Hvad hvis genindkobling af METRO THERM vandvarmer ikke virker?

Min vandvarmer virker ikke. Den har været tændt, mens vandet har været slukket. Jeg har forsøgt at genindkoble den, men det hjalp ikke Hvad gør man så, der der nogen måde at redde den på, eller er den død?

Min vandvarmer virker ikke. Den har været tændt... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det fremgår ikke af indlægget hvilken afbryder det er. Men installationen ser ikke hjemmelavet ud, men ligner noget jeg kunne have lavet for 40-50 år siden ( afbryder type)
Kan trådstarter bekræfte at der er 4 ledninger i afbryder ? ? 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ja der er 4 ledninger i afbryderen, afbryderen er vel fra da huset blev bygget i 70erne, To af ledningerne går fra væggen og ind i afbryderen som vidst er 2 faser (400v), de er også ældre dato farverne på dem er gul og blågrøn og 2 af ledningerne er den blå og brune som går til vandvarmeren. Ved ikke om det jeg skriver giver mening men hvis det gør er det så en god ide at få det skiftet.

Det skal siges at varmeren er dateret til 2005 så den skal jo nok også skiftes om ikke så længe så kunne det måske være en god ide at få det hele skiftet sammen.

Vi kør på elvarme hos os, og vi skal vist kunne spare nogle penge på at skifte fra elvandvarmer til gennemstrømningsvarmer så det er det jeg overvejer når den engang går død.
Det er denne afbryder, dåsen til højre er der hvor ledningen fra stikkontakten går hen og jeg havde så samlet det hele der. Men ja det har jeg så fjernet nu.
Hvis der er to ledninger ind i og to ledninger ud af afbryderen, er det helt i orden og du beholder den bare.

fase
S. Fabrin skrev den 09-02-2026 07:04:22

Hvis der er to ledninger ind i og to ledninger ud af afbryderen, er det helt i orden og du beholder den bare.

Det er der ja og tak for det. 

Annonce
Du skal ikke skifte noget, det er ok. installation. Det der nogen gange gør at vi misforstår hinanden er at den du peger på IKKE er en stikkontrakt, men en afbryder.

Jeg vil ikke råde dig til at skifte til gennemstrømning. Det kræver ret store sikringer for at det kan give så meget at i er tilfredse. Man sparer ikke nævneværdig, hvis man bruger varm vand daglig.
Der hvor der kan være en minimal besparelse er f.eks. i sommerhus hvor vandvarmer så ikke står, og bruger el for at holde sig selv varm, i de perioder man ikke er i huset

ev elmand skrev den 09-02-2026 14:46:28

Du skal ikke skifte noget, det er ok. installation. Det der nogen gange gør at vi misforstår hinanden er at den du peger på IKKE er en stikkontrakt, men en afbryder.

Jeg vil ikke råde dig til at skifte til gennemstrømning. Det kræver ret store sikringer for at det kan give så meget at i er tilfredse. Man sparer ikke nævneværdig, hvis man bruger varm vand daglig.
Der hvor der kan være en minimal besparelse er f.eks. i sommerhus hvor vandvarmer så ikke står, og bruger el for at holde sig selv varm, i de perioder man ikke er i huset

Bare lige for en god ordens skyld og at der ikke opstår flere misforståelser, når jeg nævner en stikkontakt er det fordi at der på den anden side af væggen er opsat en dobbelt stikkontakt i væggen, (det er vores stue) kablet kører så fra stikkontakten og i den dåse ved siden af afbryderen, meningen var så at jeg ville tage strøm fra afbryderen men var ikke klar over at den kørte på 400v.

Men ja tak for info omkring gennemstrømsvarmer, jeg har læst lidt delte holdninger så har ikke været helt sikker på om det er det rigtige at gøre, det bliver så en smart vandvarmebeholder istedet.
Du skal huske at vi kun har det der fremgår her at gå ud fra. Så hvad er andre steder i huset, kan vi ikke have noget gavn af.

Bare lige for en god ordens skyld og at der ikke opstår flere misforståelser, når jeg nævner en stikkontakt er det fordi at der på den anden side af væggen er opsat en dobbelt stikkontakt i væggen, (det er vores stue) kablet kører så fra stikkontakten og i den dåse ved siden af afbryderen, meningen var så at jeg ville tage strøm fra afbryderen men var ikke klar over at den kørte på 400v.
Der er forhåbentlig ikke 400V i stikkontakten. I så fald bør du få det rettet straks.

fase
Jeg tror den er i orden. Der sidder en samledåse,  hvor både 240 v til stikkontrakt i stue og 400 V til afbryder til vandvarmer kommer fra.
Der har så midlertidig været tilkoblet en stikkontakt til afbryder for vandvarmer. Det skulle han ikke have gjort for det kostede en lader, en sikring og en masse bøvl   

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis