Nilan genvinding - turbulens og støj!

Hej

I mit hus fra 2005, med nilan anlæg fra 2010, er der en tydelig, dyb resonans i nogle rum - så slemt, at det er svært at sove for. Holder jeg en pude for indblæsningsventilen forstummer støjen næsten helt.

Der er 100 cm lyddæmper ved anlægget, og der er 100mm rør til indblæsningsventilerne.

Kan jeg gøre andet end at prøve at få det indreguleret på ny? Lyddæmpere ved indblæsningsventilerne hjælper vel ikke mod støj fra turbulens i rørene?

Mvh

39 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad hastighedstrin kører anlægget på?
Hvornår er støj/turbulens opstået?
Hvilken type Nilan anlæg har du?
Hvad siger din tidligere Indreguleringsrapport?
Har der været justeret på indblæsningsventilerne?
Har du en skitse eller tegning af rørforbindelserne med rørdimensioner?
Sidder der Flex forbindelse mellem anlæg og rør/Lyddæmper, a la vedhæftet pdf?

Sidder der svingningsdæmpning under anlægget?
Lejerne i ventilatorerne kan evt. være slidte og frembringer støj.
Turbulens i rørene stammer højst sandsynlig fra al for høj lufthastighed, pga. underdimensioneret rørdiameter, det vil en ny indregulering, højst sandsynlig ikke kunne afhjælpe.

Tak for svar - herunder mine svar på spørgsmålene.

GSH skrev den 21-10-2020 09:01:40

Hvad hastighedstrin kører anlægget på?
2

Hvornår er støj/turbulens opstået?
Har været der så længe jeg har boet i huset - siden 2013

Hvilken type Nilan anlæg har du?
Comfort 300

Hvad siger din tidligere Indreguleringsrapport?
Om hvad?

Har der været justeret på indblæsningsventilerne?
Ja, højst sandsynligt. Sikkert også udsugning

Har du en skitse eller tegning af rørforbindelserne med rørdimensioner?
Ja, den kan jeg lige finde frem senere. Der er 100 mm til alle indblæsningsventiler, på nær stuen, der har 150mm.

Sidder der Flex forbindelse mellem anlæg og rør/Lyddæmper, a la vedhæftet pdf?
Ja

Sidder der svingningsdæmpning under anlægget?
Ja

Lejerne i ventilatorerne kan evt. være slidte og frembringer støj.
Skiftet for et år siden - det er ikke selve anlægget, der støjer

Turbulens i rørene stammer højst sandsynlig fra al for høj lufthastighed, pga. underdimensioneret rørdiameter, det vil en ny indregulering, højst sandsynlig ikke kunne afhjælpe.
Ok. Det undrer mig bare, at det kun er nogle af indblæsningsventilerne, jeg har den dybe resonans fra.

 

Indreguleringsrapporten skal sige hvilket volume, f.eks. m3/h, for givne ind og udsugningsventiler.
Støjen kommer pga. for lille rørdimension/stor lufthastighed.
Det er typisk hvis anlægget er lavet pga. trykket pris.
Der er højst sandsynligt brugt almindelig T-stykker, for at spare i prisen.
Hvis du har en skitse/tegning af rørdimensionen/layout, samt givne luftmængder, er det let at beregne lufthastighederne.
Jeg har åbenbart kun skitser af stueetagen, men det er også her, jeg oplever støj - især i værelset, der på tegningen er lige til venstre for anlægget.

Billede af indregulering er også vedhæftet. Det er som sagt allerede på trin 2, der er støj.
Det første jeg kikkede på var din skitse, hvor jeg gættede at det måske var værelset til venstre for anlægget. Ganske rigtig kunne jeg læse, i dit sidste indlæg, at det var der bl.a. problemet lå.
Du har skitsere lyddæmper for dette værelse, hvor lang er den?
Hvad indblæsnings ventiltype sidder der på given værelse?
Har du indtryk af at givne indblæsning, blæser væsentlig mere end de andre værelser, kan måske konstrueres med en tynd papirs strimmel?
Vil foreslå at du monterer en 45 gr afgrening, som vedhæftet:

Hvis du kan, så træk TVU45'en længere nedad i skitsen, således at du kan få en lyddæmper min 600 mm.

Kan du bruge Exzel regneark?
Hvor meget vil du offer på at optimerer dit anlæg?

Det undre mig gevaldigt hvorfor man har reduceret udsugningen, den røde linje, fra ø160 til ø125 lige efter den store lyddæmper. Det giver en lufthastighed på 4,9 m/s, ikke særligt optimalt og spild af strøm.
For lavenergi og støjfrie anlæg siger man max 2,5 m/s.
Annonce
Jeg ved ikke hvor lang lyddæmperen er. Sikkert som på de andre værelser, hvor der ikke er støj.

Jeg tror ikke, den blæser mere end de andre. Det angiver indreguleringsrapporten jo heller ikke?

Der er ikke støj fra udsugningen.

Hvor høj lufthastighed er der i værelserne, siger du?
Et er hvad Indreguleringen siger et andet er fakta, f.eks. der kan være justeret på indblæsningsventilen efter indreguleringen.
Lufthastighederne for værelserne ligger på 1 til 1,13 m/s, ikke unormalt højt.
Som det fremgår af Indreguleringsrapporten, arbejder udsugningen mere, end indblæsningen, når du kikker på Anlæg i %. Det skyldtes bl.a. reduceringen, fra Ø160 til ø125, lige efter den store lyddæmper, som jeg tidligere har anført.
På din skitse skrives der 300 mm lyddæmper, formentlig korrekt?

Hvad styring sidder der i dit anlæg?
I f.eks. mit anlæg fra 2012, sidder der en 602 styring.

I 602 styringen er der mulighed for at tilslutte en Potential fri kontakt. Ligeledes er der et uge-program i styringen.
Om natten kører mit anlæg på hastighed 1.
Jeg har Potentiale Frie kontakter, på toilet og bad. Når jeg tænder lyset, for f.eks. på toilet, går anlægget op på trin 3 hastighed, når lyset slukkes går anlægget ned på hastighed 1 igen.

Hvis din styring har denne mulighed, kunne det afhjælpe støjen om natten.

Støjen skal være meget kraftig for at den går mod luftretningen.

Støjen kan også komme fra afgreningen, Ø 160 T-styk, i pos 3.
Det optimale vil være et Bukse-T.

En ny indregulering koster let ca. 3.000 kr.
Det vil næsten være spild af penge, med ny indregulering, uden først at optimerer rørføringen og lyddæmper.
Kan se at der på Indreguleringsrapporten ikke er udregnet SEL faktor, det er nok med god grund, da anlæg ikke overholder max SEL Faktoren på 1000.
SEL faktor udregnes på følgende måde:
( w-effektforbrug- w-styrestrømseffekt)/m3/s = max 1000

I dit tilfælde 72,3 w, styrestrøm sætter jeg til 4w, (mit Nilan450 anlæg siger 4 w) og 218m3/3600 giver følgende:

(72,3w - 4w)/0,06 m3/s = 1138 større end 1000

Det kommer ikke bag på mig med den opbygning anlægget har.
GSH skrev den 22-10-2020 09:10:13

Et er hvad Indreguleringen siger et andet er fakta, f.eks. der kan være justeret på indblæsningsventilen efter indreguleringen.
Lufthastighederne for værelserne ligger på 1 til 1,13 m/s, ikke unormalt højt.
Som det fremgår af Indreguleringsrapporten, arbejder udsugningen mere, end indblæsningen, når du kikker på Anlæg i %. Det skyldtes bl.a. reduceringen, fra Ø160 til ø125, lige efter den store lyddæmper, som jeg tidligere har anført.
På din skitse skrives der 300 mm lyddæmper, formentlig korrekt?

Hvad styring sidder der i dit anlæg?
I f.eks. mit anlæg fra 2012, sidder der en 602 styring.

I 602 styringen er der mulighed for at tilslutte en Potential fri kontakt. Ligeledes er der et uge-program i styringen.
Om natten kører mit anlæg på hastighed 1.
Jeg har Potentiale Frie kontakter, på toilet og bad. Når jeg tænder lyset, for f.eks. på toilet, går anlægget op på trin 3 hastighed, når lyset slukkes går anlægget ned på hastighed 1 igen.

Hvis din styring har denne mulighed, kunne det afhjælpe støjen om natten.

Støjen skal være meget kraftig for at den går mod luftretningen.

Støjen kan også komme fra afgreningen, Ø 160 T-styk, i pos 3.
Det optimale vil være et Bukse-T.

En ny indregulering koster let ca. 3.000 kr.
Det vil næsten være spild af penge, med ny indregulering, uden først at optimerer rørføringen og lyddæmper.

 Jeg har også 602 styring, og kører på trin 1 om natten. Støjen generer dog også om dagen.

Fint, hvis det ikke er dimensionering af rørene, den er gal med - hastigheden er jo åbenbart ikke for høj. Men hvad mener du med at optimere rør og lyddæmpere? Burde 300mm lyddæmper ikke være nok? Det er det jo i de andre rum. Er det afgreningen i pos. 3, du mener skal optimeres?

Jeg kan ikke rigtigt se anden mulighed end at få en prof ud for at se på anlægget, evt. med en ny indregulering. Jeg giver gerne de 3000, hvis det løser problemet.

Fordi hastigheden ikke er for høj ved indblæsningsventilerne, kan den jo sagtens være al for høj længere bagud hen mod anlægget.
F.eks. ved afgang af anlægget og hen/ned til pos 3. er hastigheden 3 m/s, hvor luften så fordeles i Pos 3.-T-styk, en mulig støjkilde.

Generelt er T-stykker årsag til 2 ting.
1. Støjkilde, pga.turbulens
2. Energisluger, pga. stort trykfald

Det er derfor jeg tidligere har foreslået 45 gr. afgrening og Bukse-T.

Lyddæmper på 300 mm, har ringe effekt. Det er derfor jeg har foreslået min 600 mm, pga. at du har et støjende anlæg, og høj hastighed i starten.

For mit egen vedkommende er max hastighed 2,2 m/s, samt 900 mm lyddæmper ved selve anlægget, samt 600 mm lyddæmper på alle indblæsninger og udsugninger.
Fuglekvidder støjer mere end mit anlæg, eller sagt på en anden måde, du skal spidse ører for overhoved at kunne hører det.

Er du selv i stand til at kunne optimerer anlægget, skifte T-stykker og lyddæmper?
I så fald kan du godt trække på min erfaring med input, via mail eller telefon.

Det er desværre ikke alle Pro-Vent folk, der er lige gode, lige ud over at skrive store regninger.
Der er yderligere 29 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis