Hvad hvis genindkobling af METRO THERM vandvarmer ikke virker?

Min vandvarmer virker ikke. Den har været tændt, mens vandet har været slukket. Jeg har forsøgt at genindkoble den, men det hjalp ikke Hvad gør man så, der der nogen måde at redde den på, eller er den død?

Min vandvarmer virker ikke. Den har været tændt... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har du brugt en almindelig 240V stikkontakt til at tilslutte en vandvarmer med to faser? Det mås man ikke.
For at finde fejlen skal du måle, om der kommer spænding på vandvarmeren. Hvis der er det, skal du måle om der kommer spænding på varmelegemet, hvis du kortslutter termostaten. 

fase
S. Fabrin skrev den 07-02-2026 11:27:34

Har du brugt en almindelig 240V stikkontakt til at tilslutte en vandvarmer med to faser? Det mås man ikke.
For at finde fejlen skal du måle, om der kommer spænding på vandvarmeren. Hvis der er det, skal du måle om der kommer spænding på varmelegemet, hvis du kortslutter termostaten. 

Ja, nej det fandt jeg ud af, jeg var ikke klar over at vandvarmeren kørte på 400v. 

Ja der er spænding til varmeren og der ingen sikringer der er sprunget. 

Som jeg kan læse her i kommentarene kan det være thermostaten eller varmelegemet der kan være røget.

Kan du guide mig til måling af varmelegemet, jeg har en multimeter som jeg stiller på det højeste vekselstrøm og hvor skal jeg så sætte positiv og negativ? Skal der være spænding eller skal jeg slukke helt på eltavlen?

Tak på forhånd.
Du slukker for strømmen. Mål med instrumentet på vekselstrøm. Det skal vise 0V (nul). Derefter stiller du instrumentet på Ohm (modstand) . Mål først på de to klemmer på varmelegemet. Den hvide ring. Tag evt. den ene ledning af . Instrumentet skal nu vise alt andet end uendeligt (en høj værdi). Værdien afhænger af watt størrelsen. P = U2/R så R = 1600/ watt. Hvis det passer måler du over termostaten, der gerne skulle være sluttet ved koldt vand.

fase
S. Fabrin skrev den 07-02-2026 14:50:25

Du slukker for strømmen. Mål med instrumentet på vekselstrøm. Det skal vise 0V (nul). Derefter stiller du instrumentet på Ohm (modstand) . Mål først på de to klemmer på varmelegemet. Den hvide ring. Tag evt. den ene ledning af . Instrumentet skal nu vise alt andet end uendeligt (en høj værdi). Værdien afhænger af watt størrelsen. P = U2/R så R = 1600/ watt. Hvis det passer måler du over termostaten, der gerne skulle være sluttet ved koldt vand.

Den viser et sted mellem 50-60 men holder sig mest omkring slut 50erne. Jeg ved ikke lige hvordan regnestykket skal se ud og om det passer. Det er en type 644 fra metro therm med en kapacitet på 110l.

Jeg har slukket strømmen til vandvarmeren på kontakten og pillet den ene af ledningerne til varmelegemet af.

Multimeteret er sat til ohm og har prøvet ved 200 og 2000.

Jeg forstår ikke helt den med termostaten, hvis det er den blå og brune kabel som kommer ned fra termostaten og det er samme fremgangsmåde, altså på ohm så viser den intet når jeg måler på klemmerne.

Jeg vedhæfter lige nogle billeder.
Annonce
Der er lidt billeder af setuppet
For det første så er der en fejl i den formel jeg har vist. Der skal stå 400*400 / R. Det giver ca. 3 kW. Jeg har set på dine billeder og hvis modstanden er 54,2 Ohm, så ser det rimeligt ud.
Du skal nu til at måle på termostaten. Er det øverste billede, billedet af termostaten, så skal der være gennemgang mellem ledningen fra tilslutningen og ledningen til varmelegemet, når du stiller på termostaten.
Prøv også at måle spænding på koblingsplinten og videre til termostatens til og afgangspoler.
Det nederste billede går jeg ud fra er tilslutningen til afbryderen og videre til termostat og varmelegeme.

fase
Når jeg måler som jeg gør på billedet, altså fra termostaten ned til varmelegemet viser den ca 54, når jeg så skruer op sker der ikke noget den viser bare det samme.

Kan du forklare lidt mere, hvordan jeg skal måle fra koblingspinten til termostaten. Når jeg feks rør ved ledninger på koblingspinten med samme udgangspunkt, multimeter på ohm, strøm slukket, den røde pind på termostaten og den sorte på de forskellige ledninger sker der intet.
Jeg tænker at den her er koblingspinten.
Coios:
Det er slet ikke sandsynlig at din "dumhed" med tilkobling af stikkontakt ødelægger noget i vandvarmer.
Du skal være sikker på at den får spænding.
Nu du har koblings plint fri så kan du måle på den.
Du skal ikke røre ved klemmer, eller oppe i vandvarmer.
Tænd for strøm til vandvarmer, og indstil universal instrument på vekselspænding
Så holder du prøvepinde på de 2 klemmer i tilslutnings plint. Den der sidder gul grøn ledning i ser vi bort fra her.
Her skal du måle 400 V
Har du 400 V her så slukker du igen for strømmen, det er nok lidt for risikabel for lægmand at måle på spænding overalt i sådan en vandvarmer.

Du har ved ohm måling konstateret at varmelegeme er ok
I din vandvarmer er der 2 overkog sikringer. En for hver fase.
Du ser at der går en sort ledning fra varmelegeme op i et rør ved siden af varmelegeme. Det er den ene overkog sikring. Den kan du hive ud ( glasrør), og så kan du identificere hvilken ledning der hører sammen, og følge den hen til termostat.
På samme måde som ved varmelegeme, (altså på den sorte ved varmelegeme og den anden ende på termostat) måler du ohm og her skal den være nær nul Ohm for at være ok
På samme måde på det andet glasrør, find de 2 ender og måle. Også her nær nul ohm  for at være ok. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis