Flad tag konstruktion

Hej,
Jeg har følgende tilbygning med følgende forudsætninger :

  1. Krybekælder under den 1m
  2. Loft højde skal være 2.35m
Ud fra dette skal jeg beregne hvad højden bliver på taget (i den laveste ende, det er der den vender mod skæl som er vigtigst) ved følgende materialer :
  1. Tagpap
  2. Isolering på 250mm
  3. Fermacell 12mm plade som loft
Derfor har jeg beregnet følgende :

Tagpap - 15mm
Rugpløjede brædder - 25mm
Spær med isolering mellem spær samt udlufting - 350mm (250mm isolering + 100mm ventilation)
Forskalling - 19mm
Fermacell plade - 12 mm

Total: 421mm

Ud fra dette har jeg lagt det oven i de tal jeg var med loft højde og krybekælder. Lyder det helt forkert ? Er der noget jeg har glemt ?


 

Hej, Jeg har følgende tilbygning med følgende... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ved login hos Stark, kan jeg se at C24-47x350-4800 kun findes på lager i 9330 Dronninglund.

Jeg mener en simpel form for Gitterdrager/Tagbjælker, f.eks. 2 x 45x120 lagt oven på hinanden med en afstand på 110 mm, afstandsklods 45x120x110 mm, pr. f.eks. ca. 0,75 m, med sømplader på begge sider.
Evt. lavet på en spærfabrik, så kommer dokumentation/beregningen med i samme ombæring.

Har selv lavet denne form for Gitterdrager/Tagbjælker, da jeg forhøjede spærene på udestuen for nyt isoleret tag.
Vedhæfter lige Palsgaard spær tabel:

Alt andet lige kræver det spær a højde = 270 eller 295 mm, dog afhængig din valgte spær afstand, spændevidde og underlaget for tagpappet.
I Palsgaards beregning/dimensionering indgår Inertirmomentet, f.eks. mm4, som dimension bestemt, pga. nedbøjning 1/400.
Vedhæfter egen AutoDesk beregning af Inertimoment for givne dimensioner:

F.eks. spær 45x270 har et Inertimoment L1 = 73811200 mm4
Ovennævnte forslag for Gitterdrager 2 x 45x120, har et Inertimoment L1= 155790000 mm4, mere end dobbelt
F.eks. en Gitterdrager 2 x 45x95, har et Inertimoment L1= 145421200, næsten dobbelt af spær 45x270.
Gitterdrager kan klare væsentlig større center afstand end f.eks. spær 45x270

Om en Gitterdrager kan laves mindre end dim 45x95, kan kun afklares ved at spørge en Spærfabrik.
Priser på bl.a. spærtræ er stadig meget høj i forhold til for 2-3 år tilbage.
Ved Gitterdrager kan du nemt ende op med mere end 50% besparelse i træ.
Hvordan det så hænger sammen i priser, kan kun afgøres ved at spørge en Spærfabrik.
Super fint info du kommer med. Jeg kan godt se at jeg nok skal ud i noget gitter drager. Jeg formoder at samlingerne er lavet i vinkel altså at træet er skåret i vinkel før man monterer sømplade på samlingerne? Er det også spær træ man bruger til at lave gitteret? Nu er mit tag med et spændevidde på 6,1-6,5 m og tagpap et let tag så det burde sikkert kunne lade sig gøre med et gitter på 2x45x95 eller 120. Det lyder til at være noget man sagtens kunne lave selv hvis man fik en til at lave beregningerne for en. Du har helt ret, materiale prisen er blevet meget større nu med covid 😔

 

Ved korte afstande er det normalt vinkelret samlinger, mem Spærfabrikken vælger det mest optimale, for given opgave.
Det er et lovkrav at der altid skal bruges kvalificeret træ til konstruktioner, f.eks. C18 til C24.

Spærfabrikkerne har Standard programmer for beregningen, samt de er ligeledes certificeret i deres fremstillingsproces.
Dokumentationen følger automatisk med som udskrift. "Gitterspærene" er ligeledes mærket med unik nr. Har man senere brug for dokumentation henvender man sig bare til given Spærfabrik og får en udskrift, som f.eks. vedhæftet fil:

Hvis man selv laver "gitterspær" skal man for de første have lavet en dokumenteret beregning. Dernæst ved selv at lave dem, har man formentlig ingen dokumentation for korrekt fremstillingen. Sker der noget uforudset hænger man med "håret i postkassen" f.eks. over for ens forsikring, de skal nok "fange det mindste halmstrå" for at undgå betaling.

En anden fordel ved Gitterdrager er at der kan indbygges fald, ensidet eller dobbelt, således at man kan få et vandret loft. Ved alm. spær er man nødt til at lave kileopbygning, nederst eller øverst, såfremt man ønsker vandret loft.
En tredje fordel ved Gitterdrager er at man kan få isolering ind imellem Gitterdrageren således at "kuldebroer" mindskes.

Formentlig kan Gitterdrageren laves i C24 45x70 mm, dog med forbehold for spændevidde og centerafstand.
Vedhæfter ny beregning med 45x70 mm:

Sig til hvis du skal have hjælp til skitse for Spærfabrikken.

Hvad er egentlig årsagen til at du vælger flat tag?
Mange tak for forklaringerne.

Grunden til at jeg vil lave flad tag med tagpap er at mit hus er ret høj pga. en krybekælder og jeg ønsker ikke trapper mellem huset og tilbygningen ergo bliver konstruktionen høj og et eternit tag som mit hus har vil kræve mere højde (sådan har jeg forstået det) og det bevirker at bygningen bliver for høj mod skel end det er tilladt, jeg er trodsalt 2,6 m fra skel så det må ikke blive højere end 3,6m og det bliver det hurtigt når min krybekælder er på 1m samt loftshøjden er 2,35m + tag konstruktionen. Giver det mening ? 

 

Annonce
Selv ville jeg også have undgået trapper, mellem nyt og gammelt.

Er du klar over at der kan søges dispensation for givet lovkrav?

Vil en given højde, ud over lovkravet, kun genere naboerne?
Såfremt det ikke generer naboerne, vil de i så fald gå med til en dispensation?
Nogle Kommuner er mere fleksible end andre for en dispensation.
Given Kommune ser altid positivt på saglige argumenter, andre afviser blankt uanset hvad.
Hvordan det bygningsmæssigt vil tage sig ud kan jeg selvfølgelig ikke afgøre, det er helt op til dig at afgøre.

Jo jeg er klar over man kan søge dispensation men tænker at det kunne måske genere naboerne da deres hus er et plan og meget lavt så måske vil det dække for solen i deres vinduer men jeg ved hellere ikke hvor stor en tagkonstruktion fylder til eternit tag som ville have været at foretrække hvis det ikke var for højden.

Jeg tror uden at vide det eksakt der skal følgende til eternit :

B7 bølgeplader monteringshøjde : 65mm
Minimum luft mellem plade og isolering specificeret af Cembrit : 25mm
Isolering : 300mm
Taglægte : 38mm
Forskalling : 19mm
Fermacell loft : 12mm

Ved ikke hvilken spær man så skal bruge til 6,5 spændevidde men det tyder på 295 burde være fint hvis de bliver lagt med 0,4m afstand.


 

Måske er det nemmere at finde ud af hvad minimums højden for eternit tag bliver hvis loft og krybekælder er 3,35m på den laveste punkt og hvad den er på den højeste punkt (ensidig hældning) så kan jeg da lige se om det vil kunne lade sig gøre. Har du et bud ?

 

Anbefalet min. vinkel for Eternit tag er, så vidt jeg kan se, = 14 gr.
 
Det jeg lagde op til var om du havde overvejet samme taghældning og belægning som eksisterende.
Fordi hvordan bliver helhedsindtrykket efter tilbygningen!?
Har du evt. et foto af hvor tilbygningen skal være?
Hvad er din eksisterende taghældning?
 Ensidig hældning med 14 gr. Eternit, vil jeg, alt andet lige, mene ikke bliver det bedste udseende.

Vedhæfter filer for højde ved skel, samt skyggeprofil:

Det eksisterende er vist omkring 30 grader, her er to billeder af vores hus der hvor tilbygningen skal være. Jeg finder lige et tegning som er gjort klar til brug for kommunen.


 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis