Støbning af Beton bordplade

Jeg er pt. igang med at bygge et udendørs køkken. Hvor jeg vil støbe bordpladen i beton. (Ved godt der mangler ben midt på den lange for bære vægten, løb tør for træ den dag)

Det drejer sig om 2 bordplader, med målene: #1: 1,35m x 0,65m  #2: 2,8m x 0,65m
Begge bordplader bliver i en tykkelse på 5 cm.

Mine spørgsmål går på:

Støbe plader:
-  Hvilke plader egner sig bedst til støbning? Synes de er voldsomt dyre dem jeg har fået googlet mig frem til.
- Nu hvor den ene bordplade er 2,8 m, kan jeg godt få en plade der er lang nok til det? Eller skal jeg have sat to sammen? Hvis ja - Skal den samling det vil give, blot slibes væk efter støbningen?
- Er der noget slip middel til formen som er bedre end andre produkter?

Beton blanding:

- Jeg har læst hvad Aalborg Portland og Weber skriver osv. Jeg vil støbe med Aalborg Portlands Rapid Cement 25 kg. Er dog lidt i tvivl om hvor meget vand man skal tilføje ved blandingen? Og er det 1 del cement til 3 del sand i vil bruge som blandingsforhold?
Hvad kan man tilføje til blanding hvis man ønsker lidt spil i betonet? Kender godt terazzo skærver, men dem er jeg ikke interesseret i til dette projekt. Andre Ideer? Pt. hælder jeg nok mest til blot lade være med at tilføje noget i blandingen. Men synes heller ikke jeg lige har kunnet google mig frem til nogen resultater hvor jeg kan se hvad de har brugt af materialer.

Nu hvor møblet kommer til at stå udendøres, hvad vil i så behandle betonet med efter slibning? Bi voks? Olie ? Nano produkt?

Dette er lige lidt tanker omkring det lille projekt, som jeg lige mangler lidt input på.

Tak for din tid og god søndag.

Jeg er pt. igang med at bygge et udendørs køkken.... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Fladjern på bagsiden af stødsamlinger.

Så disse bliver holdt sammen tæt og i samme niveau. Melamin er jo billigt.

Elektronikteknikeren

Plastikken efterlader ingen spor. Men læs at det ligger dobbelt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det var nu også mere samlingen på pladerne jeg tænkte på, om samlingen bliver synlig i støbningen

Det var også det jeg hentød til. Plastikken jævner ud...

Hvilken slags træ type er bedst til at bygge rammen af? Det må jo helst ikke slå sig under støbningen pga. Fugten 

Annonce

Jeg lod træet være træ og fik en flot rustik kant (som ikke smuldrer).

Men du kan lade plastikken gå op ad kanten også. Hvis du vil have en afrundet kant, kan du ligger en fuge i hjørnet og køre en finger over. Og så plastik ovenpå.

Men ellers vil jeg tro at al reel træ vil kunne bruges. Det er jo ikke i evigheder at det vil være så fugtigt at træet vil slå sig. Allerede dagen efter kan du skrue rammen af og dække kanten til med plastik.

Er det en fordel at skrue rammen tidligt af? Fremfor f.eks at vente 5 dage før den kommer ud af formen

Hvilken fordel tænker du på?

christiannielsen skrev den 27-04-2018 15:29:36

Hvilken fordel tænker du på?

Om støbningen vil være nemmere at få fri fra rammen? Ved at skrue rammen tidligt af, dække kanten til og lade den hærde videre.

Det er ikke noget problem at få rammen fri lige meget hvornår du tager den af. Jo glattere rammen er jo mindre er der for betonen at hæfte fat i. Og jo pænere bliver kanten.

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også