Støbning af Beton bordplade

Jeg er pt. igang med at bygge et udendørs køkken. Hvor jeg vil støbe bordpladen i beton. (Ved godt der mangler ben midt på den lange for bære vægten, løb tør for træ den dag)

Det drejer sig om 2 bordplader, med målene: #1: 1,35m x 0,65m  #2: 2,8m x 0,65m
Begge bordplader bliver i en tykkelse på 5 cm.

Mine spørgsmål går på:

Støbe plader:
-  Hvilke plader egner sig bedst til støbning? Synes de er voldsomt dyre dem jeg har fået googlet mig frem til.
- Nu hvor den ene bordplade er 2,8 m, kan jeg godt få en plade der er lang nok til det? Eller skal jeg have sat to sammen? Hvis ja - Skal den samling det vil give, blot slibes væk efter støbningen?
- Er der noget slip middel til formen som er bedre end andre produkter?

Beton blanding:

- Jeg har læst hvad Aalborg Portland og Weber skriver osv. Jeg vil støbe med Aalborg Portlands Rapid Cement 25 kg. Er dog lidt i tvivl om hvor meget vand man skal tilføje ved blandingen? Og er det 1 del cement til 3 del sand i vil bruge som blandingsforhold?
Hvad kan man tilføje til blanding hvis man ønsker lidt spil i betonet? Kender godt terazzo skærver, men dem er jeg ikke interesseret i til dette projekt. Andre Ideer? Pt. hælder jeg nok mest til blot lade være med at tilføje noget i blandingen. Men synes heller ikke jeg lige har kunnet google mig frem til nogen resultater hvor jeg kan se hvad de har brugt af materialer.

Nu hvor møblet kommer til at stå udendøres, hvad vil i så behandle betonet med efter slibning? Bi voks? Olie ? Nano produkt?

Dette er lige lidt tanker omkring det lille projekt, som jeg lige mangler lidt input på.

Tak for din tid og god søndag.

Jeg er pt. igang med at bygge et udendørs køkken.... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Som Christian rigtigt skriver er det ikke noget problem at få rammen af i første støbning. Det kan anbefales at dække overfladen med plast i ca. 1 uge for ikke pladen tørrer for hurtigt. 

Det er specielt overfladen og kanter der er udsatte for udtørring. Derfor afdækningen.

Standard cement fortsætter hærdningen i de næste 28 døgn ved ca. 20 grader såfremt pladen holdes fugtig. Herefter aftager hærdningen gradvis, og fortsætter de næste 80 år. Det var beskeden jeg i sin tid fik fra cementnørderne fra Aalborg Portland.

Skal der støbes flere emner i samme form af træ - eksempelvis mange fliser i specielmål - kan det anbefales at bruge glidemiddel til PVC kloakrør som slipmiddel som købes i mindre bøtter.

Slipmidlet påføres formen med en aflagt stiv opvaskebørste.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Men læs min artikel vedr olie sil slipmiddel. Det må være det samme med glidemiddel. 

Har du tænkt dig at gøre noget ved overfladen bagefter? Hvad er dine forventninger til det færdige resultat?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg smør den ikke med olie. Så du skrev du godt kunne få plastikken af uden. 

Mine forventninger er en forholdsvis glat overflade. Kanterne må gerne være ru. Det jo et udendørs køkken, så det hele behøver ikke være perfekt glat. 

Christian: Din fremgangsmåde er særdeles fornuftig, og resultatet ser virkelig godt ud. Om du bruger olie eller andet som slipmiddel betyder ikke så meget. Jeg nævnte glidemidlet til PVC som et hurtigt, enkelt og billigt middel.

Alt efter hvor og hvordan bordpladen efterfølgende skal anvendes, vil en slibning af overfladen gøre fladen mere eller mindre rengørings venlig. 

Efterbehandling med rå linolie til indendørsbrug, eksempelvis køkkenborde vil forsegle overfladen og lette rengøringen efterfølgende.  

Rå linolie hæder ved v.h.a. af en kombination af ilt og temperatur som fylder de mikroskopiske porer der altid opstår ved hærdning af cement. 

Det er kombinationen af en planslebet overflade og linolien der letter rengøringen og forhindre misfarvning.

Min kommentar må ikke opfattes som en kritik, for jeg syntes du har lavet et virkeligt flot resultat.

Min kommentar skyltes jeg for mange år siden var indblandet i bygning af www.ferroboats.com både med et bundt herlige mennesker fra New Zealand. 

Det var lærerrigt og kan jeg videregive mine erfaringer er jeg tilfreds.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jo længere du holder betonen fugtig og kølig efter udstøbning jo mindre revnedannelse forekommer men husk beton tager 30 dage om at hærde/tørre op til 85% af sin styrke og derefter yderligere 2 år for at nå 100%.Jeg ville holde den fugtig og kold i 30 dage og derefter forsegle den hvis du vil bruge den eller om du kan holde den fugtig og kold i et år.


sirjhp

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Så rammen klar til beton, bliver spændende at se resultatet af støbningen. 

Jeg kan se du bruger træ med afrundede kanter. Det vil give nogle mærkelige spidse kanter når du tager pladen ud af formen.

Plastikken vil give buler i pladen hvis du ikke får den strakt ud.

Hvordan vil du vibrere pladen?

Vi glæder os også til at se resultatet.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
christiannielsen skrev den 09-06-2018 17:45:03

Jeg kan se du bruger træ med afrundede kanter. Det vil give nogle mærkelige spidse kanter når du tager pladen ud af formen.

Plastikken vil give buler i pladen hvis du ikke får den strakt ud.

Hvordan vil du vibrere pladen?

Vi glæder os også til at se resultatet.

Jeg synes ikke jeg kunne finde noget andet træ med en lige kant som var bare nogenlunde lige og til at arbejde med. De bedste jeg fandt var disse 45x45 reglar. Mht til kanten så må jeg slibe den af.

Har prøvet at strække plastikket mere, men synes ikke rigtigt det blev bedre end dette. Vægten fra betonet burde da kunne presse plastikken helt jævnt ned?

Mht vibrering, har jeg lånt noget værktøj fra en murer 

Det gør den også, men når der er plastik i overskud inden for rammen, vil det blive at se. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Du strækker plasten når du har fyldt beton i. Så holdes den nede.


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også