Skur i skel - råd til at lave væg mod nabos skur

Hej jeg skal opføre et mindre skur (9m2), skuret skal ligge i skel og naboen har allerede et skur. Er der nogen der har nogle gode ideer til hvordan væggen mod naboens skur laves. Skuret skal isoleres. 

Jeg har været forbi flere løsninger og lige nu tror jeg nok mest på fer og not brædder der lægges oven på hinanden og skrues indefra gennem en liste monteret på på stolperne.

Er der noget jeg ikke tænker på i denne løsning eller der måske en anden bedre/smartere løsning som jeg ikke ser :)

Pft

Hej jeg skal opføre et mindre skur (9m2), skuret... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Bygningskonstruktør skrev den 03-07-2025 01:19:05

.
figur 4.4.38 kan ikke anvendes, da dette er for sekundær bebyggelse i fiktiv skel.

Hvad tag materiale anvender du?
Det er tabel 4.4.1 der er afgørende for at du kan bygge mod naboskel.

Byggeår i OIS kan du ikke altid regne med, der vil sags dokumenterne højst sandsynligt vægte højere.

Kommunen udføre ikke tekniskbyggesagsbehandling ift. brand, og da der er ansøgt på baggrund af en BK1, så det dig selv der har ansvaret for brand forholdene. 

Tak for input, taget er/bliver Icopal fastlock, så kan jeg nemlig bare fortsætte taget på det eksisterende skur. Jeg må lige kigge på 4.4.1 når jeg kommer til min pc

Jeg er med på at kommunen ikke udføre byggeteknisk vurdering og at det er mit ansvar at det er i orden 😊

J
Såfremt Kommunen ikke har været OBS på at der allerede er bygget i skel på nr. 17, kan byggetilladelsen være udskrevet på et forkert grundlag, da din skitse i byggeansøgningen ikke viser bebyggelse på nr.17.
Der sker ikke noget ved lige at afrundet det med kommunen, om nu alt er korrekt, medbringende ny opdateret skitse/plan.
GSH skrev den 03-07-2025 08:27:39

@Bygningskonstruktør: Du har vist ikke sat dig helt ind i sagen.
Som det fremgår af vedhæftet vedhæftet pdf fil af 28/6 -09:55 er der bygget på begge sider af skel, carporte og skure/udhuse.
Trådstarter vil så gerne bygge "udhus/skur" op ad naboens "udhus/skur" i forlængelse af eksisterende skur/udhus og carport. Således at Trådstarter også har bygger knapt 12 m i skel. Det fremgår også af pdf filen, nederst nr. 17 og Trådstarter nr. 19
Situationen ligner 4.4.5.1 bortset fra at det ikke er på samme grund, men med faktisk skel og ikke fiktiv skel som vist i 4.4.5.1

I hvilken henseende har jeg ikke forstået sagen ift. det jeg beskriver? 

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
HypeTaxx skrev den 03-07-2025 08:37:40

.
figur 4.4.38 kan ikke anvendes, da dette er for sekundær bebyggelse i fiktiv skel.

Byggeår i OIS kan du ikke altid regne med, der vil sags dokumenterne højst sandsynligt vægte højere.

Kommunen udføre ikke tekniskbyggesagsbehandling ift. brand, og da der er ansøgt på baggrund af en BK1, så det dig selv der har ansvaret for brand forholdene. 

Tak for input, taget er/bliver Icopal fastlock, så kan jeg nemlig bare fortsætte taget på det eksisterende skur. Jeg må lige kigge på 4.4.1 når jeg kommer til min pc

Jeg er med på at kommunen ikke udføre byggeteknisk vurdering og at det er mit ansvar at det er i orden 😊

J

Okay, plast materiale 👍

Det betyder at din tagflade er E-D2 og der er herfor ikke krav til din ydervæg mod skel eller afstand til skel. Jf. skemaet.

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

ev elmand skrev den 27-06-2025 16:37:25

Du må ikke bygge i skel på begge sider af huset. Kun til 1 nabos skel. Så hvis der er garage/carport på den anden side så dur det ikke. 

For fremtidige der bruger denne tråd for vejledning og inspiration om sekundær bebyggelse vil jeg tillade mig at rette denne udtalelse. 

Bygningsreglementet begrænser ikke antallet af skel, man må bygge op til – så længe de enkelte småbygninger (samt samlede areal og længde af alle sekundære bebyggelser) overholder krav i gældende bygningsreglement.

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
Annonce
GSH skrev den 03-07-2025 09:04:18

Såfremt Kommunen ikke har været OBS på at der allerede er bygget i skel på nr. 17, kan byggetilladelsen være udskrevet på et forkert grundlag, da din skitse i byggeansøgningen ikke viser bebyggelse på nr.17.
Der sker ikke noget ved lige at afrundet det med kommunen, om nu alt er korrekt, medbringende ny opdateret skitse/plan.

Hvad der er bygget hos naboen har som udgangspunkt ikke indflydelse på hvad trådstarter må bygge på sin egen grund. Eller i skel mod nabo. Måske forvirring opstår når der indblandes figurer under 4.4.5(.1) i vejledningen. Dette afsnit er kun gældende ved flere primære bebyggelser på samme grund. Selvom trådstarter bor i sammenbyggede, eller dobbelthus, er matrikler stadig selvstændige med kun een primær bebyggelse.

Trådstarter skal sørge for at bygge inden for byggeretten med de krav der stilles herfor i gældende bygningsreglement.

Trådstarter har så behov for (udover lovliggørelse af eksisterende gætter jeg på), at søge om byggetilladelse da der nu vil være over 50m2 sekundær bebyggelse samlet på hans grund.

Det fremgår at trådstarter har søgt byggetilladelse, der skal søges om overskridelse af den samlede sekundære bygningsareal, samt for overskridelse af samlet 12m bebyggelse i skel (i alt næsten 16m). Byggeansøgningen skal specifikt omhandle de forhold der går ud over byggeretten.

Brandkrav som skal overholdes kommer trådstarter så nemt om, da han (som bygningskonstruktøren skriver), bruger tagmateriale i klasse E-D2 hvilket lemper krav til skel og afstand. Der er altså ikke brandkrav til facade mod naboskel.

Mvh. 

Bygningskonstruktør skrev den 03-07-2025 12:05:56

HypeTaxx skrev den 03-07-2025 08:37:40

.

J

Okay, plast materiale 👍

Det betyder at din tagflade er E-D2 og der er herfor ikke krav til din ydervæg mod skel eller afstand til skel. Jf. skemaet.

Tak for hjælpen 😊 

ATCM skrev den 04-07-2025 07:44:30

GSH skrev den 03-07-2025 09:04:18

Såfremt Kommunen ikke har været OBS på at der allerede er bygget i skel på nr. 17, kan byggetilladelsen være udskrevet på et forkert grundlag, da din skitse i byggeansøgningen ikke viser bebyggelse på nr.17.

Hvad der er bygget hos naboen har som udgangspunkt ikke indflydelse på hvad trådstarter må bygge på sin egen grund. Eller i skel mod nabo. Måske forvirring opstår når der indblandes figurer under 4.4.5(.1) i vejledningen. Dette afsnit er kun gældende ved flere primære bebyggelser på samme grund. Selvom trådstarter bor i sammenbyggede, eller dobbelthus, er matrikler stadig selvstændige med kun een primær bebyggelse.

Trådstarter skal sørge for at bygge inden for byggeretten med de krav der stilles herfor i gældende bygningsreglement.

Trådstarter har så behov for (udover lovliggørelse af eksisterende gætter jeg på), at søge om byggetilladelse da der nu vil være over 50m2 sekundær bebyggelse samlet på hans grund.

Det fremgår at trådstarter har søgt byggetilladelse, der skal søges om overskridelse af den samlede sekundære bygningsareal, samt for overskridelse af samlet 12m bebyggelse i skel (i alt næsten 16m). Byggeansøgningen skal specifikt omhandle de forhold der går ud over byggeretten.

Brandkrav som skal overholdes kommer trådstarter så nemt om, da han (som bygningskonstruktøren skriver), bruger tagmateriale i klasse E-D2 hvilket lemper krav til skel og afstand. Der er altså ikke brandkrav til facade mod naboskel.

Mvh. 

Tak for for den præcise beskrivelse.

Jeg ​er bevidst om 12m reglen, hvordan forholder jeg mig nu hvor kommunen har givet tilladelse. Tegningsmaterialet viser jo tydeligt ​at der er mere end 12m i skel, men jeg har ikke direkte omtale det.
Det du søger byggetilladelse for er det der beskrives i “planlagt arbejde”, samt tilhørende tegninger, dokumenter mv.

Er der i arbejdet overskridelser af byggeretten, skal det beskrives i feltet “Dispensation fra bygningsreglementet”. Herefter foretager kommunen en helhedsvurdering af overskridelserne.

Hvis der ikke søges dispensation erklærer man i princippet at ens ansøgning holder sig inden for byggeretten. Og man afholder selv ansvar for at der bygges efter BR18.

En sagsbehandler vil ikke være ansvarlig for at skulle gennemgå alt tegningsmateriale mv. og granske for fejl og uoverensstemmelser.

Hvordan du præcist skal forholde dig vil jeg ikke kunne sige. Min egen fornemmelse er at det er nemmere at få dispensation fra de maks 50m2 sekundære bebyggelser, end det er de 12m i skel.

Mvh. 

1) @ATCM bare lige en rettelse. Der skal ikke en dispensationsgodkendelse for sekundær bebyggelse over 50m2

2) @HypeTaxx som ATCM beskriver skal du i ansøgningen under fanen “Dispensation fra bygningsreglementet” beskriver hvad du vil have dispensation for og anvise hvor det er på tegningen.
Det vigtigste du skal beskrive er HVORFOR, da der kun kan gives dispensation ud fra en begrundelse ellers vil den blive afvist med det samme.

Du kan ydermere tillægge et oversigtskort med matrikel af de 2 nabogrunde som har mere end 12 meter sekundær bebyggelse i skel.

Dette vil også være til fordel over for dig, da dette også kan tages med som en begrundelse til helhedsvurderingen.

Du kan evt. anvende “arealinformation” som grundkort hvor du kan tænde for laget “ortofoto”, “skel linjer “ og herefter anvende måleværktøjet for angivelse af mål.

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind