Kommentarer til artikel: Guide til ventilation med varmegenvinding i enfamiliehus

Her samles kommentarer til artiklen: Guide til ventilation med varmegenvinding i enfamiliehus

Kommentarer vises både her og under guiden.

Guiden er skrevet af GSH.

Mvh. AllanE
Her samles kommentarer til artiklen: Guide til... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
GSH skrev den 06-12-2023 09:04:48

Hvad ventilationsanlæg har du egentlig, da virkningsgraden kan være forskellig fra anlæg til anlæg.

Billig hjemmegjort "fusk" ved at flytte termoelement er ingen garanti for at det viser bare nogen lunde korrekt.  

 Genvex eco 300 XL uden varmeflader (kun Frostsikring)

Som tidligere spurgt, hvad med højere hastigheder, da STEP 1 tolkes som laveste hastighed?
Hvem har installeret og indreguleret anlægget?
Hvad siger Indreguleringsrapporten?
Er anlægget med eller uden ENTALPI ?

Citat: Men ja, isoleringer kan være svær at få i de bedste mængder i ældre huse, hvis loftet fortsat skal have en praktisk anvendelighed.
Hvordan skal dit ovennævnte notat/citat tolkes, med hensyn til isoleringstykkelse?
GSH skrev den 06-12-2023 11:29:06

Som tidligere spurgt, hvad med højere hastigheder, da STEP 1 tolkes som laveste hastighed?
Hvem har installeret og indreguleret anlægget?
Hvad siger Indreguleringsrapporten?
Er anlægget med eller uden ENTALPI ?

Citat: Men ja, isoleringer kan være svær at få i de bedste mængder i ældre huse, hvis loftet fortsat skal have en praktisk anvendelighed.
Hvordan skal dit ovennævnte notat/citat tolkes, med hensyn til isoleringstykkelse?

 Jeg fik flyttet føleren ind mod midten af veksleren (den er af plastik - så ikke entalpi). Nu ser det ud som på billedet. Så det virker til at være føler mere end setup. 


Jeg bruger step 1 mest, da vi synes step 2 kan høres (jeg valgte de billige loftventiler). 3 er sat til omkring morgenbad og lige før alle vender hjem.

 Anlægget er indreguleret af profs - rapporten er på billedet.

Ift isolering mente jeg, at hvis jeg eks skulle lægge 125 mm rør på spærfod og derover have 300 mm isolering, så ville jeg nærmest skulle løfte taget eller droppe opbevaring på loftet. Jeg måtte nøjes med at lægge rørene ned på spærfod og ned i eksisterende isolering og så blæse isolering på hele loftet. Så jeg har min 100 mm over rør - lavest hvor jeg krydser gangbro, men hvor  jeg nu er nede på hug for at komme forbi.

Jeg vil også gerne isolere selve anlægget, men det venter jeg med til at jeg ved, at evt vibrationer og larm osv er okay - og dermed at anlægget ikke skal flyttes / justeres. 
Der er noget rappellende galt med din målerrapport!  

Såfremt det havde været et eksamensprojekt for denne professionelle medarbejder havde karakteren været 03.

Din planlagte luftmængde er 252m3/h
Det er meget svært at se hvor den målte luftmængde svarer til den planlagte luftmængde.

For at kunne sammenligne temperaturerne skal luftmængden ind- og ud også være på samme niveau.

GSH skrev den 06-12-2023 15:10:11

Der er noget rappellende galt med din målerrapport!  

Såfremt det havde været et eksamensprojekt for denne professionelle medarbejder havde karakteren været 03.

Din planlagte luftmængde er 252m3/h
Det er meget svært at se hvor den målte luftmængde svarer til den planlagte luftmængde.

For at kunne sammenligne temperaturerne skal luftmængden ind- og ud også være på samme niveau.

 Oh boy, er det så galt? Troede de profesionelle havde styr på det 😳😭

Ja den er rappellende gal og desværre mere end det.    

Prøv og læs den nye Guide, bagefter er du velkommen til at vende tilbage med spørgsmål, for råd og vejledning.

Har du en skitse af rørføringen, gætter på at det nok heller ikke er lige efter "bogen"  
GSH skrev den 06-12-2023 18:13:42

Ja den er rappellende gal og desværre mere end det.    

Prøv og læs den nye Guide, bagefter er du velkommen til at vende tilbage med spørgsmål, for råd og vejledning.

Har du en skitse af rørføringen, gætter på at det nok heller ikke er lige efter "bogen"  

 Rørføringen stod billigventilation for og herinde var der thumbs up til den. Men andre stod for indkøring og justering med sådan en tragt luftmåler osv. Forstår jeg dig ret, så er også den del skør - og det er vel den del, jeg umuligt selv kan justere tilfredsstillende?


Hele rapporten og tallene er jeg halvblind i. Det skal forkølelsen og influenza lige have sluppet sit tag om hjernecellerne 
HrT: herinde var der thumbs up til den.
Kan du huske eller finde start dato for thumbs up?
Jeg kunne godt tænke at læse den igennem.

Det en meget normalt at bruge målertragt, den jeg bruger er/hedder K 35 Cone som også er anført i Guiden.

Indregulering kræver professionelt kalibreret udstyr. 

Når du læser Guiden kan du formentlig se hvad der er galt med din Indreguleringsrapport, når du sammenligner med den der er i Guiden.

Du vende bare tilbage når du har styr på snotnæsen, god bedring.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis