Skur i skel - råd til at lave væg mod nabos skur

Hej jeg skal opføre et mindre skur (9m2), skuret skal ligge i skel og naboen har allerede et skur. Er der nogen der har nogle gode ideer til hvordan væggen mod naboens skur laves. Skuret skal isoleres. 

Jeg har været forbi flere løsninger og lige nu tror jeg nok mest på fer og not brædder der lægges oven på hinanden og skrues indefra gennem en liste monteret på på stolperne.

Er der noget jeg ikke tænker på i denne løsning eller der måske en anden bedre/smartere løsning som jeg ikke ser :)

Pft

38 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er bl.a. visse krav med hensyn til brand som du skal overholde, har du styr på det?
Der er bl.a. afstandskrav fra jeres skure og til øvrige bebyggelser på jeres grunde, jo tættere denne afstand er jo større brandkrav stilles der til bebyggelsens udførsel i skel.
Du må ikke bygge i skel på begge sider af huset. Kun til 1 nabos skel. Så hvis der er garage/carport på den anden side så dur det ikke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Aner intet om regler i forhold til skeel mv.

Men det ville være nemmere at præfabrikere bagvægen og dens skelet, så kan du nemt rejse den og fastføre til fundament eller hvad du nu har...

Vi prøver igen, i morgen --
Erik skriver:
Du må ikke bygge i skel på begge sider af huset. Kun til 1 nabos skel. Så hvis der er garage/carport på den anden side så dur det ikke.

Ovennævnte er korrekt, sagt "firkantet" . Men ellers afhænger det helt af om der kan ske vandret brandspredning.

Vandret brandspredning kan hindres med afstandskrav eller "klassificering given bygningsdel/mur" 
Det afhængig helt af den givne situation, der er brandmæssige afstandskrav på 2,5 m, 5 m og 10 m, ligeledes vinkelmæssige forhold til givne bygninger.
Alt sammen fremgår af Bygningsreglementet, som kan være "tung" læsning, i visse tilfælde kan det blive nødvendigt at "afrunde" det med given Kommune.

Desværre kender vi slet ikke de bygningsmæssige situationsplanerne, med afstande og udførsel, for de givne grunde?
Jeg er med på at jeg ikke har delt mange detaljer, men lad mig prøve at svare :)

Annonce
GSH skrev den 27-06-2025 16:04:45

Der er bl.a. visse krav med hensyn til brand som du skal overholde, har du styr på det?
Der er bl.a. afstandskrav fra jeres skure og til øvrige bebyggelser på jeres grunde, jo tættere denne afstand er jo større brandkrav stilles der til bebyggelsens udførsel i skel.

jeg er faktisk bevidst om brandsikrede/forsinkende vægge, men havde faktisk "glemt" det i denne sammenhæng. men det kræver jo bare at væggen er EI60, det burde ikke være umuligt. 

Byggetilladelsen er givet af kommunen, så det udelukkende udførslen - som selvfølgelig skal leve op til de regler der er.
ev elmand skrev den 27-06-2025 16:37:25

Det har jeg aldrig hørt før, men det er meget muligt sandt. Dog kan det ikke lade sig gøre at overholde på min matrikel, det huset et række(dobbelthus), med eksisterende skur og carport opad naboens og på den anden side er jo så den anden halvdel af dobbelthuset, det er sådan på alle lignende matrikler i kvarteret.

je_ns skrev den 27-06-2025 17:35:57

Aner intet om regler i forhold til skeel mv.

Men det ville være nemmere at præfabrikere bagvægen og dens skelet, så kan du nemt rejse den og fastføre til fundament eller hvad du nu har...

Jo det kunne sagtens være at det er nemmere, specielt nu hvor jeg er opmærksom på at den skal overholde EI60. Skuret laves i træ, med punktfundamenter

GSH skrev den 27-06-2025 19:20:13

Erik skriver:

Ovennævnte er korrekt, sagt "firkantet" . Men ellers afhænger det helt af om der kan ske vandret brandspredning.

Vandret brandspredning kan hindres med afstandskrav eller "klassificering given bygningsdel/mur" 
Det afhængig helt af den givne situation, der er brandmæssige afstandskrav på 2,5 m, 5 m og 10 m, ligeledes vinkelmæssige forhold til givne bygninger.
Alt sammen fremgår af Bygningsreglementet, som kan være "tung" læsning, i visse tilfælde kan det blive nødvendigt at "afrunde" det med given Kommune.

Desværre kender vi slet ikke de bygningsmæssige situationsplanerne, med afstande og udførsel, for de givne grunde?

Jeg vedhæfter situationsplanen. Mod syd ligger naboens carport og skur i skel op ad min carport og skur, hans skur er dog allerede de 2,6m længere end mit. Jeg har tidligere læst ret grundigt i BR18, så det skræmmer mig ikke og nu kan man få ret meget hjælp ved at fodre BR18 til chatgpt :)

men søger stadig alt det input jeg kan få :)
Der er yderligere 28 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis