Hvem laver lette terrændæk, og hvorfor er det svært at finde?

Hej

Jeg overvejer at enten reparere og shine mit nuværende fletparketgulv op, eller at udskifte helt, med nyt terrændæk..

Jeg har selv etableret nyt, uden beton, i en tilbygning  og kan egentlig meget godt lide tanken om det betonfri konstruktion. (Opbygget mestendels i trykfast isolering)
Og den hurtigreagerende gulvvarme..

Nu overvejer vi som sagt at gøre noget ved vores gulv, i selve huset(køkken/alrum).. men jeg vil hyre hjælp udefra, da det er lidt mere omfattende end blot min tilbygning.
Jeg har dog ikke haft held til at finde håndværkere, der udfører eller anbefaler det lette terrændæk(eller har reel erfaring med det)..
Derfor har det fået mig til at fundere over, om det ikke er en god løsning, eller der blot er for meget vanetænkning i byggebranchen?
Hvad tænker I??

Jeg har endda adspurgt Sundolitt, og Kronospan, men ingen af dem kunne desværre henvise mig til håndværkere


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hej Jeg overvejer at enten reparere og shine mit... Vis hele indlægget
42 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
I må have talt forbi hinanden. Har du nævnt terrændæk opfattes det oftest som betondæk. Rockwool har flere steder vist opbygning af lette gulve, både som flydende og med strøer.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvad skal jeg så kalde det?
Kan du henvise til et sted, hvor jeg kan se sådan en konstruktion? Jeg synes ikke jeg  kan se det I Den Lille Lune, heri omtales udelukkende isolering ovenpå betondæk, på side 69 og 70..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Eksempelvis denne, men Rockwool har en tilsvarende for deres mineraluld:

www.sundolitt.com > forside > inspiration > gulve > gulv uden beton
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg kender Sundolitts og Jackons tilsvarende. Men kan ikke finde frem til at Rockwool skulle have et system til dette. 

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Så må du ringe til deres kundeservice og spørge specifikt efter "lette terrændæk uden brug af beton". Rockwool kan hjælpe med isolering og trykstyrke for svømmende gulve.

Trækonstruktioner med spær, hvis sådan en vælges, kan læses i Træbranchens oplysningsråds pjecer. Alt sammen serveret på et sølvfad.

Lette gulvkonstruktioner er oplagte gør-det-selv projekter i forholdt til at bakse med beton.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Rantzau, det var præcis det jeg gjorde i dag. Jeg tillader mig altså at indstille jagten på en Rockwool-løsning. Når produktet ikke kan findes på hjemmeside, deres egen bog, eller via deres tekniske support.
Rockwool-teknikeren og jeg fik en fin snak om opbygningen og han fortalte at der nogle steder var opbygget terrændæk af Toprock, så det er ikke fordi vi har været i tvivl om, hvad der blev talt om🙂 de havde dog ikke en godkendt løsning til opbygningen.

Jeg har i eftermiddag talt med en entreprenør, som umiddelbart gerne vil hjælpe med at opbygge det!🥳
Han bekræftede dog, at leveringssituationen, på især EPS, gjorde at han ville anbefale at vente med projektet. Hans EPS-priser var tredoblet siden sidste år. 

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Rockwool oplyser: "Terrænbatts Erhverv fra Rockwool anvendes primært som varmeisolering i konstruktioner med terrændæk i f.eks boliger".

Træ 64 omhandler bl.a. beregningsgrundlag for understøtning af trægulve.

Det drejer sig om at indregne de samlede forhold når nu flamingoplader er i restordre for at forhindre dit byggeri forsinkes.

Det er præcis hvad tømrer og gulvlægger gør når de laver en let gulvkonstruktion under samme betingelser.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg tror der er noget jeg ikke forstår🙂
Taler vi stadig om en konstruktion jf. Træfakta12?
Terrænbatts kan jeg kun se nævnt som underlag for beton, og har (så vidt jeg ved ) en trykstyrke på Ca 5% af en s250-eps-plade.

Forsinkelse er ikke et stort problem. Det er et vilkår, jeg affinder mig med, hvis ikke jeg kan skaffe materialer.🙂


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Træfakta 12 tager udgangspunkt i et flydende gulv, og så har du ret i at trykstyrken er afgørende, men der er andre lette gulvkonstruktioner som jeg har nævnt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Godmorgen,, og ja ved det er en gammel tråd jeg har samlet op, men... 

Der var en her for et par år siden der skrev at man KU bruge eksempelvis Jackon s 80 som underlag og at denne var stærk nok når der ikke ar tunge ting som vægge ol. det skulle bære??

Kender nogen til det?

På forhånd tak!! 
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også