Oliekedel til fastbrændsel?

Hej
Jeg er ved at kigge på ejendom igen igen.. 
D fleste har gamle Oliekedeler, sonregel salamander eller lignende. 
Må man lovligt montere en Alm luge og fyre med fastbrændsel? Og kan man selv lave en låge? 
Hej Jeg er ved at kigge på ejendom igen igen..... Vis hele indlægget
60 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Hvis du har fået 180 rm træ foræret, er det en stor del af dit fremtidige projekt.
Jeg brugte i sidste sæson, fra august til maj 30 rm til 190m² og det var gran og fyr.
Mener bare det er 5 års varme = kr. 50.000,- selv hvis det er brænde købt af skoven.
På de betingelser skulle der meget til at få mig til at kassere en gammel støbejernskedel.
Selv ktm skal hoste op med kr. 100.000 for pilleforbruget i de 5 år. Tankevækkende - ikk

mvh

 varmetossen

Hej.
Du har åbenbart fæstnet dig på een mening, og det er dit valg.
Sig bare til, hvis du kan hjælpes.

mvh

 varmetossen

Nej jeg har ikke bestemt mig for noget.
Men der skal da ihvertfald laves en ekspansion beholder.
Jeg har også overvejet tanken om at lade oliefyret stå, og sætte brændes fyr ind sammen med.
For mig er det også komforten ved at kunne tage hjemmefra i nogle dage. Det kunne man jonså med en stor beholder også oliefyret der tager over

Der skal jo laves ekspansion uanset hvilken løsning du vælger.
Det hus på planlægger at købe, er det en langsigtet investering, eller noget du tænker at sælge videre om nogle få år?

For hvis det er en langsigtet investering, så ville jeg helt klart sætte et pillefyr op. Det er fint nok du har en masse træ her og nu, men på et tidspunkt slipper det op, og gider du så rode med træ? Hvis du gør det er jo det intet problem. Men gør du ikke, så brug træet i brændeovn og installer et pillefyr.

Jeg fyrer selv primært med træ, fordi jeg har tiden til at gå i skoven og lave træ. Men har også et stokerfyr til at tage over når vi skal på ferie, weekend osv.


Og skal du lave en ordentlig installation med brændefyr, og købe en rigtigt akkutank, så er det også nemt 10.000,- dyrere end et pillefyr. Hvis ikke mere. Så jeg vil helt klart overveje fremtiden også.
Annonce
Det er en langsigtet investering, forhåbentlig.

Ja brændet slipper op. Pille fyret passer sig selv.
Ekspansionen er jo bare tryk ekspansion, og væsentligt nemmere at lave.
Desuden så går mit brænde jo ikke til spilde, det kan jo fint gå i brændeovnen.
Jeg har kiggetnlidt på piller, 1680 for et ton, det vel jævnt billigt?
Du snakker meget om ekspansion. Der er altså ikke forskel på det uanset hvilken løsning du vælger.
Der skal vel ikke laves åben ekspansion til en moderne pille brænder? Det en del nemmere at etablere en 15 liters tryk ekspansion, end føre rør på loftet og lave akku tank og åben ekspansion..

Men lad os nu se om jeg kan låne pengene, men mon ikke, når man har fast arbejde og en rimelig indkomst..
Åben eller lukket er egentligt underordnet. Men lukket er da at foretrække.
Det er også det :-)
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis