Sabb 8 hk (h/g) fejlsøgning efter at have været under vand

Hej alle

Vores kære Sabb 8hk har desværre været under vand, og har været startet efterfølgende. Den nåede at køre i 2-3 minutter, hvorefter vi fandt ud af at der var vand i olien og slukkede med det samme.

Der blev skiftet olie tre gange på den, så olien er klar i farven igen - men den vil ikke starte. En startpatron får den til at køre i 3-4 sek., hvorefter den stille og roligt dør.

Er der nogen som kan fortælle mig hvad det første er der ryger i sådan en situation, og hvad en god proces ville være herfra?

Hej alle Vores kære Sabb 8hk har desværre været... Vis hele indlægget
100 svar
 Følg tråden
Der er 70 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det skal siges at der kommer lidt vand ud en del oftere end den hele kop vand på én gang, som kommer ud med de her 20-30 sek. mellemrum.

Første kop vand (lige efter start) er som regel temmelig beskidt, så jeg tænker at det er på tide at rense ud i systemet - måske der ikke er god nok passage.

Jeg giver det et forsøg i weekenden - er der nogle pakninger som ikke kan genbruges?

fiskerjolle skrev den 29-05-2018 05:52:46

Tak Leif, det prøver jeg.

Der kom vand ud af udstødningen da jeg sejlede, i hvert fald under de første ti minutter. Jeg ved faktisk ikke med de sidste ti.

Jeg har tænkt lidt på bådens historie, så det er meget sjovt at få den slags oplysninger. Har du en idé om hvornår man lavede sådan nogle?

 Der skal komme vand ud af udstødningen hele tiden ellers får motoren ingen køling.

Jollerne med den skrogform har man vel lavet fra omkring år 1900 hvor de første "mindre" skibsmotorer kom frem og op til "plasticalderen" omkring 1970.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
fiskerjolle skrev den 29-05-2018 14:02:16

Leif, du redder den stakkels Sabb igen og igen. Jeg gav den noget olie i cigarethullet som du sagde, og den blev nemmere og nemmere at køre rundt. Faktisk til et sådant punkt, at der kom liv i den. Den gik fint, men jeg slukkede efter få minutters tomgang.

Jeg har udluftet saltvandskølingen, og der kommer vand ud med udstødningen. Spørgsmålet er bare, om det er vand nok. Den stod i solen, men en starttemepartur på ca.30c, og kom op på 40 på 5-6 min. Jeg kan ikke huske hvordan det plejer at se ud under de omstændigheder. Den spytter en kop vand ud hvert 20-30 sekund - lyder det helt skidt?

 Tvivler nu på det er mig der redder den da foring og stempel har taget skade. Men det finder du ud af når det bliver en smule koldere og den skal startes. Der kan købes nyt men det koster næsten mere end guld.   

Du har alt for lidt vand du har "kørende" gennem motoren. I tomgang skal der helst komme et krus vand hvert femte-til tiende sekund. Der er et eller andet der ikke fungere. Det kan være helt nede fra sien der er stoppet af ruher og snask til klemt slange eller en dårlig pumpe. Tag lige et billede af vandpumpen og sæt på så jeg kan se hvilken type det er.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
fiskerjolle skrev den 29-05-2018 19:21:11

Det skal siges at der kommer lidt vand ud en del oftere end den hele kop vand på én gang, som kommer ud med de her 20-30 sek. mellemrum.

Første kop vand (lige efter start) er som regel temmelig beskidt, så jeg tænker at det er på tide at rense ud i systemet - måske der ikke er god nok passage.

Jeg giver det et forsøg i weekenden - er der nogle pakninger som ikke kan genbruges?

 Det første vand der kommer har ligget i udstødningsslangen så det skal nærmest ved en naturlov være sort på en gammel dieselmotor.

Det med pakningerne ved jeg ikke da en ingen aning har om hvor du starter og hvad det er for en pumpe du har på maskinen. Jeg kan dog love dig du nok finder ud af det hen af vejen.    

Nu om dage findes der også det flydende gummipakning, det kan redde selv meget ringe pakninger, bare de ikke sidder et sted der bliver over 100 grader.     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg kan først tage et billede senere på ugen, men det er membrantypen som er beskrevet på s.40 i manualen.

Nå - så bliver det spændende efter sommer. Tak for advarslen.

Annonce
fiskerjolle skrev den 29-05-2018 20:08:45

Jeg kan først tage et billede senere på ugen, men det er membrantypen som er beskrevet på s.40 i manualen.

Nå - så bliver det spændende efter sommer. Tak for advarslen.

 Ja ok med pumpen, den behøver du så ikke at tage et billede af. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Så har jeg omsider været nede på den gamle svend.

Den skyder faktisk en del mere vand ud end jeg beskrev sidst - jeg må have talt intervaller mens den gik i for lav tomgang til at ville spytte noget særligt ud. Ved lidt højere omdrejninger kommer der en kop vand ud hvert tredje sekund, dig konsekvent brunligt (sikkert pga. udstødningen).

Jeg skilte pumpen ad, og der var intet at spotte.

Jeg må tage den ud på en længere tur, hvor jeg holder nøje øje med temperaturen. Evt. med et par årer :-)

fiskerjolle skrev den 05-06-2018 17:55:22

Så har jeg omsider været nede på den gamle svend.

Den skyder faktisk en del mere vand ud end jeg beskrev sidst - jeg må have talt intervaller mens den gik i for lav tomgang til at ville spytte noget særligt ud. Ved lidt højere omdrejninger kommer der en kop vand ud hvert tredje sekund, dig konsekvent brunligt (sikkert pga. udstødningen).

Jeg skilte pumpen ad, og der var intet at spotte.

Jeg må tage den ud på en længere tur, hvor jeg holder nøje øje med temperaturen. Evt. med et par årer :-)

 Et eller andet er der jo gået galt siden motoren gik hen og blev så varm. Motoren kan jo kun blive for varm grundet manglende køling. Prøv du forsigtigt igen og tag på en tur, bare husk at stoppe hvis den mangler køling (manglende vand fra udstødningen).

Og husk endeligt, det er mere vigtigt at have en god forsyning af drikkevand med end et overskud af brændselsolie. Hvorfor må du selv regne ud.     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Så er det godt, at man har hele havet    Hvis der altså er passage gennem sugerøret.

Ja, der må være gået noget galt - den eneste praktiske forskel på næste test og da den overophedede er udluftningen af kølesystemet, men da der også kom vand ud sidst, regner jeg ikke med nogen forskel.

Jeg vil holde øje med om vandet stopper på et tispunkt, og selvfølgelig med temperatur og mislyde. Jeg har fået fat i en åre, så jeg i bedste livsnyderstil kan få mig bugseret ind til land hvis noget skulle gå galt. Jeg må have noget proviant med   

Lad mig høre hvordan det gik. God tur og husk anker samt et passende langt ankertov.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også