Fundament til tilbygning spørgsmål

Hej,
Jeg skal til at grave en rende til fundament til en tilbygning. I nuværende hus er der krybekælder (fordi der er allerede en tilbygning til et hus hvor der er kælder) og jeg vil gerne have samme gulv niveau og loft i den nye tilbygning derfor er tanken at at fundamentet skal se som vist på billedet. Det betyder at jeg skal mure med muresten hvor bag i er der endu ikke terrændæk, terrændæk bliver højere oppe. Jeg har et par spørgsmål gennerelt omkring fundamentet :

  1. Jeg skal have mursten yderst og gasbeton på indersiden. Hvilken bredde skal renden graves til, 49cm ? Jeg påtænker at komme med beton kanon og fylde renden op med fabriksbeton. Ud fra isoleringskrav til tilbygning står der 250mm isolering, mursten er 108mm og gasbeton er vel 120mm så den skal vel være 49cm ?
  2. Hvad skal der ovenpå fundament så jeg kan lave en sokkel og derefter mure et par skifter mursten ?
  3. Skal der være luft mellem Gasbeton, isolering og mursten i så fald hvor meget ?  
Jeg blev anbefalet af en kamerat til at sætte whatever jeg skal have ovenpå fundament mens den er våd nok til at den kan binde til laget men ummidelbart er det ikke det jeg ser på nettet, der ser jeg man skal støbe fundament, vente indtil den tører og så derefter mure ovenpå den. Hvad er rigtigt og hvad er forkert eller er begge metoder accepteret ?

/donnib

 

Hej, Jeg skal til at grave en rende til fundament... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er også en ok metode med leca blokke, og fint da du alligevel skal arbejde med dem længere oppe. 
Der findes også leca therm som kan bruges, men det er ikke nødvendig med isolering dernede i jorden.  
Her er link til fundablokke på 49 cm LINK De har også 45 cm. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok tak til jer begge,

Hvad med at bruge leca termblokke i bredde 49cm x 2 skifter hvor den ene lægges i den semi våde beton i stedet for fundablokke altså det du foreslår GSH ? Da de er 49cm og støbningen er 50cm så kan jeg trække den hverfald 1cm tilbage så der er plads til 10-15mm puds. Jeg kan se at soklen på nuværende hus er ca. 23cm over jord niveau så det skal den ny også være.

Bare for at gøre det tydeligt så er det ikke fordi JEG vil lave det med mursten men fordi det skal se ens ud på den nye som den gamle.

Omkring den bredere leca, der hvor mursten starter, kunne jeg erstatte isolering samt leca med en leca termblok på 39cm for så er der plads til 110mm mursten men jeg får det problem jeg skal skære leca på tværs, aner ikke om det er muligt. 

 

ev elmand skrev den 17-10-2023 11:54:48

Det er også en ok metode med leca blokke, og fint da du alligevel skal arbejde med dem længere oppe.
Der findes også leca therm som kan bruges, men det er ikke nødvendig med isolering dernede i jorden.  
Her er link til fundablokke på 49 cm LINK De har også 45 cm.

Ok du nåede lige at svare.  Selvom der ikke er behov for isolering dernede så er det nemt med termoblok da jeg ikke skal lave beton, pris mæssigt er fundablokke 2200kr billigere men så skal jeg bruge grus, cement, armering osv så det kan ikke betale sig MEDMINDRE det skal gøres for at gøre konstruktionen stærk ??


 

Du vil gerne flytte lidt rundt på den murpap.   Begge lag skal ligge samme sted forneden. Den du tegner nede under terræn hjælper ikke noget. 
39 + 11 er rigtig nok 50 Men det er ydermuren som skal være på linje, så en lille forskel i sten, og lidt mørtel bagud, kan godt en overraskelse. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Pas nu på med bredden.
Hvad du kan se på nettet er ikke sikkert hvad du kan få i dit område / post nr. 2850.
Husk at det skal være Lagervare hos din "Tømmerhandel"

Der ganske stor forskel på hvad du kan få Nord for Limfjorden og Nord for København.
Som f.eks. Erik's funda blokke  

Som jeg kan se det f.eks. hos Stark, så fos Thermo blokke kun op til 39 cm br.
Der er også angivet 49 cm, men det er altid længden, det dur ikke for så vender isoleringen i blokken udad.

Fik lige set hos www.Leca.dk under produkter
Der finder godt nok Leca Termblok i br. 45 og 49 cm.
Men stadig væk, hvad kan fås, omkring postnr. 2850, inden for rimelig tid, uden at skal købe "et vognlæs"  
Annonce
Leca Termblok er formentlig dyrere end elm. Leca Blok.
Dog fås alm Leca Blok højst tænkelig op til br. 39 cm og længden er altid 49 cm og hj 19 cm.
I dit tilfælde betyder det ikke noget at vende om på bredden og længden, således at du bruger længden som bredde.
Hvad der er billigst afhænger af given pris hos given "Tømmerhandel", samt hvad kan fås givet sted.
ev elmand skrev den 17-10-2023 13:13:38

Du vil gerne flytte lidt rundt på den murpap.   Begge lag skal ligge samme sted forneden. Den du tegner nede under terræn hjælper ikke noget.
39 + 11 er rigtig nok 50 Men det er ydermuren som skal være på linje, så en lille forskel i sten, og lidt mørtel bagud, kan godt en overraskelse.

Ja selvfølgeligt giver den der er i jorden ikke mening, jeg har rettet murpapen nu, ser det rigtigt nok nu ? Jeg har også justeret til en bredere Leca, er det også det du forventede ? Hvad mener du med ydermuren, den fangede jeg ikke helt. Du skriver også i en af dine kommentarer at der skal være studsfuge nederst til at være åben, så vandet kan sive ud, og der udluftes lidt op i hulmur men der er jo ikke hulmur, skal der være noget luft mellem isolering, mursten og gasbeton/leca ?

GSH skrev den 17-10-2023 13:26:55
Pas nu på med bredden.
Hvad du kan se på nettet er ikke sikkert hvad du kan få i dit område / post nr. 2850.
Husk at det skal være Lagervare hos din "Tømmerhandel"

Du har helt ret, jeg kan ikke finde nogen steder der har den i 49 bredde. 

GSH skrev den 17-10-2023 14:11:01

Leca Termblok er formentlig dyrere end elm. Leca Blok.
Dog fås alm Leca Blok højst tænkelig op til br. 39 cm og længden er altid 49 cm og hj 19 cm.
I dit tilfælde betyder det ikke noget at vende om på bredden og længden, således at du bruger længden som bredde.
Hvad der er billigst afhænger af given pris hos given "Tømmerhandel", samt hvad kan fås givet sted.

Ok så din forslag er følgende :

Mens støbningen er lagt og den er stadigvæk våd så sæt et antal leca blokke på den bredde led så de fylder 49cm indtil jeg er over jordniveau og har den nødvendigt størrelse på sokkel, pudse sokkel på leca direkte som ligger ned. Er det korrekt forstået ?

 

Ok så din forslag er følgende :
Mens støbningen er lagt og den er stadigvæk våd så sæt et antal leca blokke på den bredde led så de fylder 49cm indtil jeg er over jordniveau og har den nødvendigt størrelse på sokkel, pudse sokkel på leca direkte som ligger ned. Er det korrekt forstået ? 

Ja Leca blokke a 19x19x49. 
De fås også i 39x19x49, som kan erstatte 2 x 19x19x49.

Kan så se hos f.eks. Lavpris-Træ at 2 stk 19x19x49 koster ialt 55 kr og 1 stk 39x19x49 koster 65 kr altså 10 kr mere ved brug af 39x19x49  

Sørg for at fugerne imellem blokkene er tætte med cement mørtel (grus+cement) for at du ikke får myrer ind.
Du må ikke bruge kalkmørtel for de nederste lecablokke under murpappet, da det suger fugt.
Pudsning af soklen gør man altid efter op muringen af murstenene.
En mur som er fyldt med isolering kaldes en hulmur i modsætning til kompakt mur. Så fra murpap har du hulmur, og der skal være nogle studsfuger som er åbne, men med net som er beregnet til det. 
Det jeg skriver med ydermur er nu ok på den nye skitse. ( Det var størrelsen på lecatherm du der ikke skulle stramme så meget at der ikke blev plads til murstenene )

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
GSH skrev den 17-10-2023 16:14:21

Ok så din forslag er følgende :
Mens støbningen er lagt og den er stadigvæk våd så sæt et antal leca blokke på den bredde led så de fylder 49cm indtil jeg er over jordniveau og har den nødvendigt størrelse på sokkel, pudse sokkel på leca direkte som ligger ned. Er det korrekt forstået ?

Ja Leca blokke a 19x19x49.
De fås også i 39x19x49, som kan erstatte 2 x 19x19x49.

Kan så se hos f.eks. Lavpris-Træ at 2 stk 19x19x49 koster ialt 55 kr og 1 stk 39x19x49 koster 65 kr altså 10 kr mere ved brug af 39x19x49  

Sørg for at fugerne imellem blokkene er tætte med cement mørtel (grus+cement) for at du ikke får myrer ind.
Du må ikke bruge kalkmørtel for de nederste lecablokke under murpappet, da det suger fugt.
Pudsning af soklen gør man altid efter op muringen af murstenene.

 Godt, jeg er med så, med hensyn til prisen så tænker jeg det godt kan betale sig lidt mere for de 39cm da der er mindre samlinger og mindre brug af mørtel ergo mindre arbejde. I mit tilfælde er det 750kr forskel totalt. Hvad tænker du ?


 

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis