Kommentarer til artikel: Guide til ventilation med varmegenvinding i enfamiliehus

Her samles kommentarer til artiklen: Guide til ventilation med varmegenvinding i enfamiliehus

Kommentarer vises både her og under guiden.

Guiden er skrevet af GSH.

Mvh. AllanE
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tusind tak til dig, GSH, for det store arbejde med at skrive denne guide.

Det er guld værd for alle, der skal have nyt ventilationsanlæg eller døjer med problemer med det eksisterende og har brug for en dybere forståelse. Godt med den detaljerede gennemgang af dimensionering mv.

Mvh. AllanE
Hvis man, som jeg, oplever en høj afkasttemperatur, hvad er fejlkilderne hertil så?

Ville gerne undgå at sende en masse varme ud til klimaet :)
Typiske mulige fejlkilder:
1. Temperaturføler viser forkert, følerne er ikke kalibreret.
2. Dårlige isoleret ventilationsrør, i disse kolde tider er den anbefalet min. 100 mm for lidt, kræver 200-300 mm.
3. Beskidt varmeveksler.
4. By-pass ikke lukket korrekt.

PT. eget Nilan 450 comfort anlæg med samme ind- og ud temperatur.
GSH skrev den 05-12-2023 11:12:02

Typiske mulige fejlkilder:
1. Temperaturføler viser forkert, følerne er ikke kalibreret.
2. Dårlige isoleret ventilationsrør, i disse kolde tider er den anbefalet min. 100 mm for lidt, kræver 200-300 mm.
3. Beskidt varmeveksler.
4. By-pass ikke lukket korrekt.

PT. eget Nilan 450 comfort anlæg med samme ind- og ud temperatur.

Det, jeg ikke forstår, er, at afkastet er så varmt. Det burde dårlig isolering vel ikke ændre?


Men ja, isoleringer kan være svær at få i de bedste mængder i ældre huse, hvis loftet fortsat skal have en praktisk anvendelighed. 
Annonce
HrT skrev: Det, jeg ikke forstår, er, at afkastet er så varmt. Det burde dårlig isolering vel ikke ændre?

Hvorfra ved du at ovennævnte omtalte temperaturer er korrekt vist?

Prøv at gennemgå ovennævnte 4 punkter, vedr. fejlkilder, med dit bedre jeg.  
Hvad siger temperaturerne på de højere Step?

GSH skrev den 05-12-2023 12:00:16

HrT skrev: Det, jeg ikke forstår, er, at afkastet er så varmt. Det burde dårlig isolering vel ikke ændre?

Hvorfra ved du at ovennævnte omtalte temperaturer er korrekt vist?

Prøv at gennemgå ovennævnte 4 punkter, vedr. fejlkilder, med dit bedre jeg.  
Hvad siger temperaturerne på de højere Step?

 Jeg tror det er denne føler der sidder forkert. Det er den, der måler temp i veksler som jeg forstår det. Men husker jeg var i tvivl om placering - men husker ikke, hvor den endte. (Måske et go Pro er løsningen næste gang 🤣). 

Der findes nogle meget billige vejrstationer, som viser inde og udetemperatur. Udeføler er så tilsluttet med en ledning f.eks. ud igennem et vindue. 
Denne udeføler indeholder en meget lille termoelement som ret nemt kan tages ud. Den egner sig fortrinlig til at putte ind i ventilationsrør hvis man gerne vil måle temperaturen. 
Jeg har selv lavet nogle genvindings anlæg ( princip som roterende blot med statiske alu varme-batteri elementer) For at måle kontinuerlig på temperaturerne pillede jeg føler element ud af både inde og udeføler på sådanne vejrstationer. Det virker fint. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 05-12-2023 23:07:25

Der findes nogle meget billige vejrstationer, som viser inde og udetemperatur. Udeføler er så tilsluttet med en ledning f.eks. ud igennem et vindue.
Denne udeføler indeholder en meget lille termoelement som ret nemt kan tages ud. Den egner sig fortrinlig til at putte ind i ventilationsrør hvis man gerne vil måle temperaturen.
Jeg har selv lavet nogle genvindings anlæg ( princip som roterende blot med statiske alu varme-batteri elementer) For at måle kontinuerlig på temperaturerne pillede jeg føler element ud af både inde og udeføler på sådanne vejrstationer. Det virker fint. 

Lyder smart til at tjekke om det virker. Jeg vil dog helst undgå lange kabler. Ville du turde at klistre en trådløs føler på i hhv afkast og indblæs rør? Det er dobbeltklæbende tape. Man kunne selvfølgelig give det en klat no nails eller andet?

https://www.proshop.dk/Smart-Home/Aqara-Temperature-And-Humitidy-Sensor/2718886?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=searchengine&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIxr2KtaH6ggMVQUVBAh3khQ_SEAQYCCABEgK8FvD_BwE
Hvad ventilationsanlæg har du egentlig, da virkningsgraden kan være forskellig fra anlæg til anlæg.

Billig hjemmegjort "fusk" ved at flytte termoelement er ingen garanti for at det viser bare nogen lunde korrekt.  
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis