Fundament til tilbygning spørgsmål

Hej,
Jeg skal til at grave en rende til fundament til en tilbygning. I nuværende hus er der krybekælder (fordi der er allerede en tilbygning til et hus hvor der er kælder) og jeg vil gerne have samme gulv niveau og loft i den nye tilbygning derfor er tanken at at fundamentet skal se som vist på billedet. Det betyder at jeg skal mure med muresten hvor bag i er der endu ikke terrændæk, terrændæk bliver højere oppe. Jeg har et par spørgsmål gennerelt omkring fundamentet :

  1. Jeg skal have mursten yderst og gasbeton på indersiden. Hvilken bredde skal renden graves til, 49cm ? Jeg påtænker at komme med beton kanon og fylde renden op med fabriksbeton. Ud fra isoleringskrav til tilbygning står der 250mm isolering, mursten er 108mm og gasbeton er vel 120mm så den skal vel være 49cm ?
  2. Hvad skal der ovenpå fundament så jeg kan lave en sokkel og derefter mure et par skifter mursten ?
  3. Skal der være luft mellem Gasbeton, isolering og mursten i så fald hvor meget ?  
Jeg blev anbefalet af en kamerat til at sætte whatever jeg skal have ovenpå fundament mens den er våd nok til at den kan binde til laget men ummidelbart er det ikke det jeg ser på nettet, der ser jeg man skal støbe fundament, vente indtil den tører og så derefter mure ovenpå den. Hvad er rigtigt og hvad er forkert eller er begge metoder accepteret ?

/donnib

 

Hej, Jeg skal til at grave en rende til fundament... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 17-10-2023 18:07:56

En mur som er fyldt med isolering kaldes en hulmur i modsætning til kompakt mur. Så fra murpap har du hulmur, og der skal være nogle studsfuger som er åbne, men med net som er beregnet til det.
Det jeg skriver med ydermur er nu ok på den nye skitse. ( Det var størrelsen på lecatherm du der ikke skulle stramme så meget at der ikke blev plads til murstenene )

 Tak så lærte jeg noget nyt idag med hensyn til hulmur betegnelsen :)

Nu når vi taler om murpap. Den første skifter der kommer ovenpå murpapet kommer det ikke til at kunne flytte sig da det ikke er muret oven på murpapet men bare sidder oven på ? Er det vægten der gør at det bare sidder der ?

Og hvad med radonspærre, skal den under terrændæk og hvor så ? Der er kantisolering på siden. 

 

Første skifte mursten mures oven på murpap. Det er sådan alle huse opføres så det skal du ikke være urolig for. 
I øvrigt "limer" mørtel ikke særlig meget, Sådan en mur kan sagtens vælte, hvis der ikke var murbindere og fastgjort til taget. 
Jeg har med vilje ikke skrevet om radonspærre endnu, da du lignede en som var forvirret på mellem høj plan. Men det er vist ved at falde på plads nu.  
1. metode:
Selve beton pladen anses som radon tæt, så det er ude ved kanten der skal laves radon spærre. Så på den yderste 1/2 m lægges radon dug. Den lægges under terrændæk, helt ud til din Leca sokkel, op ad denne og limes / tapes sammen med det andet lag af murfolie. Så det vil være praktisk hvis murfolie der kommer imellem leca og gasbeton er så langt inde at det kan gå lidt nedad på leca sokkel. 
Så må din kant isolering lige deles der så radondug kan gå imellem.   
Ulempen kan være at radon dug ødelægges når der vandres på rionet m.m. Både ved rørlægning til gulvvarme og i forbindelse med støbning.
2. metode:
Man kan også lægge radon dug nede midt i isolerings laget, så det beskyttes bedre under byggeriet. Men så skal det dække hele arealet. Det skal stadig limes sammen med sokkel folie. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak Erik, jo tingene er ved at falde på plads ;)

Jeg foretrækker metode 2 så den har jeg tegnet ind nu, den kommer til at blive limmet på leca, er det ok ?

En anden ting. Hele tilbygningen kommer til at støde på det yderste mur fra mit nuværende hus (se skitse). Er det nok at sætte grundmursplade på nuværende ydervæg lavet af mursten (hele stykket op til den nye terrændæk) for at sikre at den nuværende mur ikke trækker fugt op ? Jeg siger det fordi der kommer til at være jord som støder op med gamle hus der hvor der er mursten dog vil der jo ikke være vådt der nogen sinde da det er under terrændæk men tænker godt det kan trække op fra jorden eller hvad tænker du ?

 

Du bør lime radondug sammen med murpap. Leca blokken er jo " hullet som en si " så radon vil kunne trænge forbi igennem leca. 
Du kan vel også bruge den brede murpa / folie til at dække af med uden på mursten hvor de kan blive eksponeret for fugt 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 19-10-2023 22:42:57

Du bør lime radondug sammen med murpap. Leca blokken er jo " hullet som en si " så radon vil kunne trænge forbi igennem leca.
Du kan vel også bruge den brede murpa / folie til at dække af med uden på mursten hvor de kan blive eksponeret for fugt 

 Betyder det at jeg bør trække anden lag af murpap rundtom den sidste leca og så ned på siden så den kan limes med radonspæren ligesom vist på billedet ? 


 

JA
Jeg skrev d. 18/10kl 23,06
1. forslag
Den lægges under terrændæk, helt ud til din Leca sokkel, op ad denne og limes / tapes sammen med det andet lag af murfolie. Så det vil være praktisk hvis murfolie der kommer imellem leca og gasbeton er så langt inde at det kan gå lidt nedad på leca sokkel
Derefter  2. forslag nemlig med radon spærre under øverste lag isolering. Der skrev jeg:
Det skal stadig limes sammen med sokkel folie.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis