Nilan genvinding - turbulens og støj!

Hej

I mit hus fra 2005, med nilan anlæg fra 2010, er der en tydelig, dyb resonans i nogle rum - så slemt, at det er svært at sove for. Holder jeg en pude for indblæsningsventilen forstummer støjen næsten helt.

Der er 100 cm lyddæmper ved anlægget, og der er 100mm rør til indblæsningsventilerne.

Kan jeg gøre andet end at prøve at få det indreguleret på ny? Lyddæmpere ved indblæsningsventilerne hjælper vel ikke mod støj fra turbulens i rørene?

Mvh

Hej I mit hus fra 2005, med nilan anlæg fra 2010... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@ Kristal: Tusinde tak for de meget smukke ord.  
Kristal du er velkommen til at spørge om div. artikler som jeg har liggende.

Hvis jeg lavede en FED guide skulle den i så fald også være tilgængelig for alle læser.

Hjemmesiden mangler desværre et bibliotek for placeringen af diverse guide.
Har lige skrevet mail til Adm.om overnævnt.
Et stort tak herfra også.

Jeg fik lånt en elmåler, og på trin 3 bruger anlægget omkring 83w, og altså omkring 79w uden styringsstrøm.

Det giver jo så en målt SEL-værdi på 1316.

Jeg skriver til ejerskifteforsikringen i morgen, sender et billede af indreguleringsrapporten og tegningen over anlægget med, sammen med den måling, jeg har lavet her til aften.

Hverken min tilstandsrapport eller el-rapport nævner ventilationsanlægget, og formuleringen hos TopDanmark ligner meget den, GSH har klippet ind fra Alm Brand.

Jeg opdaterer, når jeg hører fra forsikringen.



How stop stop, det er trin 2 ( 50% og  216m3) du burde have målt.

Hvad given målingen dd. er på trin 3, eller f.eks. Trin 2, får du ingen nytte af over for Forsikringen.
Forsikringen er fløjtende ligeglad med hvad målingen siger dd. da der kan være sket meget på små 10 år.

Over for Forsikringen er det angivet w fra Indreguleringsrapporten på 72,3 w  der er vigtig, fordi Tilstandsrapporten også er en Afleveringsrapport/dokumentation for given tilstand på givet tidspunkt.

Som jeg tidligere har skrevet skal din SEL værdi beregnes, over for Forsikringen, som følger:

 Målt w fra Tilstandsrapporten (ved kørsel 216 m3) minus tilstands w, divideret med (216m3 / 3600) m3/s

Det giver : (72,3 w - 4w) / 0,06 m3/s = 1138J som er langt over det lovpligtige max på 1000J

Det er bedre at beregne med 4 w tilstand end f.eks. 3 w tilstand, for så kan Forsikringen ikke hænge sig i det.

Bemærk: 1w=1J/s
GSH skrev den 24-09-2023 21:53:59

How stop stop, det er trin 2 ( 50% og  216m3) du burde have målt.


Men anlægget leverer, som det fremgår af indreguleringsrapporten, 50 % luftskifte på trin 3. Er det så ikke det trin, der gælder ift de 72,3w, der er opgivet i rapporten? På trin 2 bruger anlægget ca. 45w, ifølge min egen måling.

palle22 skrev den 24-09-2023 22:01:21

GSH skrev den 24-09-2023 21:53:59

How stop stop, det er trin 2 ( 50% og  216m3) du burde have målt.


Men anlægget leverer, som det fremgår af indreguleringsrapporten, 50 % luftskifte på trin 3. Er det så ikke det trin, der gælder ift de 72,3w, der er opgivet i rapporten? På trin 2 bruger anlægget ca. 45w, ifølge min egen måling.

 Sig meget gerne til, hvis jeg har misforstået noget - jeg vil gerne kunne sende det aktuelle energiforbrug med til forsikringen også - i dag er den oppe på 90w på trin 3 (50 % luftskifte) :-)

Annonce
Undskyld det var mig der klokkede i det og læste forkert vedr. Trin 2 og 3.   

Alt andet lige, over tid vil energiforbruget stige, pga. slidtage og mere eller mindre tilstopning af støv mv.
Dine nuværende målinger siger/beviser at anlægget stadig ikke overholder lovkravet, samt at der ikke er lavet konstruktive forbedringer over tid.
Helt ok, tak for det. Jeg har lige et sidste spørgsmål.

I BR10 kap. 8.3, stk. 10 står:

"For ventilationsanlæg med konstant eller variabel luftydelse og varmegenvinding, der forsyner en bolig, må elforbruget til lufttransport ikke overstige 1000 J/m³ for driftsformen med maksimalt tryktab. Anlægget skal forsynes via forbindelse, så elforbruget kan måles."

"Driftsformen med maksimalt tryktab" - vil det ikke være det højeste ventilationstrin? For så er det jo langt værre fat med anlægget. Her bruger det lige omkring 210w.

Jeg er med på, at jeg ikke kan bruge det ift. forsikringen - men det er måske det trin og krav, anlægget egentlig skal opbygges efter?
Citat: driftsformen med maksimalt tryktab.
Min opfattelse til overnævnt er citat er at givet dimensioneret/målt lufthastighed giver maksimalt tryktab, jeg opfatter det som lidt af en gang dobbeltkonfekt.

Dit anlæg er dimensioneret til 216 m3 og indreguleret til 217 m3, på Trin 3.
Det er dimensioneringen og Indreguleringen på Trin 3 der er afgørende i henhold til Forsikringen.

Hvad anlægget så bruger på Trin 4 er, i min optik, sagen uvedkommende.
De angivne % i Indreguleringsrapporten er Elektroniske justering af ventilatorernes omdrejninger.
Så i princippet kunne man også havde indreguleret i Trin 4 eller f.eks. Trin 1 eller 2, ved at justerer % for ventilatorerne.
For lige at følge sagen til "dørs", så alle Læsere kan se hvorfor sagen er som den er, har jeg lavet en skitse med beregnet lufthastigheder.
Den højeste lufthastighed er 4,91m/s, efterfølgende 3,74-3,56-3,01 og 2,6m/s.
Når der er så mange lufthastigheder over de anbefalede 2,5 m/s, fra Go'energi, så skal det gå galt, med hensyn til støj og en ikke overholdelse af lovpligtig SEL-værdi.

Der er ikke megen "hokus-pokus" i at beregne lufthastigheder når man har Excel regneark til rådighed.  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis