Hvem laver lette terrændæk, og hvorfor er det svært at finde?

Hej

Jeg overvejer at enten reparere og shine mit nuværende fletparketgulv op, eller at udskifte helt, med nyt terrændæk..

Jeg har selv etableret nyt, uden beton, i en tilbygning  og kan egentlig meget godt lide tanken om det betonfri konstruktion. (Opbygget mestendels i trykfast isolering)
Og den hurtigreagerende gulvvarme..

Nu overvejer vi som sagt at gøre noget ved vores gulv, i selve huset(køkken/alrum).. men jeg vil hyre hjælp udefra, da det er lidt mere omfattende end blot min tilbygning.
Jeg har dog ikke haft held til at finde håndværkere, der udfører eller anbefaler det lette terrændæk(eller har reel erfaring med det)..
Derfor har det fået mig til at fundere over, om det ikke er en god løsning, eller der blot er for meget vanetænkning i byggebranchen?
Hvad tænker I??

Jeg har endda adspurgt Sundolitt, og Kronospan, men ingen af dem kunne desværre henvise mig til håndværkere


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hej Jeg overvejer at enten reparere og shine mit... Vis hele indlægget
42 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Gør det selv billigst skrev den 09-01-2023 07:05:49

Godmorgen,, og ja ved det er en gammel tråd jeg har samlet op, men... 

Der var en her for et par år siden der skrev at man KU bruge eksempelvis Jackon s 80 som underlag og at denne var stærk nok når der ikke ar tunge ting som vægge ol. det skulle bære??

Kender nogen til det?

På forhånd tak!! 

 Jackon skriver selv at der skal anvendes Jackon 250. Så det vil jeg sige lyder som en lidt optimistisk løsning. Se evt. denne vejledning fra jackon. 

https://www.jackon.dk/assets/Uploads/01-2022-BR18-De-lette-losninger.pdf
Jeg har ikke erfaring med det. Men jeg synes du skal følge producentens anbefalinger. Det er meget arbejde at lave for at få et måske uholdbart produkt, som du måske skal lave om fordi det falder sammen/knirker eller andet. Der er nok en grund til de anbefaler højere trykstyrke - og jeg vil gå ud fra at det er fordi trykket netop ikke kan fordeles på samme måde i en let konstruktion med eftergivelige ovenliggende materiale. 
Enig🙂
Tidligere gik anbefalingen vist på s150, det har man ændret til 250, antageligvis pga holdbarhed.. så mon ikke s80 vil give en dårlig konstruktion🙂

Der er mange anbefalinger, jeg vil altid råde til at følge disse.. 
Træfakta 12, beskriver netop denne opbygning. Brug de 100,- på den, eller lån den på biblioteket..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Næ jeg tænker også at der er lidt forskel på s80 og s250,, men vil ikke hænge nogen navne ud blot at det var en herinde der skrev at han lavet det mange gange på den måde.​​​​

Men tak for svar 👍🏿👍🏿
Annonce
Lyhne1, hvad endte du med ift. gulvet? Udskød du projektet eller har du lavet det?

Mvh. AllanE
Gør det selv billigst skrev den 09-01-2023 16:37:25

Næ jeg tænker også at der er lidt forskel på s80 og s250,, men vil ikke hænge nogen navne ud blot at det var en herinde der skrev at han lavet det mange gange på den måde.

Men tak for svar 👍🏿👍🏿

Udfordringen er ikke fladelast men punktlast. En betonplade fordeler sin vægt og trykker jævnt på hele arealet (næsten) uanset belastning. Det gør et spångulv det skal bære 100kg bogreol eller 3 voksne i en sofa ikke.

/BOFH 


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

AllanE skrev den 22-01-2023 19:39:18

Lyhne1, hvad endte du med ift. gulvet? Udskød du projektet eller har du lavet det?

 Jeg endte med at udskyde.. (Jeg har, som skrevet, dog lavet det i tilbygningen, det blev rigtig fint)

Vi kiggede ind i en udgift på 200K+ for gulvet (udført af andre) og en årlig besparelse på max 1000,- på varmen.. 
Vi valgte at få afsluttet nogle af de mindre ønsker i stedet: 
lave nyt køkken (selv), få malet lofter af en Maler, blændet hoveddøren af tømrer for godt 100k i alt i stedet for.. 

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Det lyder fornuftigt. 200k rækker alligevel langt i andre projekter.
Jeg står med samme overvejelser. Ved ikke om den nuværende lette konstruktion bør blive skiftet, når vi alligevel skal skifte køkken og lægge nyt klikgulv....eller om jeg bare skal klikke det nye gulv ovenpå og så spare de 200k. Ender nok med det nemme løsning   

Mvh. AllanE
Jeg synes det var en ret svær beslutning, egentlig..
Jeg er overbevist om at det vil øge gensalgsværdien.. (selvom høj-/lavkonjukturer nok påvirker mere! 😅)
Men da jeg, dels ikke kunne finde håndværkere der kunne/ville udføre det, og dels syntes det var for meget tid der ville gå fra min tid med familien, blev det et nej.
Varmebesparelsespotentialet var altså overraskende lille (Jeg kontaktede sparenergi.dk, der lavede en hurtig beregning for mig, i telefonen).
Bevares, jeg har stadig lidt fodbolde, (på nær der hvor røret til radiatoren går🤣) men vi købte sutsko til hele banden🙂


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også