Fundament til tilbygning spørgsmål

Hej,
Jeg skal til at grave en rende til fundament til en tilbygning. I nuværende hus er der krybekælder (fordi der er allerede en tilbygning til et hus hvor der er kælder) og jeg vil gerne have samme gulv niveau og loft i den nye tilbygning derfor er tanken at at fundamentet skal se som vist på billedet. Det betyder at jeg skal mure med muresten hvor bag i er der endu ikke terrændæk, terrændæk bliver højere oppe. Jeg har et par spørgsmål gennerelt omkring fundamentet :

  1. Jeg skal have mursten yderst og gasbeton på indersiden. Hvilken bredde skal renden graves til, 49cm ? Jeg påtænker at komme med beton kanon og fylde renden op med fabriksbeton. Ud fra isoleringskrav til tilbygning står der 250mm isolering, mursten er 108mm og gasbeton er vel 120mm så den skal vel være 49cm ?
  2. Hvad skal der ovenpå fundament så jeg kan lave en sokkel og derefter mure et par skifter mursten ?
  3. Skal der være luft mellem Gasbeton, isolering og mursten i så fald hvor meget ?  
Jeg blev anbefalet af en kamerat til at sætte whatever jeg skal have ovenpå fundament mens den er våd nok til at den kan binde til laget men ummidelbart er det ikke det jeg ser på nettet, der ser jeg man skal støbe fundament, vente indtil den tører og så derefter mure ovenpå den. Hvad er rigtigt og hvad er forkert eller er begge metoder accepteret ?

/donnib

 

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der hvor du har spørgsmål tegnet skal du have leca blok. Så skal der være tagpap / murerpap oppe imellem hvor du skriver gasbeton? og isolering, Det skal gu gå bag mursten og ud imellem den grønne og mursten. Det er for at hindre fugt optag og for at aflede eventuel vand i hulmuren. 
Man murer oven på fundament når beton er hærdet lidt op. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 16-10-2023 09:49:44

Der hvor du har spørgsmål tegnet skal du have leca blok. Så skal der være tagpap / murerpap oppe imellem hvor du skriver gasbeton? og isolering, Det skal gu gå bag mursten og ud imellem den grønne og mursten. Det er for at hindre fugt optag og for at aflede eventuel vand i hulmuren.
Man murer oven på fundament når beton er hærdet lidt op. 

Ok men hvilken leca skal jeg have altså størrelse ? Jeg har rettet lidt på min post omkring renden, jeg tænker vel den skal være 49cm ? Hvis jeg skal have mulighed for at have en mursten så skal jeg finde på en leca der er omkring 382mm ? (490mm-108mm mursten). I så fald skal jeg vel have to forskellige størrelser da soklen jo ikke er 108mm stor der skal jeg have en leca der er næsten lige så bred som fundamentet ?

Omkring tagpap, er det sådan her du mener ?


 

Mit forslag vil være:
Lad fundamentet gå helt op til underkant af murstenene.
Brug Lecablokke, i steden for gasbeton, da gasbeton suger fugt, gasbeton kan godt bruges over terrændæk.
Brug f.eks. 10 cm, 15 cm eller 19 cm Lecablokke helt ned til underkant af murstenene.
Brug kantisolering helt ned til fundamentet.
Mur pap under Lecablok og mursten, samt mur pap mellem kant isolering og lecablok, mindst op til gulvisoleringen.
Hulmursisolering helt ned til fundament.

Prøv at reviderer din skitse så vi evt. kan komme med nye forslag eller tilføjelser.
GSH skrev den 16-10-2023 11:47:42

Mit forslag vil være:
Lad fundamentet gå helt op til underkant af murstenene.
Brug Lecablokke, i steden for gasbeton, da gasbeton suger fugt, gasbeton kan godt bruges over terrændæk.
Brug f.eks. 10 cm, 15 cm eller 19 cm Lecablokke helt ned til underkant af murstenene.
Brug kantisolering helt ned til fundamentet.
Mur pap under Lecablok og mursten, samt mur pap mellem kant isolering og lecablok, mindst op til gulvisoleringen.
Hulmursisolering helt ned til fundament.

Prøv at reviderer din skitse så vi evt. kan komme med nye forslag eller tilføjelser.

 Ok, kan vi afklare først hvor bred fundamentet skal være ? Er det korrekt med 49cm ? 

Det du siger er at lave noget forskalling så jeg kan løfte fundamentet så den inkluderer soklen, vil du så pudse på fundamentet soklen ? Jeg er i tvivl om jeg forstår dig rigtigt da du senere siger jeg skal bruge leva til underkant af mursten så er det fundament eller leca der skal gå til underkant af murersten. ?

Jeps jeg er med på ideen med leca, så jeg skal lige rette skitsen så det er leca ved terrændæk. Tænker det er det du mener.

Kant isolering helt ned til fundament, tjek. Vi skal bare lige afklare hvor lang fundamentet skal gå, er det længere op end jordniveau ?

Omkring murpap, så to stykker, en lige over fundament og en på den anden led mellem kantisolering og leca (der hvor jeg erstatter gasbeton med leca).

Hulmurisolering helt ned til fundament, hvorfor så langt ned ?

Iøvrigt tak for svar !

 

Sokkel og fundament er normalt = samme betydning.
Sokkel/fundament bredde = bagmur + min. isolering + 110 mm (108) - ca 15 mm sokkelpuds = du bestemmer

Sokkel/fundament min 15 cm over jordniveau, pga lovkrav. En tilstandsrapport giver anmærkning hvis det er under.

Vedr. det lodrette "murpap" fås det i større bredde, som en slags folie.

Prøv at tilrette ny skitse, så vi kan se om der er misforståelser eller tilretning, så det bliver step by step.
Annonce
Ok så har jeg prøvet at lave tegningen forfra :

  1. Når jeg siger fundament så tænker jeg det der er nede i jorden, der skal vel være beton til jord niveau eller skal den hæves med 10-15cm eller mener du bare at soklen skal være 10-15cm før der mures med mursten ?
  2. Er det ok hvis jeg laver renden 50cm og fylder beton til jord niveau og derefter murer leca ovenpå ? I tegningen har jeg regnet med 100mm leca som bagmur, isolering 250mm, 100mm leca og derefter puds og det giver jo 465mm ved 15mm sokkel puds. Når der skal mures med mursten vil det give 100mm bagmur + 250mm isolering + 110mm mursten dvs. 460mm. Er der noget forkert i den beregning ? Er der noget jeg mangler ? Bør der ikke være noget grundmursplade mod kantisoleringen der ligger i jord grus ? 
Jeg vil gerne grave til renden idag så jeg skal lige sikre mig jeg hverken graver for meget eller for lidt.

 

Det du kalder fundament kan gå op til Mursten, og derpå kommer også leca blok på bagmuren. 
Jeg ville bruge en bredere lecablok og mindre isolering
Murpap / folie. Skal bestå af 2 lag
Første lag i hele sokkelens bredde.
Andet lag under mursten og skråt op i hulmur op på bagsiden af lecablok (imellem leca og 250mm isolering).
 LINK til princip tegning. 
Det var så principtegning. Men du har det jo lidt forskudt, så fugt kan trænge op i lecablokken fra jord/gruslag, hvorfor der også skal være folie under gasbeton. 
Altså 2. lag under mursten, skråt op i den isolering du kalder 250mm, afsluttes ind over leca blok. Så sikrer du imod fugt opstigning både på ydermur og bagmur. Samtidig sikrer du at den fugt der kan drive ned på bagsiden af murstens mur kommer ud. . Sokkelhøjde og 2. lag skitseret herunder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak Erik,

Det vil sige jeg skal lave forskalling til at løfte fundament når jeg støber den (puha :)) ? Skal jeg så løfte fundamentet til samme højde som nuværende sokkel ? Hvad gør jeg så med pudslaget ? Skal jeg så mure murstene 15mm ud så de kan flugte med den pudsede sokkel ?

Du skriver du vil bruge en bredere leca og mindre isolering, bare den første skifter eller hvor meget det nu er før jeg kommer til terrændeæk ? Gør det noget at isoleringen så vil være forskudt indtil terrændæk og derefter i væg ?

Omkring tagpap, dne første lag er nemt nok, den anden lag hvordan skal man føre den skråt ? Du mener vel den skal føres mellem isolering og leca og så afsluttes over leca ? 

 

Vi tager det lige bagfra. 
Anden lag murerfolie
Det skal føres nogenlunde som jeg viser, altså skråt. I LINK vises at det går 20 grader skråt  og så på bagside af leca resten af vejen. Så nederste isolerings bats skæres skrå, så murfolie kommer fra at være fast klemt under ydermur og op til leca bagmur for at slutte ved at være fastklemt under bagmur. altså gasbeton. Om det lige går 20 grader eller noget mere har ingen betydning. 
Hvorfor ikke bare lige ind over sokkel og så op. Der kan nemt komme slagregn igennem ydermur, som driver ned på bagsiden af murstene. Det vand skal ledes ud nederst ( også over vinduer men det er en helt anden snak)  Hvis du går lige ind risikerer du en lille sø nederst. Du skal i øvrigt have hver 4 studsfuge nederst til at være åben, med musenet i stedet for mørtel. Så kan vandet sive ud, og der udluftes lidt op i hulmur
Bredere leca:
Man bruger normalt lecatherm på denne del af sokkel. Altså 2 x leca med flamingo imellem Det er fabriks fremstillet og er meget stærk. Nu vil du have mursten udvendig, så du skal opbygge det som du viser, og det kan sikkert holde. Du kan dog ikke få murbindere ind før du når op til gasbeton på grund af den murer folie som jeg beskriver her øverst. Derfor et nummer bredere lecablok. Det har minimal betydning at isolering er den smule tyndere der.
Forskalling:
Du skal ikke lave forskalling. Du afslutter din støbning enten 20 eller 40 cm under endelig højde. Så sætter du 1 eller 2 rækker fundablokke oven på støbningen og fylder dem med beton. De kan købes 20 cm høje 50 cm lange og 49 cm brede. De er rigtig fine at pudse uden på. Som din skitse viser kan du nøjes med 1 række fundablokke.
Du trækker dem lige den anelse tilbage så der bliver plads til sokkelpuds samt at mursten lige er lidt uden for sokkelpuds. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vedr. fundablokke findes de, alt andet lige, desværre kun i bredden op til 39 cm.
Kilde: IBF-Beton og RC-Beton, som bl.a. føres/sælges af Stark, XL-Byg og Lavpris-Træ.

For at få den ønskede bredden på de ca. 49 cm, er man nødt til at bruge 2 x Funda-blokke.
Det billigste er at bruge 2 x 15 cm og så fylde op med beton, dagen efter at Funda blokkene er sat, da de højst sandsynlig vil forskubbe sig ved ifyldning af beton i midten, hvis man gør det samtidig.

Ulempen ved Funda blokke er at der går en del beton til, det kræver, alt andet lige, en blandemaskine, da beton-mængder nok er for lille til levering med Beton kanon.

Alternativ er at bruge Lecablokke, i steden for Funda blokke, det kræver langt mindre beton.
Dem der er "fiks på fingeren" vil sætte Leca blokke oven på det våde beton som man lige har fyldt i renden.
Bag efter, dagen efter, når betonen er størknet kan man afrette Lecablokkene med beton (grus og cement) evt. ved at holde/spænde et bræt på siden af Leca blokkene. 

Håber ikke at forvirringen kommer højere op.
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis