Hvem laver lette terrændæk, og hvorfor er det svært at finde?

Hej

Jeg overvejer at enten reparere og shine mit nuværende fletparketgulv op, eller at udskifte helt, med nyt terrændæk..

Jeg har selv etableret nyt, uden beton, i en tilbygning  og kan egentlig meget godt lide tanken om det betonfri konstruktion. (Opbygget mestendels i trykfast isolering)
Og den hurtigreagerende gulvvarme..

Nu overvejer vi som sagt at gøre noget ved vores gulv, i selve huset(køkken/alrum).. men jeg vil hyre hjælp udefra, da det er lidt mere omfattende end blot min tilbygning.
Jeg har dog ikke haft held til at finde håndværkere, der udfører eller anbefaler det lette terrændæk(eller har reel erfaring med det)..
Derfor har det fået mig til at fundere over, om det ikke er en god løsning, eller der blot er for meget vanetænkning i byggebranchen?
Hvad tænker I??

Jeg har endda adspurgt Sundolitt, og Kronospan, men ingen af dem kunne desværre henvise mig til håndværkere


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hej Jeg overvejer at enten reparere og shine mit... Vis hele indlægget
42 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Helt på linie med lyhne1 her. Som man kan se i andre tråde har jeg også forespurgt på den her løsning i eksisterende byggeri, men er endt med at prioritere økonomi og livskvalitet (projektpause) og derfor droppet det. Med den lavkonjunktur vi har nu er jeg glad for den beslutning (mindre gæld), men er ikke i tvivl om at lette konstruktioner og det at dekoble gulvarme fra terrændækket bliver helt standard i fremtidens byggeri.
Måske kan I få et byggemarked eller en bekendt i branchen til at bestille celleglas hjem?

Jeg har været heldig at kunne købe celleglas fra en privatperson, som havde lidt i overskud. Det er kun 7 kvm bryggers, der bygges op. Eksisterende betongulv, som kun findes i dele af rummet, skæres op af fagfolk - ingen betonhammer. Jeg skal heller ikke rode med sådan et mordvåben af en stor betonsav. Leca nederst til at planere. Det skal ikke være så dybt mod fundamentet. Jeg skal ikke forstyrre et stensyldsfundament fra før 1790, som endnu står fint og uden sætninger. Derfor graves kun ti cm ved fundamentet og herfra 35 graders vinkel nedad de første 60 cm fra syldstenene - og resten i fuld br18 isoleringsdybde, celleglas, gulvvarme og linoleum.

Jeg skal ikke have plastikplader under gulvet. Det varer måske ikke længe, før en eller anden organisme får lært, hvordan man spiser plastik i terrændækkene - for ikke at tale, hvis man finder ud af, at det er hormonskadeligt, kræftfremkaldende eller hvad ved jeg. Bekymringen herfra er også i forhold til de enorme mængder uanvendelig plastik, det ender med at være om 50 år.

Glas har mennesker brugt i årtusinder - først som perler. Nu, hvor husstandsindsamlingen af glas har gjort det stort set umuligt at genanvende hele glas og flasker, så er det da noget fornuftigt at bruge glasskårene til.

Det har stor trykstyrke https://www.foamglas.com/da-dk/radgivningscenter/protection-areas/pressure

Selv er spøger lidt på en sjov ide, der poppede op i hjernen helt selv, med en slags indendørs terrasse. Robinie monteret med murpap på jordskruer og fyldt op med løsfyld fx perlit eller vermiculit, Leca med ålegræs ovenpå, eller hvad man nu kan finde på, som giver mening. Det gør aktivt radonsug nemt og det er let at kigge til, om det har det godt. Men så alternative løsninger får jeg aldrig husbonden med på. Man skal også op i en ret stor højde bjælker og strøer, før kuldebroen fra jordskruerne er elimineret - på den anden side er det den samlede flades U-værdi, som betyder noget - ikke små pletter med de begrænsede kuldebroer en 8*8 cm skrue kan lave under 195 - 225mm samlet robinietræ.


Den, der kommer først til maleren, får først møllen malet.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også