Sabb 8 hk (h/g) fejlsøgning efter at have været under vand

Hej alle

Vores kære Sabb 8hk har desværre været under vand, og har været startet efterfølgende. Den nåede at køre i 2-3 minutter, hvorefter vi fandt ud af at der var vand i olien og slukkede med det samme.

Der blev skiftet olie tre gange på den, så olien er klar i farven igen - men den vil ikke starte. En startpatron får den til at køre i 3-4 sek., hvorefter den stille og roligt dør.

Er der nogen som kan fortælle mig hvad det første er der ryger i sådan en situation, og hvad en god proces ville være herfra?

Hej alle Vores kære Sabb 8hk har desværre været... Vis hele indlægget
100 svar
 Følg tråden
Der er 90 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Joda, god idé - lige der hvor akselen går ind i lejet? Jeg forsøger nok med alle bevægelige dele.

Ville også gerne skille vibrationsdæmperen ad, men tror at den bliver svær, ifølge manualen.

fiskerjolle skrev den 19-06-2018 21:06:24

Joda, god idé - lige der hvor akselen går ind i lejet? Jeg forsøger nok med alle bevægelige dele.

Ville også gerne skille vibrationsdæmperen ad, men tror at den bliver svær, ifølge manualen.

Yep. Det er ikke nogen dårlig ide at give alt der bevæger sig en dråbe olie eller to.

Du skal have svinghjulet af for at skille dæmperen af. Generelt kræver det du har god plads foran motoren så du kan komme til. Svinghjulet er H******s tungt og bakse rundt med.     



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Ja, det med svinghjulet vil jeg helst ikke ud i    desuden ser det så rustent ud, at jeg nok aldrig får det af. Nu ser vi hvad lidt smøring gør.

Lidt nyt herfra. Det hjalp ikke at smøre lidt hist og her, så jeg må se om jeg kan komme til vibrationsdæmperen    

Jeg fandt i øvrigt et mindre knæk i slangen til kølevandet, og har skiftet den. Det bliver spændende at se om det har hjulpet på temperaturen, men mislyden er nu så slem at jeg ikke tør tænde den uden at have kommet den til livs.

fiskerjolle skrev den 01-07-2018 12:47:40

Lidt nyt herfra. Det hjalp ikke at smøre lidt hist og her, så jeg må se om jeg kan komme til vibrationsdæmperen    

Jeg fandt i øvrigt et mindre knæk i slangen til kølevandet, og har skiftet den. Det bliver spændende at se om det har hjulpet på temperaturen, men mislyden er nu så slem at jeg ikke tør tænde den uden at have kommet den til livs.

Et knæk på sugeslangen kan nemt gøre at pumpen har svært ved at suge vandet. Det skal man passe H******* meget på med.  

 Ja så tyder det på der noget rigtigt alvorligt galt. Du må ha svinghjulet af det af for at lure hvad det er der går galt.

Pøj pøj.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

Det tænker jeg også. Ved du hvad sådan et vejer? Jeg skal lige vide hvor meget man skal forberede sig   

fiskerjolle skrev den 01-07-2018 18:31:54

Det tænker jeg også. Ved du hvad sådan et vejer? Jeg skal lige vide hvor meget man skal forberede sig   

Nej ikke rigtigt andet end det altid vejer F******  meget når man ikke kan komme til at få ordentligt fat i det.    

Har før hevet et lignende svinghjul op fra et hul ved at binde en slynge rundt om svinghjulet af noget tovværk, sådan man kan få tovværket op om skuldrene og bag om bakken. Har man så en sæk eller tæppe pakket sammen mellem rebet og skulder/nakke kan man få det op ved "bare" at rejse sig. Men hvert hul sin metode.   

Mange gange finder man ud af det ville være meget nemmere, hvis man tog sig sammen og hev hele motoren op af hullet inden man går i gang, så det er til at komme til.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Som Nitter skriver så smid en slynge omkring svinghjulet... Hejs den evt op med hjælp af en mastekran i havnen, eller få pillet hele motoren ud af båden og giv den en ordentlig eftersyn/ reparation...


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....

Tak skal I have. Jeg vil forsøge, selv at agere kran for nu: jeg skal et stykke ud for at komme til sådan en, og det er problematisk uden motor   

Første udforfring er at få bolten til svinghjulet løsnet: den er rustet rigtig godt fast. Har bevæbnet mig med masser af WD40.

fiskerjolle skrev den 02-07-2018 12:33:32

Tak skal I have. Jeg vil forsøge, selv at agere kran for nu: jeg skal et stykke ud for at komme til sådan en, og det er problematisk uden motor   

Første udforfring er at få bolten til svinghjulet løsnet: den er rustet rigtig godt fast. Har bevæbnet mig med masser af WD40.

 Du skal have enten en top på der passer præcis på møtrikken eller en ringnøgle. Ikke noget med svensk eller gaffelnøgle. Når du har fået toppen eller ringnøglen placeret korrekt på mødtrikken, er et lille bestemt klap med en klaphammer på den yderste del af "håndtaget" i reglen nok til at møtrikken går løs. Det er så den nemmeste del og få møtrikken af.       


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også