Ny chokmåling:

En ny undersøgelse af analyser delt på Facebook afslører, at op mod en halv million danskere har større medicinfaglig indsigt end eksperterne i Sundhedsstyrelsen, som nu overvejer massefyringer.

Den nye undersøgelse, som viser, at et stort flertal af danskere på sociale medier er langt klogere på coronavirussen end Sundhedsstyrelsens eksperter, sender chokbølger gennem styrelsen:

“Vi er dybt rystede. Vi har et utal af læger, der enten har en ph.d. eller doktorgrad i virussygdomme og epidemiologi. Tilsammen repræsenterer vores eksperter over 600 års forskning inden for smittespredning, og alligevel må vi se os overhalet indenom af så mange helt almindelige danskere,” udtaler direktør for Sundhedsstyrelsen, Søren Brostrøm.

Klejnsmed J. Johannesson fra Tilst ved Aarhus er en af de mange danskere, der på Facebook har analyseret de foreliggende fakta:

"Hvis Sundhedsstyrelsen var i stand til at læse tal og se nøgternt på tingene som jeg, ville de ikke ænse denne virus på nuværende tidspunkt. Så længe man ikke møder nogen fra Kina eller Italien, kan jeg ikke se problemet, og det gør jeg stort set aldrig,” forklarer han på Facebook.

Susse Abelonesen fra Tårnby, der netop har deltaget i det store hesteshow i Herning med sin treårige sortbrogede hingst Freddy, skriver i en kommentar på samme medie, at aflysning af arrangementer med over 1000 deltagere er en klar overreaktion.

"Det er totalt massehysteri, kom videre i livet. Og op i røven med den åndssvage virus. Hvis det ikke er en virussygdom vi skal dø af, så er der andre 1000 ting, vi skal dø af. Jeg giver ikke fem flade ører, endsige en hel Corona, for det pis.

En lignende vurdering kommer fra førende fremtidsforsker Anne Skare Nielsen.

“Jeg har for nogle år siden taget et førstehjælpskursus hos AOF, hvor vi lærte at se rationelt på tingene. For mig at se er det ude af proportioner at aflyse alle store arrangementer og begynde at lave regler for kindkys og kram. Det er altså meget godt engang imellem at ringe til virkeligheden. Min fremtidsforskning peger på, at vi alligevel alle bliver smittet, så vi kan lige så godt blive det først som sidst".

Efter den chokerende måling planlægger Sundhedsstyrelsen nu massefyringer af eksperter. De skal erstattes af en telefonsvarer, hvor alle indsigtsfulde danskere kan indtelefonere deres analyser, så regeringen kan trække på den bedste viden på området.

(sakset fra rokokoposten)

En ny undersøgelse af analyser delt på Facebook... Vis hele indlægget
100 svar
 Følg tråden
Der er 70 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke noget nyt i at flere og flere vaccinerede bliver smittet i takt med flere og flere bliver vaccineret, men at udlede vaccinen ikke virker er forkert. Hvad både SSI og Sundhedsstyrelsen skriver understreger blot at vaccinen dæmmer op for de alvorlige tilfælde. Det klareste bevis er hospitalsindlæggelserne der understreger tendensen.

Rantzau skrev den 03-03-2022 14:26:13

Der er ikke noget nyt i at flere og flere vaccinerede bliver smittet i takt med flere og flere bliver vaccineret, men at udlede vaccinen ikke virker er forkert. Hvad både SSI og Sundhedsstyrelsen skriver understreger blot at vaccinen dæmmer op for de alvorlige tilfælde. Det klareste bevis er hospitalsindlæggelserne der understreger tendensen.

Og hvor har jeg skrevet den ikke virker?? 

Nej vel. Hvis du læste hvad jeg skrev i stedet for at fare op og skrive nedladende kunne vi have haft en dialog, men det kunne vi så ikke.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

"Statens serum institut har udgivet en rapport hvordan smitten og dødsfald har været blandt de forskellige aldersgrupper og vaccinerede og uvaccinerede. Spændende læsning. Ca. 30% af alle vaccinerede er blevet smittet (rapporten udelukker de sidste 4 uger grundet Omicron) så kan man jo selv vurdere om det er flot eller skidt klaret af en vaccine".

Det er hvad du skrev. Vi er ikke bare uenige, men befinder os i hver vores virkelighed. 

Da du stædigt misfortolker rapporterne er det ikke en dialog fra din side. Ved at insinuerer at det er op til den enkelte at vurdere om det er flot eller skidt klaret af vaccinen, udelukker du det væsentlige - at hverken immunforsvaret eller vira er en statisk størrelse.
Rantzau skrev den 03-03-2022 18:10:54

Det er hvad du skrev. Vi er ikke bare uenige, men befinder os i hver vores virkelighed. 

Da du stædigt misfortolker rapporterne er det ikke en dialog fra din side. Ved at insinuerer at det er op til den enkelte at vurdere om det er flot eller skidt klaret af vaccinen, udelukker du det væsentlige - at hverken immunforsvaret eller vira er en statisk størrelse.

Du har ret i  at vi befinder os i hver vores virkelighed. Helt enig. 

Og helt enig i, at vira og immunforsvar hele tiden forandre sig og meget få er ens. 
Men det er jo netop også min pointe. At vacinnen ikke hjælper 100% og ikke er den eneste løsning. Og det er ikke stædighed at forholde sig til hvad de skriver. Hvis SSI melder ud, at vaccinnerede kan smittes, så insunnere jeg ikke det er op til den enkelte. Jeg skriver tydeligt og præcist vi hver især kan konkludere ud fra tallene, og ikke bare tro på hvad nogen siger. For helt ærligt, jeg har rigtig mange gange set eksperter være uenige (læger, politikere, tømrer, vvs'er osv. og osv) . Så vi har selv et ansvar for det valv vi træffer.. 
Du har det med at gå personligt efter folk i stedet for det de siger eller skriver.

At du er enig i at både immunforsvar og vira ikke er en statisk størrelse gør ikke det større indtryk på mig. Du har faktisk ingen anden mulighed hvis du vil undgå at fremstå som en førsteklasses tredjegrads ignorant. Du har ingen pointe, men et kæmpe forklaringsproblem.

For at holde debatten på rette spor, vil jeg bede dig redegøre for hvilke andre muligheder end vacciner til undgåelse af alvorlige forløb ved pandemier der er til rådigheder som du skriver.

Ingen har på noget tidspunkt påstået at vaccine beskytter 100% mod smitte. Det undlader du behændigt at forholde dig til i sundhedsmyndighedernes evaluering af forløbet. Du modsiger dig selv ved at påstå at vi hver især kan konkludere ud fra tallene, og ikke bare tro på hvad nogen siger.

Ingen kan konkluderer ud fra tallene uden baggrund kendskab. Det erkender jeg som lægmand, hvor du forsøger med antydning af større viden uden konkrete data. 

Dit udgangspunkt er mistro som overskygger fakta. Når du bliver konfronteret med dine antydninger og fordrejninger, kryber du uden om ved at påstå jeg går efter manden i stedet for sagen. Jeg forholder mig netop til dine holdninger som er dig meget ubekvemt når jeg går til sagens kerne.

Det er muligt at du kender vvs'ere som er i familie med tømrer som engang har fået vist et billede af Tordenskjold som var i familie med en politiker, men du benytter dig af anekdotisk bevisførelse som ikke hører hjemme i videnskabelig bevisførelse.
Annonce
Rantzau skrev den 03-03-2022 23:05:17

At du er enig i at både immunforsvar og vira ikke er en statisk størrelse gør ikke det større indtryk på mig. Du har faktisk ingen anden mulighed hvis du vil undgå at fremstå som en førsteklasses tredjegrads ignorant. Du har ingen pointe, men et kæmpe forklaringsproblem.

For at holde debatten på rette spor, vil jeg bede dig redegøre for hvilke andre muligheder end vacciner til undgåelse af alvorlige forløb ved pandemier der er til rådigheder som du skriver.

Ingen har på noget tidspunkt påstået at vaccine beskytter 100% mod smitte. Det undlader du behændigt at forholde dig til i sundhedsmyndighedernes evaluering af forløbet. Du modsiger dig selv ved at påstå at vi hver især kan konkludere ud fra tallene, og ikke bare tro på hvad nogen siger.

Ingen kan konkluderer ud fra tallene uden baggrund kendskab. Det erkender jeg som lægmand, hvor du forsøger med antydning af større viden uden konkrete data. 

Dit udgangspunkt er mistro som overskygger fakta. Når du bliver konfronteret med dine antydninger og fordrejninger, kryber du uden om ved at påstå jeg går efter manden i stedet for sagen. Jeg forholder mig netop til dine holdninger som er dig meget ubekvemt når jeg går til sagens kerne.

Det er muligt at du kender vvs'ere som er i familie med tømrer som engang har fået vist et billede af Tordenskjold som var i familie med en politiker, men du benytter dig af anekdotisk bevisførelse som ikke hører hjemme i videnskabelig bevisførelse.

Gad vide hvorfor du har behov for at nedgøre andre mennesker for at komme frem med din pointe? Er du bare blevet en gammel sur mand, eller er du vant til, at hvis du råber højt og slår i bordet, så gør folk hvad du siger?

Nå men du skriver jeg modsiger mig selv, når jeg skriver alle kan konkludere på tallene. Hvor har jeg da skrevet at vi ikke hver især kan forholde os til tallene? Jeg har hele vejen igennem tråden (har gennemlæst alle mine svar) skrevet, at det er op til folk selv at vurdere hvad der er rigtigt for dem. Og jo jeg mener godt jeg kan vurdere hvad der er bedst i min situation. Så ved ikke hvad du mener med modsiger mig selv. Kan du vise det Rantzau?

Jeg har hele tiden sagt, at vaccinen er godt for folk oppe i årerne eller med sygdomme der sætter dem i risiko gruppen, fordi den beskytter i en vis form. Men den kommer aldrig til at beskytte 100% og som jeg har skrevet så har sundhedsmyndighederne selv har været ude og sige dette, og selvom den blev fremvist som værende beskyttende mod smitte, så var den ikke det. Den beskytter den enkelte mod et hårdt sygdomsforløb, hvis der skulle være risiko for dette.
Konkrete data? 
Jeg hendviser til sundhedsmyndighederne og EU liste over godkente vacinner, så meget mere konkret kan det ikke blive.

Nej jeg kryber ikke uden om og jeg står stadig ved det jeg har skrevet. 
Så for at opridse min holdning.
Jeg tror på at vacciner generelt er godt for mennesker.
Jeg tror ikke på, at normalt sunde mennesker skal tage en Corona vaccine grundet den ikke er 100% godkendt.
Se nedenfor.
Har da ikke på et eneste tidspunkt sagt andet. Igen, du virker som en meget sur og arrogant person som har behov for at bruge nedladende ord for at få ret.

Faktisk har jeg læst tråden igennem et par gange og her er et udpluk som du har skrevet.
"ignoranterne der forstyrrede informationerne", "inkompetence", "manglende intelligent", "laveste forståelse af sammenhæng", "sølvpapirhattenes symptomforviklinger ", "forudfattede holdning "

Sådanne ord gør intet godt for en dialog. Og som jeg skrev tidligere. Det er netop sådanne personer som bruger disse ord, som står meget fast på, at de har ret og andre bare skal holde kæft (groft sagt).

Sagens kerne har hele tiden været for mig, at vaccinen ikke er godkendt, men kun betinget godkendt.
Hvis der kigges på de seneste data fra EMA ( udgivet d. 25 / 2 - 2022) så er Spikevax (Den tidligere Moderna) stadig kun betinget godkendt (conditional marketing authorisation’ ). Hvis nogen skulle være interesseret så kig her på EMA's  hjemmeside (EMA står for European Medicines Agency)
Er det fakta nok for dig Rantzau?

Du skriver, at for at fastholde debatten, så skal jeg redegøre for andre muligheder.
Jeg har hele tiden sagt, at ældre og svage skal tage vaccinen fordi fordelene opvejer ulemperne. Ellers så har det været op til alle, at gøre deres for at mindske presset på sygehusvæsenet, i form at huske at overholde fartgrænser (færre ulykker som kræver brug af plejepersonale), mere motion / fokus på kost (færre med sukkersyge / andre livsstils sygdomme der kræver indlæggelser), huske søvnen (styrker immunforsvaret og nedbringer risiko for psykiske lidelser). Og nej, dette ville sikkert ikke være nok, men det er mit bud og ja jeg ved allerede nu at et par stykker kommer til at bruge ende flere gloser jeg kan skrive på listen. Suk.

Jeg ser at det er Rantzau der oprindelig har startet tråden, ellers ville jeg nok undskylde til trådstarter at debatten kører meget i ring. 
Men sådan er det nok når "gamle sure mænd" og " dem med sølvpapirhatte" går i clinck`s med hinanden   
Jeg holder meget af jer begge her på siden, men både os, vore børn og børnebørn følger dog vaccinationer.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg synes generelt også at os der har fravalgt vaccinerne hidtil er blevet kanøflet en del af det store vaccineret flertal i samfundet - dog er det ligesom det klinger lidt af her på det sidste - nok fordi man ikke længere fra off. side anser corona virussen for en epidemi.   .. Ps. for et par uger siden læste jeg et sted at man med 100% sikkerhed kun kunne påvise at 6 personer i DK. ind til nu er døde udelukket pga. corona (og intet andet) - alle andre corona patienter er døde med corona.  
Man kan læse meget et sted, og de 8 ( hvis det tal har noget på sig) ville jo også dø engang. Men det er da glædelig at her i DK har vi været forskånet for de store ekstra dødstal. Men det er der da vist ikke tvivl om har været tilfældet andre steder. 
Og det skyldes naturligvis ikke at danskere er specielt modstand kraftige, Det skydes snarere restriktioner og senere vacciner. Så derfor er det på sin plads at der er lagt pres på for at få så mange vaccineret som muligt. 
Og det er naturligvis og god ting at der er kommet en mildere variant. Selv om det er epidemiers natur at svækkes så kunne ingen forudse hvor når det ville ske. Sorte død, pest osv. gik væk stort set af sig selv. men med 1/4 -1/3 del af Europas befolkning der døde
Det er vel ikke regeringens skyld, eller for den sags skyld vaccine skeptiker der skyld i at der kom en mildere variant. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Næ.. vores modstandskraft her i Norden er nok ikke ret meget bedre end hos folk i Sydeuropa - men der er en afgørende forskel - og det er familiemønstret. Vores ældre medborgere bor ikke sammen i samme husstand sammen med den yngre generation som man gør i Sydeuropa - der bor man ofte sammen i 3 (måske 4) generationer, hvilket giver et større sygdomstryk, især hos de ældre svagelige familiemedlemmer - derfor gik det så galt i Sydeuropa med mange døde på kort tid, altså efter min mening.   

Erik - jeg mener det var i JP. jeg læste artiklen, hvor en læge udtalte at det kun var tale om 6 personer som rent faktisk var død af corona.  
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis