Autopære h7

Er der nogen der ved om man umiddelbart kan nedsætte spændingen til nærlys fra generator giver 14,1 v det vil sige at man indsætte to effektmodstande  på de to forlyspære på mindst 80/100 ohm da det er 2,1 v modstanden skal kunne klare pærer 50w = Ux2,1x2,1=o,o882 ohm eller hvorfor kan man ikke  jeg mener også at a/ i er ca 26 ampere ifølge ohms lov

46 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor nedsætte spændingen. Dine pærer kan klare 14,1V.

fase
Det er sådan en ide jeg har da pærerne 12 ikke 14,1 v som de tilsynelade bliver udsat for ,det kunne være rart at undgå udskiftning af pærer for tit da nogle biler næsten skal have lygter afmonteret for at udskifte pæren , dyrt i længden for dem , jeg giver mekaniker 300 kr. for udskiftning ,ingen herregård jeg kan også selv bare ikke på denne tid af året for mørk og koldt men jeg afmontere batteri så jeg kan komme til pæren i den ene side og luftfilter i den side har nok for store hænder . God jul til alle Bent Jacobsen.

Det er rigtigt, at der står 12V på pærerne, men de klarer også 14,1V. Hvor tit skifter du pærer? For 300 kr, kan jeg godt bruge op til en halv time for at skifte en pære også i denne tid.  

fase
du kan få en modstand der er beregnet til det
det er et problem på mange ældre franske biler , der springer pæren jævnligt pga overspænding 
Alle nyere biler lader batteriet med omkring 14v, det er den nominelle ladespænding for et 12v blybatteri.

Så din bil opfører sig helt normalt.
Jeg kan også garantere dig for at du har mindre end 14v ude ved pærerne, når disse er tændt, ledningerne er nemlig ikke særlig tykke.

En 12v autopære er beregnet til at klare den overspænding der er ved ladning af batteriet i en nyere bil.

Din udregning af modstande er ikke korrekt.

R=U/I
R=2/4
R=0,5ohm.

P=U*I
P=2*4
P=8W.

Elektronikteknikeren
Annonce
Du skal regne med at lysstyrken falder til (12/14,1)^2 svarende ca. 70%   

fase
Det vil være rigtig fint at nedsætte spændingen på nærlyslygterne når de bruges som kørelys. Det må give en langt længere levetid på pærerne. Jeg kan se at reglerne for kørelys beskriver at der skal være et effektforbrug på den enkelte pære på 15-20 w.
Det kan godt nok være lidt af en opgave at udskifte en H7 pære. Nogle gange tager den 5 min, andre gange driller det bare.
Kan læse at spændingen skal nedsættes til 11 volt. Formodstanden kan laves af 2 m 0,5 mm2 ledning (kun 1 formodstand).

Søren O
  Søren, hvis det er en fransk bil, skal du have kardanled på armene for at skifte en forlygtepære. Så det kommer ind under kategorien "andre gange driller det bare".     

fase
Fabrin - du har helt ret.
Det var godt nok noget lettere at skifte forlygtepære i den sidste lastbil jeg kørte i. Der skulle fordøren åbnes. Så var der en bolt ved indstigningen (trappetrinene) der skulle skrues ud. Derefter kunne hele forlygten svinges ud.

Søren O
Tror en bedre løsning er LongLife pære, de holder typisk 2-3 gange længere..
Hvis man nedsætter spændingen på en halogenpære, giver det nødvendigvis ikke længere levetid.
Normalt er ladespændingen 14,6 volt, og højere på franske biler, så normalt er autopære beregnet til 14,6 volt, også selv om de er mærket med 12 volt...
Men mål spændingen ude ved forlygtepærene, på både + og - for der er altid noget spændingsfald i ledningsnetter...

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 36 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis