Skur i skel - råd til at lave væg mod nabos skur

Hej jeg skal opføre et mindre skur (9m2), skuret skal ligge i skel og naboen har allerede et skur. Er der nogen der har nogle gode ideer til hvordan væggen mod naboens skur laves. Skuret skal isoleres. 

Jeg har været forbi flere løsninger og lige nu tror jeg nok mest på fer og not brædder der lægges oven på hinanden og skrues indefra gennem en liste monteret på på stolperne.

Er der noget jeg ikke tænker på i denne løsning eller der måske en anden bedre/smartere løsning som jeg ikke ser :)

Pft

Hej jeg skal opføre et mindre skur (9m2), skuret... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Bygningskonstruktør skrev den 04-07-2025 16:31:49
1) @ATCM bare lige en rettelse. Der skal ikke en dispensationsgodkendelse for sekundær bebyggelse over 50m2

Enig. Det var formuleret forkert.

Mente at det var nemmere at opnå byggetilladelse over de 50m2. End at få dispensation for overskridelse af 12 meter i skel. 

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
Du har "lidt" rod i BBR for bebyggede areal. BBR (OIS) siger 110 m2 for total bebygget areal. 
Fremkommer ved: selve huset = 79 m2, carport = 22 m2 og nyt skur = 9 m2

Skur i forlængelse af carport og overdækning mod nr. 21 figurerer ikke i BBR
Din plantegning siger: Carport = 17,7 m2, skur = 14,7 m2, nyt skur = 9 m2,  I alt = 41,4 m2
Overdækning siger 16 m2.
Alt andet lige, burde dit totale bebyggede areal være på 136 m2 0g ikke 110 m2.

Efter som der har været adskillige tidligere ejer, er alt nok ikke gået korrekt til.
Ligeledes burde Ejendomsmæglerne også havde opdaget denne difference. 
Det er normalt at Ejendomsmæglerne gennemgår BBR, i hvert i visse kredse .

For din nabo, nr. 17 er der overensstemmelse med arealerne, Bygning 1, Bygning 2 og Bygning 3, 79 +16+9 = 104 m2.

Mon ikke du skulle aflægge Kommunen, et besøg, for at få reddet trådene ud.
Det er altid given ejer som står med ansvaret for at BBR er opdateret.
GSH skrev den 04-07-2025 19:32:12

Du har "lidt" rod i BBR for bebyggede areal. BBR (OIS) siger 110 m2 for total bebygget areal. 
Fremkommer ved: selve huset = 79 m2, carport = 22 m2 og nyt skur = 9 m2

Skur i forlængelse af carport og overdækning mod nr. 21 figurerer ikke i BBR
Din plantegning siger: Carport = 17,7 m2, skur = 14,7 m2, nyt skur = 9 m2,  I alt = 41,4 m2
Overdækning siger 16 m2.
Alt andet lige, burde dit totale bebyggede areal være på 136 m2 0g ikke 110 m2.

Efter som der har været adskillige tidligere ejer, er alt nok ikke gået korrekt til.
Ligeledes burde Ejendomsmæglerne

Er du sikker på du ser på den rigtige BBR? Talene du oplyser er ikke angivet for matriklens BBR 

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
@ Martin skriver: Er du sikker på du ser på den rigtige BBR? Talene du oplyser er ikke angivet for matriklens BBR 

Som tidligere skrevet, mine tal stammer fra BBR i OIS.dk, [Admin: Adresse fjernet], samt fra Trådstarters Plantegning,
Trådstarten har tidligere bekræftet adressen.

@ Martin: Hvad matriklens BBR ser du på?

GSH skrev den 05-07-2025 09:11:05

@ Martin skriver: Er du sikker på du ser på den rigtige BBR? Talene du oplyser er ikke angivet for matriklens BBR 

Som tidligere skrevet, mine tal stammer fra BBR i OIS.dk,  xxxxxx, samt fra Trådstarters Plantegning,
Trådstarten har tidligere bekræftet adressen.

@ Martin: Hvad matriklens BBR ser du på?

Samme adresse.

Boligareal 130 m2

Bygningsareal 79m2
Udnyttelig tagetage 51 m2
(= 130 m2 som boligareal)

Bebygget areal 79 m2
(Fodprint af huset)
Så lige der, er der ikke fejl. 🙂

Dine oplyste 110 m2 står der ikke i BBR og din beregning kan jeg ikke forstå hvordan du får det til 136 m2.

Det vil være en god ide at rette din meddelelse vedrørende trådstarters adresse og fjerne den så den ikke er tilgængelig i tråden. 🙂 det ikke alle der synes der er behageligt at sådan nået skal stå frit for alle.

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Annonce
Note fra admin: Jeg har fjernet adressen fra teksten.

Mvh. AllanE
Det undre mig at en Bygningskonstruktør ikke kan forstå beregningen af bebyggede areal.
Bebyggede areal, er alt andet lige, altid mindre end boligareal.

For at skære det ud i pap, for Hr. Bygningskonstruktør: 
Som også tidligere skrevet, endda flere gange, tager jeg udgangspunkt i OIS.dk og Trådstarters Plantegning.
De 110 m2 står øverst i OIS.dk.

Når man åbner "selve BBR'en" i OIS siger den, Bygning 1 = 79 m2 og Bygning 2 = 22 m2, så kommer det nye skur på 9 m2, som endnu ikke er sat ind i selve BBR.  Det giver, sågar i hovedregning, ialt 110 m2

Hvis Hr. Bygningskonstruktør havde læst Trådstarters Plantegning, så havde han set at Trådstarter selv har anført sin adresse, i vedhæftet Plantegning.  

GSH skrev den 05-07-2025 14:41:44

Det undre mig at en Bygningskonstruktør ikke kan forstå beregningen af bebyggede areal.
Bebyggede areal, er alt andet lige, altid mindre end boligareal.

For at skære det ud i pap, for Hr. Bygningskonstruktør: 
Som også tidligere skrevet, endda flere gange, tager jeg udgangspunkt i OIS.dk og Trådstarters Plantegning.
De 110 m2 står øverst i OIS.dk.

Når man åbner "selve BBR'en" i OIS siger den, Bygning 1 = 79 m2 og Bygning 2 = 22 m2, så kommer det nye skur på 9 m2, som endnu ikke er sat ind i selve BBR.  Det giver, sågar i hovedregning, ialt 110 m2

Hvis Hr. Bygningskonstruktør havde læst Trådstarters Plantegning, så havde han set at Trådstarter selv har anført sin adresse, i vedhæftet Plantegning.  

At du tillader dig, at begynde så småt at gøre det personligt giver dig ikke mere ret.  

De 110 m² du referere til er GRUNDENS bebyggede areal og ikke det "bebyggede areal" så det er her det går galt med din formulering, så jeg med. Det vil i sidste ende skabe forvirring   

1) "grundens bebyggede areal" er en samlet OPLYSNING om bygninger på grundet som ikke har nået med BBR at gøre, men en kvalitetssikring for at man har det hele med, dog er denne oplysning ikke helt retvisende stadig, da den ikke tager overdækkede arealer med som er tilhørende til en bygning. så man kan ikke rigtig bruge tallet til BBR eller en evt. bebyggelsesprocent. 

Den gældende BBR er den du udskriver som hedder "BBR-meddelelse"
Her fremgår de 110 m² ikke, da dette ikke er en oplysningspligt eller en del af BBR.

Bebyggede areal (For BBR) gælder alene for hovedbygnings fodaftryk (beboelse) og indbyggede sekundær bebyggelse som er under samme tag. sekundær bebyggelse i alt almindelighed skal herfor ikke medtages.

Du har helt ret i at "Bebyggede areal" altid vil være mindre eller lig med boligarealet. Fejlen er at du henføre de 110 m² som "bebyggede areal"
"grundens bebyggede areal" som du oplyser til 110 m² og kalder bebyggede areal og skriver om jeg ikke forstår og belærer mig om som "bebyggede areal " vil altid være lig med eller over boligarealet, da den tæller alle bygninger med på grunden. 

SÅ jeg forstår ganske vist hvad det handler om.  
Og så synes jeg mudderkastet bør stoppe, da det er tråd starter der skal hjælpes, så det ikke bliver forvirrende med misinformation. 

Ift. adressen så beskriver han vej og hus nr. som findes flere steder i landet. han har selvfølgelig beskrevet matrikelnummeret. men det er ikke mange som kan finde ud af søge dette frem til en adresse uden af have kendskab til metoderne som mit erhverv. og som også højest sandsynligt er dit erhverv.   men jeg  tænker at det er trådstarter der bestemmer om hans adresse skal udgivet direkte til offentlig skue. 

@HypeTaxx
Jeg beklager dette mudderkast. og besvare kun nu hvis du har spørgsmål eller der skabes misinformation  

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere