Kommentarer til artikel: Guide til ventilation med varmegenvinding i enfamiliehus

Her samles kommentarer til artiklen: Guide til ventilation med varmegenvinding i enfamiliehus

Kommentarer vises både her og under guiden.

Guiden er skrevet af GSH.

Mvh. AllanE
Her samles kommentarer til artiklen: Guide til... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
GSH skrev den 06-12-2023 18:53:34

HrT: herinde var der thumbs up til den.
Kan du huske eller finde start dato for thumbs up?
Jeg kunne godt tænke at læse den igennem.

Det en meget normalt at bruge målertragt, den jeg bruger er/hedder K 35 Cone som også er anført i Guiden.

Indregulering kræver professionelt kalibreret udstyr.

Når du læser Guiden kan du formentlig se hvad der er galt med din Indreguleringsrapport, når du sammenligner med den der er i Guiden.

Du vende bare tilbage når du har styr på snotnæsen, god bedring.

 Tak. Jeg ved, jeg har tegningerne liggende - printede dem for at lette arbejdet. Skal også printe guide og report, for ellers kan jeg ikke se forskellene 😅


Men først rask 🤧
Så fandt jeg tegningerne. Det er næsten identisk bygget op, dog er der en ekstra linje i bunden (med rød) da det var den bedste mulighed for at få lyddæmpere mellem walk in / soveværelse og stue.

Rør efter aggregat er på udsugning:
160 mm -> 2 x 125 mm (i et tee). 1 til køkken og bryggers, det andet til bad og toilet. Det er lidt anderledes end tegnet, men også der satte praktik > tegning.

På indblæs er det:
160 mm -> 2 x 125 mm i et tee. 1 dækker 3 værelser / kontor mod øst (billedets øverste rum). 1 dækker 1 værelse og hhv stue og køkken/alrum (hvor der sidder en pilleovn, som har brug for luft).

Når jeg sammenholder guiden med rapporten, ser jeg flere fejl.
- der er ingen angivelse af målinger på de forskellige trin.
- der er lavere end ønsket udsugning i køkken (men der er også emhætte i rummet, så om det tæller er uvist).
- der burde måske have været 160 mm rør til badet med en større indsugning der. Dét ville være sur rør at lave om, nu hvor papirulden ligger ud over det hele 😭

Jeg kan dog ikke lure, hvor alvorligt det er og hvad jeg bør gøre? Det er lidt pest eller kolera, for det var sindsygt svært at få en tid til justering, men samtidigt er det da top frusterende hvis den justering er forkert / ubrugelig.

I det mindste virker anlægget faktisk mærkbart. Luften opleves frisk, vi døjer ikke længere med røglugt udefra, fugten i huset er mærkbart lavere (næsten for lav), og vores temperaturforskelle rummene imellem er gået fra 5-6° forskel til 1-2° forskel. Det er måske nok det mest positive. Særligt at vi er nede på 20-21 i soveværelset istedet for de tidligere 23-24°.

Men træpilleforbruget er stabilt, så med genvex plus 175-200 mm ekstra isolering, og 3 nye vinduer så er jeg skuffet over, at der ikke er mærkbart mindre træpilleforbrug. Men tror det også skyldes, at værelserne er gået fra 19° til 21-22° nu og bryggerset fra 17° til 20°.

Hvis det skal genindstilles, så modtages anbefalinger til eksperter herudi i Nordsjælland med kyshånd og taknemmelighed. 
Sagt i kort vending, typisk discount anlæg. Billig Ventilation lever i fuld grad op til navnet.  

1. Der er generelt brugt T-stykker i steden for 45° afgrening eller y-stykker (bukse T) som medfører Større energi forbrug og støj.
2.Dimensionsgrundlaget bliver 198m3/h, Bad 2 burde ikke være anført med 54m3/h i Målerapporten.
3. Dimensionsgrundlaget på 198m3/h er større end de 183,6 m3/h (0,3L/s x 170m2 bruttoareal x 3600) derfor bruttoarealet irrelevant i målerrapporten.
4. Ind- og udgangs rør burde være 1 rørstørrelse større end på den indvendige side af anlægget.
5. Ind- og udgangs rør ligner en eller anden form for Flex-slange der er = Større energi forbrug.
6. Udsugning i køkken er uafhængig af emhætte, derfor skal det være min 72m3/h og ikke som målt 63,4m3/h.
7. Udsugningen for køkkenet burde være ø160, samt placeret i køkken området og ikke i Alrum området.
8 SEL værdien er med "huden og skrigende" lige under 1000. Ved korrekt indregulering er SEL værdi måske tvivlsom.

I min optil burde Billig Ventilation sætte sig ind hvad der allerede for ca. 15 år siden var noget der hed Go'Energi.
Desværre er ovennævnte Installation typisk når konkurrencen tager overhånd. 
Beklager aflæsningsfejl i ovennævnt pkt. 7, placering ok, da Alrum er indblæsning og ikke udsugning som tidliger anført.

Har konstateret regnefejl i Målerrapporten vedr. indblæsning, der er anført 184 m3/h, målt faktum er 186,5 m3/h.
I Målerrapporten for Indblæsning er der, for alle indblæsningsrum, anført 0,3m3/h pr. m2, det giver ikke rigtig mening når der ikke er anført m2 for givne rum.
Indblæsningen i de 3 værelser kunne godt være placeret bedre.
Indblæsningen i stuen er heller ikke særlig optimal for luftskiftet her.
Den totale indblæsning på de 186,5 m3/h burde være væsentlig nærmere de 200,8 m3/h udsugning, det vil dog med stor sandsynlighed medfører at SEL værdien ikke kan overholdes.
Den lavere indblæsning kan også medfører at der kommer unødvendig kold luft ind i huset, som hænger sammen med dit stadige samme pilleforbrug.
Den lavere indblæsning hænger også sammen med den forholdsvis høje afkast temperatur, son vi tidligere har været inde på.

Der hvor der nok kan hentes mest og lettest på, er slangerne for indsug  og afkast, samt samt Rist og Taghætte.
Hvad er størrelsen/navn og typen for Rist og Taghætte, med hensyn til lysningsareal?

Prøv at læse ovennævnte, samt "sove" på det, du er velkommen til at vende tilbage.  
GSH skrev den 09-12-2023 17:15:51

Sagt i kort vending, typisk discount anlæg. Billig Ventilation lever i fuld grad op til navnet.  

1. Der er generelt brugt T-stykker i steden for 45° afgrening eller y-stykker (bukse T) som medfører Større energi forbrug og støj.
2.Dimensionsgrundlaget bliver 198m3/h, Bad 2 burde ikke være anført med 54m3/h i Målerapporten.
3. Dimensionsgrundlaget på 198m3/h er større end de 183,6 m3/h (0,3L/s x 170m2 bruttoareal x 3600) derfor bruttoarealet irrelevant i målerrapporten.
4. Ind- og udgangs rør burde være 1 rørstørrelse større end på den indvendige side af anlægget.
5. Ind- og udgangs rør ligner en eller anden form for Flex-slange der er = Større energi forbrug.
6. Udsugning i køkken er uafhængig af emhætte, derfor skal det være min 72m3/h og ikke som målt 63,4m3/h.
7. Udsugningen for køkkenet burde være ø160, samt placeret i køkken området og ikke i Alrum området.
8 SEL værdien er med "huden og skrigende" lige under 1000. Ved korrekt indregulering er SEL værdi måske tvivlsom.

I min optil burde Billig Ventilation sætte sig ind hvad der allerede for ca. 15 år siden var noget der hed Go'Energi.
Desværre er ovennævnte Installation typisk når konkurrencen tager overhånd. 

Avs 🥹 Men tak for at du tager dig tid til at svare uanset!

Ift dimensioneringen: kan det skyldes at jeg har åbent til kip i alrum + stue? Ift køkkenet skal jeg vel bede dem om at justere det til lovkravet, da jeg formoder det ellers bliver en tilstandsrapport-anmærkning?
 

Ift selve installationen må jeg nok se tiden og støjen lidt an. Det er nok konsekvensen af at vælge at spare 2/3 og gøre det selv. Men egentlig er jeg / vi faktisk fint tilfreds ift at luften er frisk, lyden ikke mærkbar og varmetabet tilfredstillende (ca 10-15% lavere temp ind vs i huset ved niveau 2).

Hvis jeg skal lave det om, så kan jeg rent praktisk faktisk enklest skifte t stykker til y stykker. De ligger sådan at de kan tilgåes med noget besvær men uden at knække ryggen - men jeg kan blive nødt til at bruge flex slanger for at kunne sætte det hele sammen igen. Ihvertfald på indblæs. På udblæsningen vil det bliver noget trælst at skulle grave isoleringen op og skifte dem. Jeg kan af gode grunde ikke måle strømforbruget før/efter, så det må jeg google om det betaler sig (eller hvis larmen bliver for høj).

Jeg fik infoen ift tilgangsrør  at hvis blot de er fuldt udstrukne så er det fint med flex rørene istedet for 160mm spiro. Dét er jo trælst, at det ikke er korrekt. Samme med tstykker, hvor det var at der var så få (4 som blev til 5), at det var fint ift mængde og at lyddæmpere ville tage støjen. Det sidste virker til at virke. Det første aner jeg jo ikke.
Annonce
Lige et hurtigt spørgsmål, hvorfor kan du ikke måle strømforbruget. Det bedste er hvis anlægget er tilsluttet en stikkontakt.
GSH skrev den 09-12-2023 19:52:49

Lige et hurtigt spørgsmål, hvorfor kan du ikke måle strømforbruget. Det bedste er hvis anlægget er tilsluttet en stikkontakt.

 Det er det også. Jeg har bare ikke et før / efter at måle ud fra. Det var det, jeg mente. Men ja, den sidder i et stik på loftet 

Hej,
Mange tak for vejledning. 
Vi er i den fase hvor vi overvejer hvilket anlæg vi skal vælge. 
Vi havde egentlig besluttet os for et "almindeligt " anlæg men er nu kommet lidt i tvivl om der findes et alternativ som opfylder vores krav bedre ?
Vi har et hus på 130 kvm med fjernvarme, nye vinduer og er efter isoleret. 
Vi har det meget varmt om sommeren og vi kunne godt bruge et anlæg som også køler luften.
Vil et nilan vpl 15 anlæg være et godt bud ?
Og er der nogen ulemper i forhold til et almindeligt anlæg?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis