Hvem laver lette terrændæk, og hvorfor er det svært at finde?

Hej

Jeg overvejer at enten reparere og shine mit nuværende fletparketgulv op, eller at udskifte helt, med nyt terrændæk..

Jeg har selv etableret nyt, uden beton, i en tilbygning  og kan egentlig meget godt lide tanken om det betonfri konstruktion. (Opbygget mestendels i trykfast isolering)
Og den hurtigreagerende gulvvarme..

Nu overvejer vi som sagt at gøre noget ved vores gulv, i selve huset(køkken/alrum).. men jeg vil hyre hjælp udefra, da det er lidt mere omfattende end blot min tilbygning.
Jeg har dog ikke haft held til at finde håndværkere, der udfører eller anbefaler det lette terrændæk(eller har reel erfaring med det)..
Derfor har det fået mig til at fundere over, om det ikke er en god løsning, eller der blot er for meget vanetænkning i byggebranchen?
Hvad tænker I??

Jeg har endda adspurgt Sundolitt, og Kronospan, men ingen af dem kunne desværre henvise mig til håndværkere


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

42 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Let gulvkonstruktion er en god løsning i.h.t. dagens krav. Konstruktionen burde enhver tømrer kunne udfører.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak Rantzau

Jeg er af samme opfattelse,  men hvorfor er det ikke mere udbredt?

Jeg har adspurgt hos to tømrere, ingen af dem anbefaler løsningen, frem for et betondæk..
Jeg prøver et par andre, men jeg undres..🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 31-03-2021 07:34:45

Tak Rantzau

Jeg er af samme opfattelse,  men hvorfor er det ikke mere udbredt?

Jeg har adspurgt hos to tømrere, ingen af dem anbefaler løsningen, frem for et betondæk..
Jeg prøver et par andre, men jeg undres..🙂

 Tænker det skyldes din egen opfattelse, at der ikke er så mange der laver det på den måde, nye huse feks bliver jo stadigvæk lavet med betondæk - fordi det er nemmest, og sådan har man altid gjort..så der er nok ikke så mange der har erfaring med det, tænker heller ikke det feks indgår i en tømrers uddannelse og udføre, eller også vil de bare ikke lave det, for så skal de stå inde for retheden af gulvet, og er jo svært når man måler i hele og halve træsko 😉🤣


Byggebranchen er konservativ i natur. Det enkelte firma gør mest som de allerede har gjort. Nye konstruktionsformer vinder kun langsomt frem.

Hvis jeg var dig ville jeg dele det op. Du kan hyre nogle til det hårde med at fjerne beton og grave ud.
Så lægger du selv trykfast isolering, dampspærre MV.

Så kan du selv vælge om du vil lægge gulv selv eller hyrer en tømrer til det. 

Ask
Tak.
I bekræfter min tanke..
Jeg bliver kun bekymret, for om løsningen ikke er god, når ingen (eller måske få) udfører den..
Måske jeg bare skulle prøve en af de der  byggetilbudssider, selvom jeg synes kvaliteten derinde mildest talt er svingende.. Den tygger jeg lidt på.

Jeg har haft en muret på besøg i dag, der synes det lød spændende, og gerne ville vende den med "sin ingeniør" så ser vi, hvad de kommer tilbage med.
En af hans umiddelbare bekymringer gik på den ikke-eksisterende rottesikring, uden betondæk, men vil de ikke smutte op gennem kantisoleringen alligevel, hvis de skulle ville ind og op?

Jeg har overvejet løsningen med at dele det op, der ryger bare et køkken med, i opgaven, så jeg er lidt presset på tid, og kræfter🤔😄


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Stod i samme situration for nogle måneder siden. Valget her blev 250mm climate super esp isolering med 10cm beton oven på med gulvvarme slager i. Det er jo også sådan de fleste nye huset bliver bygget i dag, kan man se i de nye boligområder :) 

Det der taler imod en let konstruktion, som jeg har kunne finde i min søgen er:
- Pris
- Råd
- Knirkende gulve
- Bøvet at lave, frem for at rette af, smide isolering og beton ud.

Tak🙂
Jeg har gået et besynderligt bud, fra et firma, der vil udføre det, uden beton, for 150.000 og 160.000 med beton..
Det er et meget groft overslag, så jeg ved reelt ikke hvad det indeholder, i detaljen..

Jeg har godt tænkt over at nye huse netop bygges med beton.. men jeg kan ikke gennemskue, om det blot er vanetænkning, eller reelt er smartest..

Jeg ved ikke om jeg synes det er bøvlet, uden beton, men der stilles virkelig store krav til afretning.. da du jo netop ikke kan justere efterfølgende, som du kan med betonlaget..
Jeg synes det var svært på mine 3x6mtr.. så jeg tør ikke helt selv, på stue/køkken😅


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg har nu søgt og søgt..
Det er ikke lykkedes mig, at finde håndværkere, der udfører det..

Jeg overvejer at afklare muligheden for blot at bygge ovenpå eksisterende betondæk.
Der er dog kun Ca 15cm til gulvets overkant..


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Har du nok isolering i det eksisterende?
?
Der er ingen isolering i det eksisterende..  (dog 20mm flamingo, nederst, jf. Tegninger)

Det jeg ville bygge ovenpå, var Ca. 100mm Kingspan tf70, sporplader og topgulv..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er yderligere 32 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også