Autopære h7

Er der nogen der ved om man umiddelbart kan nedsætte spændingen til nærlys fra generator giver 14,1 v det vil sige at man indsætte to effektmodstande  på de to forlyspære på mindst 80/100 ohm da det er 2,1 v modstanden skal kunne klare pærer 50w = Ux2,1x2,1=o,o882 ohm eller hvorfor kan man ikke  jeg mener også at a/ i er ca 26 ampere ifølge ohms lov

Er der nogen der ved om man umiddelbart kan... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 24-12-2022 16:00:47

Kørelys vha reduceret spænding er kun tilladt hvis bilen er typegodkendt med det. 
Det er også godkendt/anbefalet i EU at baglyset er slukket, når der kun bruges kørelys. Det medfører, at mange ikke har baglyset tændt, når man kan klare sig med nedblændet/kørelys. Jeg har ingen problemer med at køre med reduceret spænding som kørelys. Det kunne animere til at tænde lyset og dermed baglygterne i lygtetændingstiden.
I øvrigt er min bil så gammel, at baglyset er tændt, når jeg kører. Det er noget af en opdagelse at være ca. 2 m fra en bils  bagkofanger i tåge på en bil uden baglys.
Send en venlig tanke til politikerne i EU, hvor reglen om manglende baglys er fostret. 

Helt enig.

Min bil tænder ikke baglygterne ved start i lygtevælgerens standardstilling. Men, vælges lyset tændt tænder baglygter selvfølgelig også, og det fine er at når tændingen afbrydes slukkes alt lyset. Den stilling står den så altid i.
For jeg er også skræmt over at se alle dem uden baglygter tændt i tåge og regn.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Søren O skrev den 24-12-2022 16:10:30

John Larsen: Kan du finde noget på skrift der bekræfter din påstand om typegodkendelseskrav?

Måske, måske ikke, men synes det er en logisk konklusion.

For hvis ikke, hvor meget må du så reducere lyset til, målt i lumen?
Må du reducere lyset i bag- og bremselygter, hvis ja, hvor meget?
Begge dele er jo en del af sikkerheden i en bil.

bredker skrev den 24-12-2022 22:58:35

al den diskussion om spændingsfald og godkendelser , hjælper ikke meget
problemet er ret kendt , og jeg har lavet det på flere biler , de fleste mekanikere har også brugt det , og aldrig en der har fået bemærkning på det til syn

Er det noget du ved, altså at ingen har fået bemærkninger til syn,  eller mon noget du gætter?

Hvor meget har du i procent reduceret bilernes lys til?

Til Gregers ifølge ohms lov Cirkelen er  P= U*I. P=U*U/R  p=R*I*I
R= U/I. R= P/P*I*I R=U*U/I. er det ikke korrekt når jeg kender watt og spænding som i dette tilfælde var 2,1 v du skriver noget medR= 2/4 R=0,5ohm samt P=U*I og P=2*4 P=8w hvad er 2/4. 2*4 fra samt 0,5 ohm kan man ikke regne med cirklen samt at der findes et program hvor man bare skal indsætte 2 bekendte watt     volt     ampere.  Modstand så skrIver /beregner programmet de to andre

Jeg bruger ohms lov til at beregne det fire grundformer i elektronik U.   R.  I.  P så det burde kunne bruges i praksis men der kan jo godt være at man dæmper lyset ulovligt men hvorfor laver man så ikke en pærer der kan klare 14 volt ,fordi så sælger de ingen pærer i samme omfang ,man skal jo tænke på værkstederne får mindre at lave og producenten får mindre omsætning

Annonce
jacovit skrev den 25-12-2022 11:17:58

Jeg bruger ohms lov til at beregne det fire grundformer i elektronik U.   R.  I.  P så det burde kunne bruges i praksis men der kan jo godt være at man dæmper lyset ulovligt men hvorfor laver man så ikke en pærer der kan klare 14 volt ,fordi så sælger de ingen pærer i samme omfang ,man skal jo tænke på værkstederne får mindre at lave og producenten får mindre omsætning

Prøv at læse her https://ing.dk/artikel/overspaending-braender-bilpaerer-af-46235

Det giver lidt viden om hvorfor vi har disse problemer selv om artiklen er fra 2002.
Skægt nok har jeg ikke oplevet problemet i min Mazda, men det skyldes måske at artiklen er fra mere end 15 år før min Mazda blev bygget.
Citroën derimod er kendt for overspænding, for at fået netværket til at fungere, det kostede en del pære i min tidligere bil.

jacovit skrev den 25-12-2022 11:17:58

Sæt longlife pære i, det bruger jeg på min, synes ikke de lyser nævneværdigt mindre, og de holder rigtig godt.

Min bil ligger på 14,6 volt
Jeg skifter altid pærerne i begge sider, det giver også at der er længere imellem der mangler et forlys...

Vi prøver igen, i morgen --
trådstarter: 
Gregers kommer frem til at modstand er 0,5 ohm. ved at beregne uden decimaler 
Det er spænding over modstand på 2 Volt ( 14 - 12 v = 2  ) og 
strømmen igennem modstand på 4 Ampere ( P = 50 W  U = 12 V -  I = P/U => I = 50 / 12 = 4 A 
Altså R = 2 / 4 = 0,5 ohm 
Der afsættes så  8 w i denne modstand ( P = U * I  - P = 2 * 4 = 8 W ) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg forstår ikke hvorfor trådstarter kan stille sig tilfreds med mindre lys for at få længere levetid på pærerne. Min kones Renault sprang sin første H7 pære efter ca. 50.000 km kørsel. Det 5 minutter at skifte. Den lyser som man må forvente, men det kan ikke sammenlignes med min bils xenon-lygter.

Pærer til biler er mærket 12V, men de er lavet til biler med blyakkumulator. Så de kan sagtens klare spændinger højere end 12V. En blyakkumulators spænding er 13,8 V nominel, men spændingen er højere, når der lades.

GodeVen: Når nærlyset bruges som kørelys kan jeg udmærket klare mig med mindre lys. Jeg kører dog ikke med reduceret spænding, men det kunne være en løsning. Jeg har en Tenault Clio, men tror kun pærerne holder til max. 10.000 km, og det er sjældent det lykkes at skifte en pære på 5 min.
Gider man ikke skifte pærer, vil Jens’s løsning med longlife pærer være det letteste.
Rent økonomisk (brændstofforbrug) vil løsningen være nedsat spænding eller separate kørelyslygter.

Søren O
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis