Hvornår skal man følge el-regler?

Hej!

Jeg skal til at have nyt køkken sat op i mit hus, og i den forbindelse skal jeg have trukket noget el til den nye ovn, da den (som det eneste), skal flyttes ift. hvor den sidder i dag.

Problemstilling:
I køkkenet er der, som krævet, tre frie stikkontakter med jord, problemet er blot at disse kører på samme lysgruppe, hvilket ikke længere er tilladt for nye køkkener.

Så mit spørgsmål er om jeg er tvunget til at opdatere installationerne så de følger de nye lovkrav, også selv om det el jeg ændrer på ikke har noget med de nævnte stikkontakter at gøre?
Hej! Jeg skal til at have nyt køkken sat op i... Vis hele indlægget
69 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af ev elmand på 07-06-2016 20:09
Når du har HFI har du IKKE nulling. Det er en beskyttelses form som kun bruges i industrien, og er også her på retur.

Nulling bruges ikke kun i industrien. Der er massere af lejligheder hvor der er nulling, sådan lavede man det jo dengang 

 

Illicher: ja der formulerede jeg mig nok lidt generaliserende, men med HFI er der ikke tale om nulling
Hovsa. Det er gruppen til "komfur" der har ham der har lavet det for mange år siden kun haft hvid ledning. Så alle ledere også jordleder er hvid. Der er også en rød jordleder i en anden gruppe. Det er der ikke noget el-teknisk galt i, men det er besværlig at holde styr på hvis det bliver adskilt. Indtil ca. 1970-72 var der ikke krav om gul/grøn jordleder. Der blev der ofte anvendt rød. Eller en anden farve, og så mærke den med gul/grøn tape i begge ender.
Men tilbage til dit spørgsmål. Du kan montere ny jordleder i samme klemme som de andre sidder i. Eller i en muffe ved siden af bare der er forbindelse til jordleder. Og den skal kun være 1,5 eller 2,5mm2 som dit kabel .

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

For mig at se, er jord-ledningen forbundet tilgangssiden på det venstre hfi. Har lidt svært ved at se, hvor "komfur" får 0 fra. Kunne godt tænke mig at se et billede af begge hfi'ers tilslutninger.

Ev: Hvorfor kan der ikke være tale om nulling med hfi? (se f.eks. nederste billede og forklaring her: http://cubus-adsl.dk/elteknik/installationer/nulling.php )

Jeg kan godt se at det praktiseres, og det bekræfter vel at det er ok hos >hovsa< og han skal stadig bruge 1,5 - 2,5mm2 ledere som i et TT system, når der er HFI.

Her i området er det overvejende kabelnet nu, men tidligere var der meget luftledning. Og det harmonerer ikke så godt sammen med TN systemer, som det fremgår af artiklen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvad er det for noget vrøvl om at man ikke må/bruger nulling , hvis værket siger god for det dvs, at nettet er nulsikret , så bruger man nulling som beskyttelseleder sammen med HPFI afbryder , men som regel kun hvis en jord er svær eller næsten umulig at etablere.

Hvornår skal man følge el-regler?............det er da et mærkeligt spørgsmål... Det skal man da altid gøre , det siger loven , det er ikke noget man kan gradbøje så det passer til ens situation . Hvad bliver det næste , straffeloven ....færdelsloven ................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce

Det er vist sjældent, at der bruges nulling i distributionsnet. Kun hvis forbrugeren er direkte forsynet fra transformerstationen eller har egen transformerstation bruges nulling.
Hovsa i et af dine tidligere indlæg skriver du, at der båder er nulling, hfi relæ og jordspyd. At blande nulling og jordspyd sammen, kan være særdeles problematisk, fordi der kan optræde vagabonderende jordstrømme, som kan være så store, at hvis du bruger en normalt 2,5 mm2 jordledning, de kan få jordledningen til brænde over alt afhængig af overgangsmodstanden i jordelektroden.
Hvor er for resten nulledningen i tilgangen til hfi relæet til komfurgruppen, lukrerer den på dine jordledninger eller hvordan hænger det sammen?

Afgangen fra komfurgruppen ser ud til at være lavet med et 5 leder kabel eller 7 leder, hvor de to ledere er klippet af.


fase
Angående svaret fra Karl Smart:
"Hvornår skal man følge el-regler?............det er da et mærkeligt spørgsmål... Det skal man da altid gøre , det siger loven , det er ikke noget man kan gradbøje så det passer til ens situation . Hvad bliver det næste , straffeloven ....færdelsloven ................"

Ja enig, men jeg har ikke formuleret "Trådens" oprindelige titel, jeg har bare fortsat derudá med mine spørgsmål

Rudi
Et kort nyt spørgsmål
En hel del el – komponenter, der sælges i Danmark, er godkendt af ”Underwriters Laboratories Inc.” (UL) i USA, er disse komponenter automatisk også sikkerheds godkendt af Sikkerhedsstyrelsen i Danmark ?
Så vidt jeg er orienteret, godkender Sikkerhedsstyrelsen ikke enkelte produkter

Er det lovligt at anvende sådanne el- komponenter, der kun er UL- godkendt, til 230 volt og 380 volt installationer og evt. installationer med højere spændinger i Danmark ?

Rudi

Når det er så lang en tråd, kan man godt "glemme" at læse hele tråden igennem inden man svarer.
Med hensyn til din egen installation, så vil jeg råde dig til at få en elektriker til at se på det med jordf. og manglende Nulleder i bunden af HFI relæ til komfur gruppen. Hvis det blot er en fejlfarve ledning så er det jo en enkel sag at skifte den.

Sådan lige fra hoften, så godkender sikkerheds styrelsen også ankelt komponenter, og den godkendelse er også gældende i andre EU lande. Det samme gælder for komponentér fra andre godkendelses laboratorier i EU.

Jeg er ikke bekendt med at komponenter der alene er UL mærkede automatisk må bruges i DK.

Der er lige for nylig ændret en Dansk særregel m.h.t stikkontakt med sidejordskontakt. Men det er ikke alle stikk. typer der er godkendt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ved nærkontakt med installationen kan jeg se, at en leder, det må være Nul, da der ingen spænding måles, er forbundet højre tilgang mærket T/N af det venstre HFI relæ, der er forbundet til gruppen ”komfur”, så der må vel være ført Nul til gruppen ”komfur”

Jord- lederen, der stammer fra jordspyddet, føres herefter helt udenom HFI relæets forbindelser

Den oprindelige PE- leder fra jordspyddet er ret kort, og den når ikke rigtigt helt til plinten

1 Må PE- lederen fra jordspyddet samles med et kort forlængerstykke 2.5 mm2 enkeltleder uden yder kappe

2 Må PE- ledere i en tavle og i resten af installationen, samles med en almindelig ende muffe med skrue, eller skal PE- leder samlinger foretages med andre komponenter (krympemuffe, muffe med fjedertilslutning, andet) ?

I tavlen kan samlingerne af lederne befinde sig inden for afskærmning af dækslerne i installationen

3 Der er to plinter, en plint i hver af de to 3 – fasede grupper. De er forbundet sammen med en enkelt 2.5 mm2 leder uden yder kappe, er det lovligt, eller skal der være kappe omkring kablet ?

4 Kan det være ligegyldigt fra hvilken plint, PE- lederen forbindes videre, da de to plinter er forbundet elektrisk indbyrdes med en enkelt leder ?

ev elmand svarer 15. 6. 2016, her citeret:

” Du kan montere ny jordleder i samme klemme som de andre sidder i. Eller i en muffe ved siden af bare der er forbindelse til jordleder. Og den skal kun være 1,5 eller 2,5mm2 som dit kabel .”

5 For at forøge forvirringen på et højere plan, er det så rigtigt fattet af mig, at det er lovligt, at installationens PE- leder forbindelser ikke nødvendigvis forbindes direkte i plinten, som tidligere angivet af LDS, at de skulle når de forbindes videre med en ekstra PE- leder til stikkontakter osv, men PE-ledere kan forbindes til et anden knudepunkt eller anden jordforbindelses – samling både i tavlen og resten af installationen ved stikkontakter osv

f. eks direkte fra samle muffen, der vises på fotoét


Rudi
Der er yderligere 29 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis