Støbning af Beton bordplade

Jeg er pt. igang med at bygge et udendørs køkken. Hvor jeg vil støbe bordpladen i beton. (Ved godt der mangler ben midt på den lange for bære vægten, løb tør for træ den dag)

Det drejer sig om 2 bordplader, med målene: #1: 1,35m x 0,65m  #2: 2,8m x 0,65m
Begge bordplader bliver i en tykkelse på 5 cm.

Mine spørgsmål går på:

Støbe plader:
-  Hvilke plader egner sig bedst til støbning? Synes de er voldsomt dyre dem jeg har fået googlet mig frem til.
- Nu hvor den ene bordplade er 2,8 m, kan jeg godt få en plade der er lang nok til det? Eller skal jeg have sat to sammen? Hvis ja - Skal den samling det vil give, blot slibes væk efter støbningen?
- Er der noget slip middel til formen som er bedre end andre produkter?

Beton blanding:

- Jeg har læst hvad Aalborg Portland og Weber skriver osv. Jeg vil støbe med Aalborg Portlands Rapid Cement 25 kg. Er dog lidt i tvivl om hvor meget vand man skal tilføje ved blandingen? Og er det 1 del cement til 3 del sand i vil bruge som blandingsforhold?
Hvad kan man tilføje til blanding hvis man ønsker lidt spil i betonet? Kender godt terazzo skærver, men dem er jeg ikke interesseret i til dette projekt. Andre Ideer? Pt. hælder jeg nok mest til blot lade være med at tilføje noget i blandingen. Men synes heller ikke jeg lige har kunnet google mig frem til nogen resultater hvor jeg kan se hvad de har brugt af materialer.

Nu hvor møblet kommer til at stå udendøres, hvad vil i så behandle betonet med efter slibning? Bi voks? Olie ? Nano produkt?

Dette er lige lidt tanker omkring det lille projekt, som jeg lige mangler lidt input på.

Tak for din tid og god søndag.

33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg svarer gerne på spørgsmål. Prøv at læse artiklen først for at se hvordan jeg gjorde. Så er der da lidt mere inspiration til dit projekt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg faldte godt over Christians flotte artikel efter jeg oprettede tråden. Den besvarede mange spørgsmål! Så mange tak for din artikel Christian, jeg vender tilbage hvis der opstår nye spørgsmål 🙂

Christian, de revner du har oplevet der er kommet bagefter. Har du mistanke til det kan skyldes at den armering du har brugt ikke er den galvaniseret? Hvis armeringen ruster videre inde i bordpladen så vil den vel udvide og skubbe på betonet, så betonet vil lave en revne. Er der en ide i at vælge en 10 eller 12 mm Rionet i galvaniseret? Jeg forventer at støbe en i 4 eller 5 cm tykkelse. 

Det har jeg ikke mistanke til nej. 

Jeg kan ikke se nogen ulemper i hvert fald, til at bruge tykkere armering.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Armering til f.eks. betonbåde laves med flere slags armering sammen. Det har man forskellig maskestørrelse. Det kan være kylling hegn der bindes på almindelig armering. 

Beton bliver en anelse mindre under hærde proces. Det kan medføre det man kalder svindrevner. Ved at have fin masket armering får man mange mikroskopiske revner i stedet for enkelte større.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er en fordel at lave en beton som ikke er flydende men som kan æltes som fugtig sandkasse sand. Så får du en beton som skrumper mindst og hærder bedst. Husk at dække den over med folie i et par dage, straks efter støbning.


Elektronikteknikeren

Christian, ved din støbning nummer to (den lange bordplade), har du (udfra billederne) brugt 2 stk spånplader som du har sat sammen i forlængelse. Har du der spartlet samlingen på pladerne? eller jævner plastikken så meget ud at man ikke ser samlingen i støbningen efterfølgende?

Normalt anbefaler man melamin pga. den glatte overflade. Den gnides med madolie. Man kan bare støde samlingerne og holde dem sammen med et fladjern.


Elektronikteknikeren

Gregeren, ved godt der er andre plader der er mere egnet end spånplade. Men synes Christians fremgangs måde med spånplade og brug af plastik er ret god. Idet indkøbet af træ til formen er billig. Hvad mener du med at holde samlingerne sammen med et fladjern?

Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også