Efterisolering af hus - min dampspærre er ikke tæt

Hej LDS

Jeg er gået i gang med at tage ALT isolering ud af mit loft. Huset er fra 1974 og husets tidligere ejer har selvfølgelig ikke lavet en tæt dampspærre samt er der lidt ulovlig el-ting som ikke er lavet som det bør. 

Grunden til at jeg startede var at efter vi overtog huset var der begyndt at dannes skimmelvækst på den ene tagside indvendigt.

Jeg har stort set alt min isolering væk og skal nu finde ud af hvad jeg så bør gøre med dampspærren.

Der kommer 385 mm isolering på bagefter (95,145,145)

Hvad vil i gøre i min situation?

Hej LDS Jeg er gået i gang med at tage ALT... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Artikel om at droppe dampspærre omhandler kun TÆTTE pudsede lofter.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 30-10-2019 19:18:20

Artikel om at droppe dampspærre omhandler kun TÆTTE pudsede lofter.

https://www.youtube.com/watch?v=4RQnw-w4zwQ  her er videon og sådan som jeg forstår det omhandler det om tagrummet er vel ventileret så er damspærre ligegyldig. Er jeg dog selv så modig endnu nok ikke :D

Lige præcis, jeg har heller ikke gjort det store ved det dampspærre der er blevet ødelagt. Så må jeg bare holde lidt øje med det.
Iøvrigt er projektet netop slut og der er lavet ny konklussion:
https://sbi.dk/anvisninger/Pages/273-Tage-1.aspx#/
http://www.icopal.dk/Raadgivercenter/SBI-anvisning.aspx

Der mangler endnu bearbejdning af en del målinger, men det kan allerede nu fastslås, at den tidligere begrænsning af den samlede isoleringstykkelse til 150mm i efterisolerede tagrum falder bort. Der kan således nu efterisoleres uden tykkelsesbegrænsning med fleksibel isolering som fx plader eller løsfyld af mineraluld eller cellulosebaseret fibermateriale. I modsætning til tidligere kan efterisoleringen nu foretages uden etablering af dampspærre i loftkonstruktionen. Det er dog stadig en forudsætning, at tagrummet er velventileret og at fx et pudset loft er intakt og uden større luftutætheder. Endvidere må der ikke være spalter mellem isolering og spær mv. som kan tillade opstrømning af fugtig rumluft. (Et såkaldt pind-op loft med gipsplader uden dampspærre kan normalt heller ikke antages at give den fornødne lufttæthed.)

Så den er lidt usikker afhængig af loft type, men jeg tager chancen ;-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også