Autopære h7

Er der nogen der ved om man umiddelbart kan nedsætte spændingen til nærlys fra generator giver 14,1 v det vil sige at man indsætte to effektmodstande  på de to forlyspære på mindst 80/100 ohm da det er 2,1 v modstanden skal kunne klare pærer 50w = Ux2,1x2,1=o,o882 ohm eller hvorfor kan man ikke  jeg mener også at a/ i er ca 26 ampere ifølge ohms lov

Er der nogen der ved om man umiddelbart kan... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fabrin / trådstarter. 
I almindelige pærer falder lysstyrke mere end den almindelige procent beregning imellem spændings fald. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 24-12-2022 11:38:22

Fabrin / trådstarter. 
I almindelige pærer falder lysstyrke mere end den almindelige procent beregning imellem spændings fald. 

Erik, jeg har beregnet lysudsendelsen som forholdet mellem spændingerne i anden potens, så beregningen burde være rigtig. Hvordan beregner du den formindskede lysudsendelse?  

fase
Det er garanteret ulovligt at dæmpe lyset vha seriemodstande da det jo er en ændring i forhold til typegodkendelsen.
Også selv om det giver samme effekt at købe long life eller billige pærer.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 24-12-2022 14:46:34

Det er garanteret ulovligt at dæmpe lyset vha seriemodstande da det jo er en ændring i forhold til typegodkendelsen.
Også selv om det giver samme effekt at købe long life eller billige pærer.

Hvis lyset ikke mere skal bruges som kørelys men som nærlys, skal modstandene ved hjælp af relæer kobles ud, så der er fuld spænding på pærerne. Det er bøvlet og tidskrævende (læs dyrt). Køb longlife pærer og lev med det.

fase
Det kunne være rart st vide helt konkret hvad trådstarter efterlyser. Personligt går jeg efter mest muligt lys når der er brug for det, og så kommer levetiden i 2. række. Er det kørelys, så er det lovligt at køre med reduceret spænding, og det giver en væsentlig længere levetid på pærerne.

Søren O
Annonce
Søren O skrev den 24-12-2022 14:57:47

Det kunne være rart st vide helt konkret hvad trådstarter efterlyser. Personligt går jeg efter mest muligt lys når der er brug for det, og så kommer levetiden i 2. række. Er det kørelys, så er det lovligt at køre med reduceret spænding, og det giver en væsentlig længere levetid på pærerne.

Kørelys vha reduceret spænding er kun tilladt hvis bilen er typegodkendt med det.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Fabrin IGEN IGEN har du ( irriterende   ) ret. Jeg regnede ikke på det men oplyser bare at man ikke kan bruge almindelig forholds regning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Kørelys vha reduceret spænding er kun tilladt hvis bilen er typegodkendt med det. 
Det er også godkendt/anbefalet i EU at baglyset er slukket, når der kun bruges kørelys. Det medfører, at mange ikke har baglyset tændt, når man kan klare sig med nedblændet/kørelys. Jeg har ingen problemer med at køre med reduceret spænding som kørelys. Det kunne animere til at tænde lyset og dermed baglygterne i lygtetændingstiden.
I øvrigt er min bil så gammel, at baglyset er tændt, når jeg kører. Det er noget af en opdagelse at være ca. 2 m fra en bils  bagkofanger i tåge på en bil uden baglys. 
Send en venlig tanke til politikerne i EU, hvor reglen om manglende baglys er fostret. 

fase
John Larsen: Kan du finde noget på skrift der bekræfter din påstand om typegodkendelseskrav?

Søren O
al den diskussion om spændingsfald og godkendelser , hjælper ikke meget
problemet er ret kendt , og jeg har lavet det på flere biler , de fleste mekanikere har også brugt det , og aldrig en der har fået bemærkning på det til syn
Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis