Flad tag konstruktion

Hej,
Jeg har følgende tilbygning med følgende forudsætninger :

  1. Krybekælder under den 1m
  2. Loft højde skal være 2.35m
Ud fra dette skal jeg beregne hvad højden bliver på taget (i den laveste ende, det er der den vender mod skæl som er vigtigst) ved følgende materialer :
  1. Tagpap
  2. Isolering på 250mm
  3. Fermacell 12mm plade som loft
Derfor har jeg beregnet følgende :

Tagpap - 15mm
Rugpløjede brædder - 25mm
Spær med isolering mellem spær samt udlufting - 350mm (250mm isolering + 100mm ventilation)
Forskalling - 19mm
Fermacell plade - 12 mm

Total: 421mm

Ud fra dette har jeg lagt det oven i de tal jeg var med loft højde og krybekælder. Lyder det helt forkert ? Er der noget jeg har glemt ?


 

Hej, Jeg har følgende tilbygning med følgende... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Her er et situationsplan : 
Jeg har ikke lyst til at tilbygningen skal være så dyr derfor tænker jeg at flad tag med tagpap nok skal holde til en del tid og så tror jeg ikke det ser så tosset ud. Har jeg ikke ret at et eternit tag konstruktion vil være dyrere selv med gitterspær der skal bestilles for det flade tag ? 

 

Alene tagpap har, alt andet lige, dobbelt så lang garanti, 30 år i forhold til Eternit på 15 år.
Helt enig i at gitterspær vil, alt andet lige, komme til at se "tosset ud", på den måde som du tilbygger.
Havde tilbygningen været i forlængelse af, en af dine gavle, havde det været noget helt andet, men det har du, alt andet lige, ikke plads til på din grund.
Et fladt tag vil, i min optik, give det bedste helhedsindtryk.
Nu er jeg i tvivl om jeg har forvirret dig da du skriver "Helt enig i at gitterspær vil, alt andet lige, komme til at se "tosset ud", på den måde som du tilbygger." Jeg skal netop lave gitterspær blev vi enige om til mit fladetag pga. hæjden på spærene og tilbygningen skal forbindes husets tag med andre ord der skal åbnes noget af det op og forbindes med det nye så jeg kan få det rigtige fald. Jeg vedhæfter nogle flere skitser (det kommer ikke til at se helt sådan der hvor de mødes de to tage men det giver en ide) :


 

Det er et spørgsmål hvad "barnet hedder"  
Gitterspær er hvad du har på eksisterende hus, a la vedhæftet:

Det som vi har talt om er det som man i fagsproget kalder/hedder Gitterdrager, som i princippet vedhæftet:

Du siger bare til hvis du mangler info.
Fik ikke spurgt til hvordan/hvor meget du ønsker at åbne op til eksisterende?
Når du åbner op, over er vist stykke, skal du have understøtter dit/dine eksisterende tag/Gitterspær.

Ud fra ovennævnte tegning, gætter jeg at de nye Gitterdrager ligger/står vinkelret ind på det eksisterende?

Hvis de skal ligge parallel kan du få dimensioneret/forstærket den tætteste Gitterdrager, således at den kan bære det eksisterende tag, ved at de eksisterende Gitterspær fastgøres på den nye Gitterdrager?

Hvad med vandet fra det eksisterende tag, skal det ud over det nye tag?
Annonce
GSH skrev den 06-01-2022 14:12:55

Det er et spørgsmål hvad "barnet hedder"  
Gitterspær er hvad du har på eksisterende hus, a la vedhæftet:

Det som vi har talt om er det som man i fagsproget kalder/hedder Gitterdrager, som i princippet vedhæftet:

Du siger bare til hvis du mangler info.

 Ahh jeg forstår, Gitterspær er det der er på nuværende hus og gitterdrager er hvad jeg skal have på den nye tilbygning.


 

GSH skrev den 06-01-2022 15:01:55

Fik ikke spurgt til hvordan/hvor meget du ønsker at åbne op til eksisterende?
Når du åbner op, over er vist stykke, skal du have understøtter dit/dine eksisterende tag/Gitterspær.
Egentligt har jeg kun lyst til at åbne så lidt som muligt da det tag jeg har på huset skal skiftes på et tidspunkt, indenfor 10år håber jeg. Min beregning siger at med min skel afstand på 2,64m så er højden ved en tagkonstruktion på 421mm : (1m krybekælder + 2,35m lofthøjde + 0,421m tagkonstruktion = 3,771m på den laveste punkt og på højste punkt bliver det så med et falt på 2,5cm/m så skal højden ved huset være minimum (5,5m * 2,5) + 3,771m =  3,91m men i realiteten har jeg lavet et større fald fordi helt ved tagfoden er der fra jordniveau 3,6m og jeg tænkte det skulle være større men måske er det ikke nødvenigt. Jeg har regnet med 4m men måske er det for meget, hvad synes du ?

 
Ud fra ovennævnte tegning, gætter jeg at de nye Gitterdrager ligger/står vinkelret ind på det eksisterende?
Pas, jeg ved det ikke, hvis faldet er indbygget i gitterdragene så ja så er de vinkelret men hvis ikke så står de ikke vinkelret. Jegved ikke helt hvordan det ser ud ved tagfoden men jeg regner der er et toprem som de nye gitterfrager kommer til at blive fastgjort til. Har du nogen gode bud ?


Hvis de skal ligge parallel kan du få dimensioneret/forstærket den tætteste Gitterdrager, således at den kan bære det eksisterende tag, ved at de eksisterende Gitterspær fastgøres på den nye Gitterdrager?

Hvad med vandet fra det eksisterende tag, skal det ud over det nye tag?
Jeg håber ikke jeg skal ud i det men igen det skal vise sig ud fra det jeg sernår der åbnes for det eksisterende.

Omkring vandet ja så var min ide at det skulle løbe over det nye, er det skidt ? Alternativt en skotrende men det besværliggør tingene synes jeg.



 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis