Hvad hvis genindkobling af METRO THERM vandvarmer ikke virker?

Min vandvarmer virker ikke. Den har været tændt, mens vandet har været slukket. Jeg har forsøgt at genindkoble den, men det hjalp ikke Hvad gør man så, der der nogen måde at redde den på, eller er den død?

Min vandvarmer virker ikke. Den har været tændt... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det kunne være skønt, hvis den er intakt og iorden.

Hvis jeg forstår det korrekt så ligner det ikke at der er noget spænding til varmeren. Jeg havde egentlig prøvet det i første omgang men med en non contact tester og her “bibbede” den så jeg gik udfra at der var spænding til varmeren. Jeg forstår ikke hvorfor at den så ikke viser de 400v på multimeteret. Jeg har den på 600 så den burde egentlig kunne læse de 400v.

Jeg rør den blå klemme med den sorte pind og den brune med den røde pind, og det er dem som går hen til kontakten.

Har du ide på, hvad jeg så kan gøre?
Hold da hel ferie, det var en af de 3 sikringer som var gået og jeg havde dem ude og kigge på dem, men ikke godt nok.

Tusind tak for hjælpen, det var virkelig en stor hjælp du gav mig der og jeg har nu en masse viden, hvis jeg nu har brug for at fejlsøge.
Så skal du sætte 3 nye sikringer i ved din gruppetavle. Ofte så kan man ikke se på sikringer om de er sprunget.
Hvis det ikke hjælper, så har du samlet afbryder forkert, da du sikkert pillede din stikkontakt fra,
Er det en 2 pol afbryder skal strømmen i  de 2 klemmer på ene side af afbryder og blå og brun fra vandvarmer skal i de 2 på den anden side. og husk at tænde. 

Din " non contact tester" er det vi på dansk kalder polsøger. Den viser blot om der er spænding på klemmer. OG er der 1 sikring ok, så går den spænding du ser på klemme 1 igennem vandvarmer, og tilbage til den anden klemme. Så det siger blot at vandvarmer virker men får ikke strøm. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg er virkelig blevet meget klogere på det her.

Jeg har skiftet alle tre sikringer og det virkede, helt vildt at jeg ikke gjorde det til at starte med, selvom de så intakte ud. Kan nu se på den ene at den er sprunget, hvor de andre ser intakte ud.

Håber at andre kan nytte hjælp ved at bruge denne opslag med billeder osv, sku de komme ud for noget lignende.

Jeg har lige denne dut her som jeg ikke ved, hvor den tilhører da den faldt af da jeg skruede pladen af, har du en ide?
Fint, så er der varmt vand igen. Jeg må indrømme, at jeg gik ud fra, at der var målt om der overhovedet var spænding på beholderen. 
Prøv at se om der på den røde dims står DBI  dut. Det ligner en dibbedut til at lukke huller med.
Du bør skifte din afbryder til en topolet afbryder og ledningen til 3x1,5 mm2, nu du laver installation.

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 08-02-2026 15:08:03

Fint, så er der varmt vand igen. Jeg må indrømme, at jeg gik ud fra, at der var målt om der overhovedet var spænding på beholderen.
Prøv at se om der på den røde dims står DBI  dut. Det ligner en dibbedut til at lukke huller med.
Du bør skifte din afbryder til en topolet afbryder og ledningen til 3x1,5 mm2, nu du laver installation.

Ja det forstår jeg godt og det var også det du startede med at skrive at jeg skulle gøre, men da polsøgeren detectede strøm gik jeg udfra at den så gav de 400v. 

Og derfor skrev jeg at jeg havde målt at der var spænding. 

Jeg har siddet foran vandvarmeren siden igår og målt og googlet osv osv og nærmest brugt en hel dag på det. Men så jeg da blevet lidt kvikkere, og igen kæmpe stor stak for din hjælp!

Der står nemlig dbi dut men jeg kan simpelthen ikke se hvor den skal være, måske der ved varmeleget i den lille hul.

Jeg får det skiftet så det er ordentligt.
Jeg kiggede egentlig på denne her men kan se at det er en 3 polet.
Det betyder ikke noget at afbryderen er 3 polet, men den viste afbryder er en sikkerhedsafbryder, der ikke er beregnet til at afbryde mens der er forbrug. I linket herunder er der en der må bryde last.
Denne må bryde last.​​​

fase
Jeg tror det er en misforståelse at vandvarmer er tilslutte en stikkontakt. På en af de første billeder vises en afbryder med jernpladebund og aflastning. Det er sikkert en 2 polet afbryder og som sådan ok. til din vandvarmer.
Som jeg nu forstår det, så har du haft tilsluttet en stikkontakt som nu er fjernet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Erik, du har ad ret i, at det er udmærket med med en topolet afbryder. Så kan den viste afbryder beholdes, men det var mit indtryk, at det er en enpolet afbryder. 

fase
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis