoto 
Din nabo må vel være nr. 17?
Det må vel være at fortsætte den bygningsmæssige udførsel i skellet!?

GSH skrev den 28-06-2025 09:55:47

Manglende info, ja noget så simpelt som vedhæftet pdf fil, et luftfoto 
Din nabo må vel være nr. 17?
Det må vel være at fortsætte den bygningsmæssige udførsel i skellet!?

Du har helt ret, naboen er nr 17 :)

I det eksisterende skur er der ikke brandvæg, men blot beklædt med krydsfiner spor plader mod naboen skur. Hvis jeg fortsætter denne udførsel i det nye skur vil jeg jo ikke overholde BR18 som jeg jo ganske givet skal :)

GSH skrev den 28-06-2025 08:52:53

For at kunne få et kompetent svar mangler du at skitserer naboens situationsplan, i forhold til din?
Ligeledes hvad siger byggetilladelsen?

Ved mangelfuld info eksploderer dine svar, du får, i alle verdenshjørner 

Tak, jeg oprettede jo denne tråd for "blot" at få vejledning/råd til hvordan jeg kunne udføre væggen uden adgang til bagsiden, men den har jo taget en drejning i forbindelse med at jeg er blevet opmærksom på at væggen muligvis skal være en brandvæg. 

Byggetilladelsen siger ikke meget mere end at:

Tilladelsen er givet på baggrund af: 
• Seneste modtaget ansøgningsmateriale pr. 10-06-2025 
• Bygningen er indplaceret som konstruktionsklasse 1 (KK1), jf. BR18 § 489. 
• Bygningen er indplaceret som brandklasse 1 (BK1), jf. BR18 § 493. 
• Redegørelse for indsatstaktiske forhold. 
• Erklæring om tekniske forhold i byggeriet. 
• Relevant tegningsmateriale. 
• BBR-oplysninger. 

og

Arbejdet skal udføres i overensstemmelse med det ansøgningsmateriale, der ligger til grund for byggetilladelsen. 

Det er en forudsætning, at byggearbejdet overholder BR18, medmindre der er søgt og opnået en dispensation i denne eller en særskilt tilladelse. 

Det er en forudsætning, at byggearbejdet overholder bestemmelserne i lokalplan nr. 320.3, Solrød, Ejegårds Alle og Tofterne, medmindre der er søgt og opnået en dispensation i denne eller en særskilt tilladelse 
Der er ikke nogen begrænsninger i lokalplanen andet end, der er en byggelinie 10m fra vejmidte 

Der må ikke foretages ændringer i forhold til det godkendte projekt uden tilladelse fra kommunen, jf. BR18 § 37, stk. 2 og 3.
Det er lidt af et paradoks eller til grin at lave brandmur på 2,6 m hvis der ikke er brandmur på skuret på 4,2 m eller hvad med carporten på 5,05 m?
Hvad med naboens bebyggelse i skellet er det med brandmur?
Hvor længe har du boet i huset? Kan se via www.OIS.dk siden sidste år
Ved du om eks. carport og skur er opført samtidig med naboens, via.OIS er begge carporte opført i 1985, ligeledes naboens skur.

​Der er noget som bør undersøges nærmere.

Prøv at snakke med naboen om han/hun kender til evt. dispensationer.
Ud fra din skitse er det ikke sikkert at Kommunen har været obs. på de faktiske byggeforhold i forhold til naboen.
Annonce
GSH skrev den 29-06-2025 14:45:32

Det er lidt af et paradoks eller til grin at lave brandmur på 2,6 m hvis der ikke er brandmur på skuret på 4,2 m eller hvad med carporten på 5,05 m?
Hvad med naboens bebyggelse i skellet er det med brandmur?
Hvor længe har du boet i huset?
Ved du om eks. carport og skur er opført samtidig med naboens?

Prøv at snakke med naboen om han/hun kender til evt. dispensationer.
Ud fra din skitse er det ikke sikkert at Kommunen har været obs. på de faktiske byggeforhold i forhold til naboen.

Jeg er helt enig med dig, det ikke rigtig giver mening med at lave brandvæg i noget af det. Carportene er med åbne sider der støder helt optil hinanden, med et mindre overlap på tagrenderne, men to selvstændige bygninger.

Jeg har boet her et lille års tid og har ikke talt med naboen om hvordan hans skur er opført, endnu. Jeg føler mig ret sikker på at der ikke er givet dispensation da jeg ville antage at det ville fremgå af byggeansøgning/tilladelse på weblager.dk og det gør det ikke for hverken min eller naboens.

Mit hus er opført i 78 og carport i 85, naboen hus er også opført i 78, men carporten i 84. 
Der er så divergens i opførselsårene i henhold til www.ois.dk

Gætter på at den Vandrette brandspredning er udført i hver hovedbygnings facader.
Det kunne være at du skulle aflægge et besøge hos teknisk forvaltning i Kommunen. 
GSH skrev den 29-06-2025 15:12:41

Der er så divergens i opførselsårene i henhold til www.ois.dk

Gætter på at den Vandrette brandspredning er udført i hver hovedbygnings facader.
Det kunne være at du skulle aflægge et besøge hos teknisk forvaltning i Kommunen. 

Jeg tog udgangspunkt i årstallet for byggetilladelsen, men OIS er nok det man her bør stole på. 

Du har nok ret i at det giver mening med en snak med dem :)
HypeTaxx skrev den 02-07-2025 11:53:21

GSH skrev den 29-06-2025 15:12:41

Der er så divergens i opførselsårene i henhold til www.ois.dk

Gætter på at den Vandrette brandspredning er udført i hver hovedbygnings facader.

Jeg tog udgangspunkt i årstallet for byggetilladelsen, men OIS er nok det man her bør stole på. 

Du har nok ret i at det giver mening med en snak med dem :)

Hej.

figur 4.4.38 kan ikke anvendes, da dette er for sekundær bebyggelse i fiktiv skel.

Hvad tag materiale anvender du?
Det er tabel 4.4.1 der er afgørende for at du kan bygge mod naboskel.

Byggeår i OIS kan du ikke altid regne med, der vil sags dokumenterne højst sandsynligt vægte højere.

Kommunen udføre ikke tekniskbyggesagsbehandling ift. brand, og da der er ansøgt på baggrund af en BK1, så det dig selv der har ansvaret for brand forholdene. 

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
@Bygningskonstruktør: Du har vist ikke sat dig helt ind i sagen.
Som det fremgår af vedhæftet vedhæftet pdf fil af 28/6 -09:55 er der bygget på begge sider af skel, carporte og skure/udhuse.
Trådstarter vil så gerne bygge "udhus/skur" op ad naboens "udhus/skur" i forlængelse af eksisterende skur/udhus og carport. Således at Trådstarter også har bygger knapt 12 m i skel. Det fremgår også af pdf filen, nederst nr. 17 og Trådstarter nr. 19
Situationen ligner 4.4.5.1 bortset fra at det ikke er på samme grund, men med faktisk skel og ikke fiktiv skel som vist i 4.4.5.1

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis