Er der banker uden negativ rente

Er der nogen banker tilbage som er gebyr fri og uden negativ renter.

pt er grænsen max 250.000,- over koster det 0.60%

har danske bank og betaler 0,- i gebyrer generelt men nu ændrer det til 0.60 pr 1januar
Er der nogen banker tilbage som er gebyr fri og... Vis hele indlægget
205 svar
 Følg tråden
Der er 120 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja alle danske banker har jo Danske Bank som "forbillede". Man kunne også tale om karteldannelse. Lidt ligesom med benzin og dielsel-stationer, justerer en konkurrent prisen ned, eller op følger resten med.  Derfor er der ikke nogen reel konkurrence.

Det er i øvrigt det samme i mange andre brancher, hvor der tilbydes "prisgaranti" så har alle forhandlere af X produkt aftalt at prisen skal være X. Så ingen af dem bliver "fanget" af prisgarantien i praksis.

Jeg har dog "fanget dem en enkelt gang", hvor jeg havde købt en reol i Idé-møbler til 1199,-, og så opdagede jeg at JYSK havde selvsamme reol til 999,-, så fik jeg lige 200 bobs tilbage til et par pizzaer og en kasse billig-bajer ;)
fuerzzz1 skrev den 10-05-2021 03:57:15

Nej, men, siger, bare at du ikke skal gøre kun i traditioneller banker.

Siger de max 100.000 stå spreder du dem bare ud over 100,000, og gerne uddenladkske 100.000.

Gør jeg i al f falt selv.

Jeg har ikk eså meget forstand op inverstering, men jeg kan de regne ud at 100.000 til miusrenter er dårlig GGG?
Hvilke udenlandske banker har benyttet du dig af ?

Står beløbene som dkk i udlandet ellers kommer der veksel gebyrer som kan blive en dyr fornøjelse.
Vedr danske banker så kræver de fleste nem konto ellers bliver det dyrt, dog kræver lunar det ikke selvom de gerne vil have en helt over til sig med nem kontoen.

 

fuerzzz1 skrev den 31-05-2021 22:51:10

Ja alle danske banker har jo Danske Bank som "forbillede". Man kunne også tale om karteldannelse. Lidt ligesom med benzin og dielsel-stationer, justerer en konkurrent prisen ned, eller op følger resten med.  Derfor er der ikke nogen reel konkurrence.


Danske bank sætter først nu beløbsgrænsen ned til 100000 kr, så der er masser af banker der har sat beløbet ned før Danske bank..

Og de fleste af os bruger vel også Danske bank ?



Vi prøver igen, i morgen --
Udover at sætte grænsen ned til 100k, så fjerner Danske Bank også grænsen helt på fælleskonti. Der har indtil nu været en særskilt grænse uafhængigt af, hvad man ellers har stående. Nu er der negative renter på første krone.

PS: Lunar fungerer i øvrigt rigtig godt. Deres virtuel Visa-kort er sgu smart!

Mvh. AllanE
Jeg har ikke brugt udenlandske banker endnu, da jeg ikke har ramt 100.000 kr endnu, men det kommer jeg inden for et års tid ca, da jeg for ikke længe siden er blevet færdig med en stor gæld, så så længe jeg lever som hidtil - altså ikke køber bil, eller flytter i stor villa, eller får flere børn, så er der en del at spare op af hver måned ;)

Annonce
AllanE skrev den 01-06-2021 08:17:19

Udover at sætte grænsen ned til 100k, så fjerner Danske Bank også grænsen helt på fælleskonti. Der har indtil nu været en særskilt grænse uafhængigt af, hvad man ellers har stående. Nu er der negative renter på første krone.

PS: Lunar fungerer i øvrigt rigtig godt. Deres virtuel Visa-kort er sgu smart!

 Brevet er udsendt til alle kunder i kundens interne dokument samling under netbanken, heraf fremgår det at fælleskonto beløbsmæssigt deles ligeligt mellem konto haverne og indgår iden samlede formue.

Altså alt i alt må 2 personer hver i sær have max 100.000,- dkr hver

, ialt 200.000,- incl  hvad der måtte stå på fælles kontoen

Vi ændrer beløbsgrænserne for betaling af negativ rente
Kære xx
Som følge af det fortsat lave renteniveau ændrer vi den 1. juli 2021 beløbsgrænserne for
betaling af negativ rente.
Du kan læse mere om ændringerne her i brevet og på www.danskebank.dk/rente. Du kan se
priserne på vores hjemmeside under Priser og Vilkår.
Nye beløbsgrænser for negativ indlånsrente
Grænsen for betaling af negativ rente afhænger af, om du har NemKonto i Danske Bank:
• Har du NemKonto hos os, betaler du negativ rente af dit samlede indestående over
100.000 kr. For indestående under grænsen er renten pt. 0% om året, og for indestående
over grænsen er renten pt. -0,60% om året.
• Har du ikke NemKonto hos os, betaler du negativ rente af hele dit indestående. Renten er
pt. -0,60% om året.
• Har du konti sammen med andre, bliver indestående på disse fælleskonti fordelt ligeligt
mellem jer, og din andel tæller nu med i dit samlede indestående. Det betyder, at der
fremover ikke vil være en særskilt grænse for fælleskonti - og at du i stedet vil have én
samlet beløbsgrænse for hele dit indestående i banken.
Den negative rente er fradragsberettiget. Vi indberetter den til Skattestyrelsen, og du
behøver ikke gøre noget i den forbindelse.
Har du indestående på Danske Netopsparing Ung, skal du være opmærksom på, at det nu
også er omfattet af negativ rente og beløbsgrænsen.
Ændringen af beløbsgrænserne sker af indtjeningsmæssige årsager efter punkt 6, II B og 6 V
i vores Almindelige Forretningsbetingelser - Forbrugere, som du finder på
www.danskebank.dk/vilkaar.
1836 E
Danske Bank
Vil du vide mere?
På www.danskebank.dk/rente kan du læse mere om ændringerne og se, hvilke konti der er
omfattet af negativ rente. Du kan også finde eksempler på, hvordan vi beregner rente og se
svar på de oftest stillede spørgsmål.
Sådan trækker vi negativ rente fremover
Skal du betale negativ rente, trækker vi det samlede rentebeløb fra din konto 3618849880,
første gang den 30. september 2021. Du er velkommen til at kontakte os, hvis du ønsker, at
vi trækker beløbet fra en anden konto.
Vær opmærksom på følgende:
• Hvis du ønsker, at vi trækker negativ rente på en fælleskonto, vil de andre kontoejere
kunne se den negative rente, du betaler. Dermed vil de kunne anslå størrelsen af dit
samlede indestående i banken.
• Hvis der ikke er dækning for rentebeløbet på den konto, som den negative rente bliver
trukket på, kan vi trække beløbet på en af dine andre konti hos os.
• Når vi trækker negativ rente, modtager du en rentenota, som specificerer, hvordan vi har
beregnet det samlede rentebeløb.
Brug for rådgivning?
Vi rådgiver dig gerne om, hvad negativ rente betyder for dig - og du er altid meget
velkommen til at kontakte os.
Hvis du ikke kan godkende ændringerne, kan du straks og uden omkostninger for dig opsige
de enkelte aftaler, der er omfattet af ændringerne. Det gør du ved at skrive til os eller sende
en besked i net- eller mobilbanken inden den 1. juli 2021.
Med venlig hilsen
Danske Bank
1836 E

Jeg forstår ikke polemikken omkring negative renter. Hvem er det, der har mere end 100.000 kr stående på en bankkonto i længere tid? De fleste har ikke brug for at have mere end ca. 3 månedslønininger stående på en konto til at håndtere uforudsete udgifter. Det er ikke ret meget mere end grænsen.
Den negative rente, betales kun af beløbet over grænsen, er 0,6%. Har man 150.000 kr stående, så er det nu engang kun 300 kr om året i udgift. En udgift som er fradragsberettiget, og som dermed reelt set er endnu mindre.

I stedet for at suboptimere ens økonomi, ved f.eks. at have konti i flere banker, som foreslået, og hvor hele rentebesparelsen bliver spist af gebyret for at være kunde i bankerne, burde man hellere se på, hvor man kan anbringe ens opsparing, så man rent faktisk får den til at stige. Der er så mange flere penge at tjene på at investere fornuftig, end at sidde og se sig sur på nogle fuldstændig ligegyldige småbeløb.
Jeg er helt enig med jenshøj. vi var nede og snakke med vores bank og der er både en aktiesparekonto og en pensionskonto som giver gode muligheder for at investere frie midler. pensionskontoen betaler man kun 15% i skat af og beløbet bliver ikke regnet med når det skal opgøres om man kan få boligsikring når den tid kommer at man ikke længere kan bo i hus.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Min bankrådgiver er bare særdeles ivrig for at "prakke" mig sådan et arrangement på. (ringede så sent som i sidste uge)
Det gør mig pr automatik noget mistænksom, for hun er jo nok mest bankens rådgiver.


Vi prøver igen, i morgen --

De nævnte konti kan( når de er opretter) styres helt af dig selv hvis man mener at banken tjener for meget. Man kan osse kontakte en privat uafhængig rådgiver, men det er sandelig heller ikke gratis. Alt andet lige vurderede vi at sandsynligheden for overskud over tid var rimelig god. Men self tjener banker osse, da vi ikke ser os istand/ har ikke lyst til at bruge tid på at til at gennemskue investeringen selv. Du får jo heller ikke en gartner til at ordne din have gratis.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 75 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis