Autopære h7

Er der nogen der ved om man umiddelbart kan nedsætte spændingen til nærlys fra generator giver 14,1 v det vil sige at man indsætte to effektmodstande  på de to forlyspære på mindst 80/100 ohm da det er 2,1 v modstanden skal kunne klare pærer 50w = Ux2,1x2,1=o,o882 ohm eller hvorfor kan man ikke  jeg mener også at a/ i er ca 26 ampere ifølge ohms lov

Er der nogen der ved om man umiddelbart kan... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
JohnLarsen skrev den 24-12-2022 23:45:08

For jeg er også skræmt over at se alle dem uden baglygter tændt i tåge og regn. 

Syntes altid der er lidt selvmodsigelse, når man høre den sætning.

Jeg har prøvet det med modstande - synes det giver dårligt lys. I stedet er der monteret 2 stk. 15w kørelys der sammen med positions lys er kørelys. ( ja, også baglys ). Ved omskift til positions lys og nærlys udkobles disse, men tænder igen ved fjern lys. Det virker fint. Det hele styres af 3 relæer, og giver langt bedre lys, da primær forsyning til relæer er kvd.4mm. kabel og relæer tæt på lygter.  ( Bil gl. Lupo ) 

Jeg må takke for bidragene men jeg troede at når man havde 14volt på en forlyspære så var det således at man sagde 2 volt *2 volt /50 gav R men det må være således at man først skal udregne forsyningsspænding 14 v minus 2v det må prøve tak

kaffemand skrev den 25-12-2022 16:48:08

JohnLarsen skrev den 24-12-2022 23:45:08

For jeg er også skræmt over at se alle dem uden baglygter tændt i tåge og regn. 

Syntes altid der er lidt selvmodsigelse, når man høre den sætning.

???

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
John det er svært at se en baglygte som som ikke er tændt. Tror jeg.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
kovas skrev den 25-12-2022 18:32:37

John det er svært at se en baglygte som som ikke er tændt. Tror jeg.

Ja, men ikke når man overhaler dem 🤪

Et sted skrives om brændstof økonomi. Det forbedres ikke ved at sætte modstande foran pærer. Den "sparede" energi afsættes i modstande. Men iøvrigt er vi vist under bagatel grænsen her. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 25-12-2022 19:23:42

Et sted skrives om brændstof økonomi. Det forbedres ikke ved at sætte modstande foran pærer. Den "sparede" energi afsættes i modstande. Men iøvrigt er vi vist under bagatel grænsen her. 

Sæt modstandene ind i kabinen, så indgår de i den opvarmning vi ofte har brug for om vinteren.

Eller i indblæsningskanalen til forruden, så er der opvarmet luft før kølervæsken er varm.

ev elmand skrev den 25-12-2022 19:23:42

Det er jo så ikke helt rigtigt. Når modstanden er i seriel der løbe en mindre strøm.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

jacovit skrev den 25-12-2022 17:38:43

Jeg må takke for bidragene men jeg troede at når man havde 14volt på en forlyspære så var det således at man sagde 2 volt *2 volt /50 gav R men det må være således at man først skal udregne forsyningsspænding 14 v minus 2v det må prøve tak

Du ønsker en nominel spænding på dine forlygtepærer på 12V, spændingen på pærerne er efter dine opgivelser 14,1V. 

Du ønsker en reduktion af spændingen til 12V altså 2,1V. Strømmen gennem en 55W 12V pære er 4,58A. 
R = U/I ~ R = 2,1V/4,58A ~ R = 0,46 Ohm

fase
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis