Sabb 8 hk (h/g) fejlsøgning efter at have været under vand

Hej alle

Vores kære Sabb 8hk har desværre været under vand, og har været startet efterfølgende. Den nåede at køre i 2-3 minutter, hvorefter vi fandt ud af at der var vand i olien og slukkede med det samme.

Der blev skiftet olie tre gange på den, så olien er klar i farven igen - men den vil ikke starte. En startpatron får den til at køre i 3-4 sek., hvorefter den stille og roligt dør.

Er der nogen som kan fortælle mig hvad det første er der ryger i sådan en situation, og hvad en god proces ville være herfra?

Hej alle Vores kære Sabb 8hk har desværre været... Vis hele indlægget
100 svar
 Følg tråden
Der er 80 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Nå, så har jeg været ude og teste. Jeg kan lægge ud med at sige, at det tog to timer at sejle under 300m   

Den skyder vand ud, men kun under et vist antal omdrejninger. Ved lave omdrejninger kommer der stort set ingenting ud, og ved høje kommer der ikke meget mere ud end ved halv gas - det er dog svært at se. Temperaturen på vandet svarer til det varme vand i hanen.

Jeg stoppede da jeg kunne se at den gik fra 25 til 50 grader på de små 300 m. Mislyden begyndte at melde sig igen kort efter opstart, ved ca.35-40 grader.

Jeg ved ikke om mislyden kommer pga varmen (den var der da jeg tjørnede den ved 40c, men ikke inden jeg startede den første gang) eller om varmen kommer pga. det som skaber mislyden: det lyder nemlig som om at et metalhjul sidder løst og gnider sig op ad noget andet af metal. 

Her er en video, hvor det høres ret godt. Det kommer fra stedet som bliver filmet: oppe ved svinghjulet, som om det er lige dér hvor det sidder fast.

https://streamable.com/v7jys

Der er olie på, op til stregen, helt klar.

Det skal lige siges at den klikkende lyd i videoen er fra kæden, som trækker det hele rundt når jeg tjørner. Det er resten, man skal lytte efter - det minder lidt om en gammel trillebør/sækkevogn hvis metalhjul sidder lidt løst og garanteret mangler smørelse.

Det har jeg desværre noget svært at svare på, da nærmest alt lyder underligt på film. 

Men, du har vel husket at fylde olie på motoren diverse steder igen ???

Det der kun kommer vand omkring visse omdrejninger kunne tyde på dit filter eller slangen op til vandpumpen er stoppet et eller andet sted. Har du en gummislange siddende kan der sagtens ske det at det inderste gummi går fra hvis slangen bliver tvundet og det kan stoppe flowet i en gummislange. Du kan eventuelt tage slangen af på skroggennemføringen og smide den i en pøs vand og se om pumpen vil suge derfra. Husk lige og have en ekstra pøs til at efterfylde med. Køre det ikke ville jeg undersøge slangen indvendigt ved at kigge gennem den og tjekke den er rund indvendigt.

Normalt er fejlen på de membranpumper, at membranen revner og det kan man slet ikke undgå at opdage da vandet så løber fra undersiden af pumpen. En anden fejl jeg kunne tænke mig er at en af ventilerne i pumpen har sat sig fast. Det er vist mere end sjældent det sker. Husk lige og tjekke op på manualen hvordan den ser ud indvortes inden du begynder at atomisere.

Det er lige hvad jeg kan komme på nu.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

For øvrigt vil jeg hellere "høre" video når du tørner motoren på svinget. Det skulle kunne fjerne en god del af de overflødige lyde.

Det er absolut ikke umuligt at lytte gennem en meter vandslange for at lokalisere hvor mislyden kommer fra.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Gode tanker Leif - både med svinget, vandslangen og pumpen. 

Jeg tømte olien i sumpen og koblingshuset, og fyldte på igen. Kan der være andre steder? Jeg kan ikke se nogle i manualen.

Nå - men jeg har da noget at gå i gang med   

Annonce

Orv, den har fået 10w40 olie på. Manualen siger dog 15w40, og at API skal være CC eller CA, men den har fået CF.

Kan de forskelle gøre at olien bliver for tynd, så metaldele slider mod hinanden og derfor piver, og bliver for varme. Jeg ander ikke hvad det vil sige at bruge CF fremfor CA eller CC.

fiskerjolle skrev den 08-06-2018 18:52:47

Gode tanker Leif - både med svinget, vandslangen og pumpen. 

Jeg tømte olien i sumpen og koblingshuset, og fyldte på igen. Kan der være andre steder? Jeg kan ikke se nogle i manualen.

Nå - men jeg har da noget at gå i gang med   

 Nej, det tror jeg ikke.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
fiskerjolle skrev den 08-06-2018 20:00:20

Orv, den har fået 10w40 olie på. Manualen siger dog 15w40, og at API skal være CC eller CA, men den har fået CF.

Kan de forskelle gøre at olien bliver for tynd, så metaldele slider mod hinanden og derfor piver, og bliver for varme. Jeg ander ikke hvad det vil sige at bruge CF fremfor CA eller CC.

 Forskellen har ikke den store betydning på en lavtydende motor. Det er meget mere vigtigt at der er fyldt olie på.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Så har jeg været nede og udforske lidt.

Tager man pladen af til sumpen, kan man høre at lyden kommer fra det store leje, som ligger på svingjulets side - det ser ud som om at lejet omslutter den aksel (veivaksel, på norsk   ), som svinghjulet sidder på. Enten er det lejet, som ved første øjekast ser fint ud, eller også er det vibrationsdæmperen.

Tager man et rør og lytter efter, kommer det samme sted fra: altså mellem pladen til sumpen og svinghjulet (vibrationsdæmperen eller lejet).

Det lyder som om at noget skal smøres - det er tydeligt.

Nu er spørgsmålet så, hvordan bliver lejet og vibrationsdæmperen smurt? Olien fra sumpen bliver pjasket rundt når man tørner, men de bevægelige dele (samt vibrationsdæmper) omkring sumpen bliver vel ikke smurt af det pjaskeri, gør det?

fiskerjolle skrev den 19-06-2018 15:38:38

Så har jeg været nede og udforske lidt.

Tager man pladen af til sumpen, kan man høre at lyden kommer fra det store leje, som ligger på svingjulets side - det ser ud som om at lejet omslutter den aksel (veivaksel, på norsk   ), som svinghjulet sidder på. Enten er det lejet, som ved første øjekast ser fint ud, eller også er det vibrationsdæmperen.

Tager man et rør og lytter efter, kommer det samme sted fra: altså mellem pladen til sumpen og svinghjulet (vibrationsdæmperen eller lejet).

Det lyder som om at noget skal smøres - det er tydeligt.

Nu er spørgsmålet så, hvordan bliver lejet og vibrationsdæmperen smurt? Olien fra sumpen bliver pjasket rundt når man tørner, men de bevægelige dele (samt vibrationsdæmper) omkring sumpen bliver vel ikke smurt af det pjaskeri, gør det?

 Alt der bevæger sig nede i sumpen er stænksmurt. Dvs. det er olietågen på stedet der sørger for det. 

Normalt er lejerne nærmest umulige at tage livet af, forudsat sumpen ikke har været fuld af vand l længere tid. 

Jeg sidder her og spekulere på om det er tætningen ud til svinghjulet der på en eller anden måde er knastør, omend den bør blive smurt af olien i sumpen. Du kunne eventuelt prøve og se om du ikke kan lægge et par velplaceret sprøjt med en oliekande ned på krumtapakslen mellem svinghjulet og motorblokken. Bare for at se om det gør en forskel ? 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også