Justering af Danfoss comfort 110

Hejsa

Jeg har lige bygget et nyt hus fra Huscompaniget, hvor der sidder en Danfoss comfort 110 boks i til at styre vores fjernvarme, men hvordan skal den indstilles med fremløb min/max, varmekurve osv??

Hvem kan hjælpe mig??

Hilsen Chris 

Hejsa Jeg har lige bygget et nyt hus fra... Vis hele indlægget
50 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Med hensyn til det kolde fremløb kan det forekomme, hvis du ikke har noget forbrug, hverken af varmt vand eller centralvarme. Det behøver så ikke skyldes manglende fremløbstemperatur fra fjernvarmeværkets side. Du kan prøve at se på din, om der er gennemstrømning, når der ellers ikke forbrug. Det bliver nok svært lige nu, men fænomenet kan forekomme især om sommeren, hvor der ikke er brug for varme.

Lige nu kan du prøve at knibe på enten frem eller retur til varmtvandsbeholderen for at se om du kan opnå en bedre afkøling. Hvis det lykkes kunne du evt. få monteret en returtermostat til at begrænse returtemperaturen.


fase

Jeg synes at jeres fjernvarmeforsyning løber fra hvad de har lovet. Når i kun er 2 "småforbrugere" med rigtig lang forsyningsledning, vil fjernvarmevandet blive væsentligt koldere, så det vil give jer et rigtigt stort m3 forbrug, og dermed dårlig afkøling.

En varmeveksler vil ikke virke optimalt, hvis ikke der er et minimumsflow gennem den for at opretholde temperaturen fra fjernvarmen.

Jeg ville tage kampen op med fjernvarmen.


Søren O

Søren o det vil sige den bedste løsning er både et omløb og en veksler??

Jeg kan se når jeg lukker af for min beholder, og har forbrug på min gulvvarme køler jeg ved ca 30-35° når jeg så åbner for mine kuglehaner til min varmtvandsbeholder køler jeg kun med 18-22°??

Et omløb vil give dig de bedste forudsætninger for at få et velfungerende anlæg med en god afkøling.

En varmeveksler til det varme brugsvand er det der normalt anbefales i dag. Det skulle give et mindre varmeforbrug på årsbasis, men det kræver at du har en ordentlig fremløbstemperatur fra din fjernvarme.

Afkølingen på varmespiralen i din varmtvandsbeholder er slet ikke i orden. Det kan du altså ændre ved at drosle flovet gennem varmespiralen eller få monteret en returløbstermostatventil, som jeg har beskrevet tidligere.

En varmtvandsbeholder med 3/8" rørspiral har normalt en større hedeflade end en med 3/4" rørspiral. Når også vandmængden i 3/8" spiralen er væsentligt mindre, bliver afkølingen også bedre.

En varmtvandsbeholder med 3/4" varmespiral er slet ikke egnet til fjernvarme, men kun til "fyrede anlæg".

Jeg vil mene at Huscompagniet kan stilles til ansvar for at have leveret en utidssvarende brugsvandsløsning.


Søren O
Annonce

Lige lidt nyt her fra,fjernvarmen har stadigvæk ikke bygge omløb på endnu.

Jeg har fået en veksler op nu, men med dårlig effekt, jeg kan ikke trække liter nok igennem dem, ved fuld effekt får jeg kun 450liter ind i huset, som slet ikke er nok til min veksler, uanset hvor lang tid mit vand løber bliver fjernvarmevandet ( fremløb) ikke mere end 58-59° Og brugsvand blive maks 40°

En varmeveksler til brugsvand kræver normalt en effekt på ca. 30 Kw når der tappes. Med et flow fra din fjernvarme på 450 l/h har du en effekt på max det halve, så det vil give "koldt" vand i dine vandhaner hvis du har lukket helt op. Ved et moderat forbrug burde temperaturen dog være i orden.


Søren O

Jeg kan kun trække 22kw ud af mit anlæg, min brugsvand er ca 40° men er der en i bad og en anden bruger varmtvand i huset er der kolt vand i begge haner!!! Tror sgu snart jeg køber en vvb men 3/8 spiral så jeg i den mindste har 50-55° vand i alle mine hane på samme tid, så må vi jo leve ned dårlig afkøling??

Chris Larsen skrev den 13-12-2017 21:46:12

Lige lidt nyt her fra,fjernvarmen har stadigvæk ikke bygge omløb på endnu.

Jeg har fået en veksler op nu, men med dårlig effekt, jeg kan ikke trække liter nok igennem dem, ved fuld effekt får jeg kun 450liter ind i huset, som slet ikke er nok til min veksler, uanset hvor lang tid mit vand løber bliver fjernvarmevandet ( fremløb) ikke mere end 58-59° Og brugsvand blive maks 40°

 Kan du ikke lige fortælle, hvilken varmeveksler du har til det varme vand. I mit varmesystem er fremløbet 60 grd og der varme vand 53 - 55 grd. . Vi må gå ud fra, at veksleren er forbundet rigtigt altså efter modstrømsprincippet. 


fase

Veksleren er en akav vita II 

Ja den er sat rigtig til, men vandet kan bare ikke blive mere end 45° varmt, men nu kan den da afkøle fjernvarme vandet😃 men nu ingen varme bruges bade😬😬

Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis