Nilan genvinding - turbulens og støj!

Hej

I mit hus fra 2005, med nilan anlæg fra 2010, er der en tydelig, dyb resonans i nogle rum - så slemt, at det er svært at sove for. Holder jeg en pude for indblæsningsventilen forstummer støjen næsten helt.

Der er 100 cm lyddæmper ved anlægget, og der er 100mm rør til indblæsningsventilerne.

Kan jeg gøre andet end at prøve at få det indreguleret på ny? Lyddæmpere ved indblæsningsventilerne hjælper vel ikke mod støj fra turbulens i rørene?

Mvh

Hej I mit hus fra 2005, med nilan anlæg fra 2010... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har lige GOOGLE Bygningsreglementet fra 2008 som siger:

Bygningsreglement 2008 (BR08) 
8.3 Ventilationssystemer
Stk. 3: Ventilationsanlæg skal udføres, indreguleres og afleveres som anvist i DS 447, Norm for mekaniske ventilationsanlæg.

Kan dog se at DS 447 krav for BR08 hed 1200, senere er den ændret til 1000, måske omkring 2013 eller før.

Om du kan få Ejerskiftforsikringen til at "æde" sagen ved jeg ikke, men en ting er helt sikkert at de vil "slå sig i tøjret".

Fandt følgende hos Dansk Standard:

En ny version af standarden DS 447 - Ventilation i bygninger er trådt i kraft d. 1. januar 2022. 
DS 447 er bl.a. blevet revideret for at stemme overens med nye lovkrav og nye europæiske standarder, herunder nye krav til indeklimaet - og for at tage højde for nye erfaringer og teknisk udvikling på området fx i forhold til energieffektivitet, fortæller Charlotte Vartou Forsingdal, seniorkonsulent i Dansk Standard.

I BR10 hedder den 1000. Min ikke det er den, der skal følges, når det er monteret i 2010?

Og ja, de vil nok forsøge at vige udenom, og derfor skal det formuleres rigtigt 😊
Mange tak. Datoen for indreguleringsrapport er 4/11 2010.

Jeg kan vel så godt hævde, at installationen var ulovlig på opførelsestidspunktet, og jo i hvert fald da jeg købte boligen i 2013?
@GSH vil du hjælpe med den korrekte SEL-beregning?

Er det forbrug, der er angivet i indreguleringsrapporten, det forbrug/time, der svarer til forbruget ved 50 % luftskifte?

Og er det på basis af forbruget ved 50 % luftskifte, SEL skal beregnes?

Blot, så jeg ikke får rodet rundt i nogle tal, når jeg skriver til forsikringen.

Kunne det give mening at koble en strømmåler på anlægget, og se hvad det reelle forbrug er på trin 3, som ca. svarer til de 50 % luftskifte? Så kunne jeg jo sende det tal med til forsikringen også.
Annonce
Nu fandt jeg denne skrivelse:

"Elforbrug til lufttransport
- Det specifikke elforbrug til lufttransport (SEL-værdi) må højst være 1.000 J/m3.
- Forbruget må ikke overstige 1.000 Joule pr. m3 luft, når anlægget kører med maksimalt tryktab. Det vil normalt sige med mest mulig luftudskiftning.
- Anlæggets elektriske forbindelse skal gøre det muligt at måle elforbruget."
( https://sparenergi.dk/privat/bygningsreglementets-energikrav/mekanisk-ventilation )

Det kunne jo se ud som om SEL er endnu højere, end du beregnede det til, GSH. Jeg må nok have en watt-måler på stikkontakten og måle forbruget på trin 4.
SEL værdi skal beregnes efter den dimensioneret luftskifte, i dit tilfælde 216m3/h.
Dog med forbehold for at det er større end luftskiftet pr. m2 boligareal.

I dit tilfælde er det nominelle dimensionsgrundlag som følger:
Køkken 72m3/h
2 x Toilet/bad 54m3/h
Bryggers 36m3/h
Ialt 216 m3/h
Det er dog, i min optik, lidt sjusket med dine værdier, 70, 2 x 50 og 45 m3/h. Hvorfor det så bliver kaldt 50% vides ikke.

Beregning af SEL værdi, ikke ved fuld belastning i trin 4, men ved de dimensioneret m3:

(optaget effekt, W ved de 216m3/h - stilstands effekt) / ( 216 / 3600 (m3/s))

Tilstands effekt, hvor ventilatorerne ikke kører, men strøm i panelet, 3-4 w.
For mit Nilan Comfort 450, ved stilstand = 4 w
For dit anlæg måske 3 w.
Hvis du har w-måler på kan du måle i begge tilfælde, hvis stilstands effekt ikke fremgår hos Nilan.

Jeg vil dog mene at du skal tage udgangspunkt i Indreguleringsrapporten fra d. 4/11-2010, når du henvender dig til Ejerskiftforsikringen.
Ok. Vil de kunne slå tilbage med, at en ordentlig indregulering vil bringe SEL ned på 1000, tror du?
Vedhæfter et kopi fra ALM. Brand:

Dækker udbedring af manglende vvs-installationer og vvs-installationer mednedsat. Herudover dækkes ulovlige varme-, ventilations- og sanitetsinstallationer hvis installationen var ulovlig på både opførsel/udførselstidspunktet og i dag. Det gælder i og under de forsikrede bygninger. 

Formentlig har du en god sag, da Indreguleringsrapporten klart dokumenterer en ulovlig SEL værdi på opførselstidspunktet. 
Luftskiftet for bryggers er ligeledes 25% forkert, begge toilet/bad 7,4% for lavt. Køkken dog kun 2,8% for lavt, et grænsetilfælde.

Om det er bevist man ikke har beregnet SEL værdien, er dog kun gisning, men påfaldende. 
Du bør lige læse tilstandsrapporten om der står noget om ventilationsanlægget tilstand.
Du bør også lige læse din ejerskiftforsikring igennem for at se evt. forbehold.

Når du henvender dig til Forsikringen sørg endeligt for at få kvittering på din henvendelse, da der ikke er længe til at din forsikringen udløber.
Visse Forsikringsselskaber kunne måske trække sagen i langdrag til efter oktober.
I visse mailsystemer kan der sættes "flueben" for kvittering til sendt og læst.
GSH skrev den 24-09-2023 10:17:38

Vedhæfter et kopi fra ALM. Brand:

Vil bare lige sige at jeg synes du er for sej, MEGA meget hjælp du giver og på en super måde! 

Jeg håber du en dag laver en fed guide til os DIY mennesker der gerne selv vil installere sådan en :-)

Med venlig hilsen!

K A
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis