Autopære h7

Er der nogen der ved om man umiddelbart kan nedsætte spændingen til nærlys fra generator giver 14,1 v det vil sige at man indsætte to effektmodstande  på de to forlyspære på mindst 80/100 ohm da det er 2,1 v modstanden skal kunne klare pærer 50w = Ux2,1x2,1=o,o882 ohm eller hvorfor kan man ikke  jeg mener også at a/ i er ca 26 ampere ifølge ohms lov

Er der nogen der ved om man umiddelbart kan... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Trådstarter:
Din formel er korrekt, men du kan ikke bruge pærens W til at udregne formodstanden. Her er det at du først skal finde formodstandens W eller strøm igennem. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ville det letteste ikke bare være nogle meter 0,5 mm2 ledning, og så prøve sig frem til den ønskede spænding. Jeg har løsningen fra en artikel om en Lupo, hvor ledningen (formodstanden) er placeret under instrumentbrættet.
Teori er godt, især når det også lykkes i praksis.

Søren O
ev elmand skrev den 25-12-2022 22:40:28

Trådstarter:
Din formel er korrekt, men du kan ikke bruge pærens W til at udregne formodstanden. Her er det at du først skal finde formodstandens W eller strøm igennem. 

Det tror jeg nu godt man kan, under forudsætning af at kender den sande spænding på pæren samt strømmen igennem, og dermed den sande W. For derved kender man jo også pærens sande R. Og så er det piece of cake at finde hvad modstande skal være hvis man f.eks. vil reducere spændingen over pæren til 11V.

Men hvis du mener at man kun kender den af fabrikanten opgivne W, så er man i bedste fald igang med en upræcis reduktion, da fabrikanten ikke engang opgiver den ca. spænding den opgivne W er beregnet ved.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg kan godt se at Gregers har ret  når man har 12 v pære er man først nødt til at finde A over pæren hvis så man har 14 volt på forsyning  siger man 14 v minus 12 giver 2 v de 2 v * er4 som er A som fremkommer ved 12 volt / 50 watt som pærerne er påtrykt med tak

50watt/12 volt=4 beklager fejl 40

HUSK lige at et spændingsfald på blot 10 % svarende til ca. 1,3 volt   vil  HALVERE  Lysstyrken  

"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis