Hvornår skal man følge el-regler?

Hej!

Jeg skal til at have nyt køkken sat op i mit hus, og i den forbindelse skal jeg have trukket noget el til den nye ovn, da den (som det eneste), skal flyttes ift. hvor den sidder i dag.

Problemstilling:
I køkkenet er der, som krævet, tre frie stikkontakter med jord, problemet er blot at disse kører på samme lysgruppe, hvilket ikke længere er tilladt for nye køkkener.

Så mit spørgsmål er om jeg er tvunget til at opdatere installationerne så de følger de nye lovkrav, også selv om det el jeg ændrer på ikke har noget med de nævnte stikkontakter at gøre?
Hej! Jeg skal til at have nyt køkken sat op i... Vis hele indlægget
69 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det med et opstigende vand skulle opfattes som en spøg.
Du må godt skrælle et stykke installationkabel og bruge lederne.

fase
Det er nærmest en livsbetingelse at opfatte tilværelsen med humor. Al humor skal opfattes alvorligt. Min bemærkning om klimaændringer var den sorte af slagsen
Takker for svar, selv om jeg ikke begriber dem alle

Jeg blev spurgt om installationen angående en PE leders forbindelse til plinten i min tavle
Tavle installationen er som følger:
Tavlen er installeret 1960 - 1965

Den oprindelige installation er forsynet med beskyttelsesleder til fyr, vaskemaskine og nogle stikkontakter, men ikke til køkken.

Der er for omkring 20 år siden blevet installeret jordspyd, jordleder og 2 stk HFI- afbrydere ikke HPFI.

Ved denne lejlighed er jordforbindelsen fra jordspyddet blevet koblet til den ene HFI- afbryders Nul - indgangsklemme (Nulling ?) Hvorfor, ved jeg ikke

En 2,5 mm2 jord - enkeltleder er fra denne Nul – klemme forbundet direkte videre til koblingsplinten, hvortil beskyttelseslederen fra den oprindelige installation er koblet.

Stikkontakter er udført med adskilte Nul- og jordledere. Forbindelser direkte mellem Nul og jordlederne findes ikke i installationerne efter tavlen.

Så var det, jeg ville undersøge muligheden for at koble en ekstra beskyttelsesleder til en del af resten af installationen. Jeg foreslog en beskyttelsesleder forbindelse fra samme forbindelsessted i Nul ved HFI- afbryderen, som lederen fra jordspyddet var tilkoblet og som igen er forbundet til koblingsplinten. Der er her plads til en solid elektrisk forbindelse. Koblingsplinten fra tresserne består af en ret lille skrueforbindelse til få ledere.

Jeg har fundet bestemmelser om beskyttelse ved automatisk afbrydelse af forsyningen i TN- system.

”PEN- lederen skal have et tværsnitsareal på mindst 10 mm2 kobber eller 16 mm2 aluminium. Mindst 4 mm2 kobber, hvis lederen er en koncentrisk leder i et kabel, og alle samlinger og afslutninger er udført med dobbelte forbindelser”

Sp1: Er den oprindelige installation korrekt udført med PEN – leder og nulling ?
Sp2: Skal PEN lederen have et tværsnitsareal på mindst 4 mm2 Cobber- leder ?
Sp 3: Hvad er ”dobbelte forbindelser” ved samlinger og afslutninger af PEN - lederen ?
Sp 4: Skal nulling altid godkendes af el - leverandøren ?
Sp 5: Er nulling nødvendig af hensyn til el- sikkerheden eller af andre grunde ?


Rudi
Når du har HFI har du IKKE nulling. Det er en beskyttelses form som kun bruges i industrien, og er også her på retur. At jordleder er forbundet til Nul fra nettet er ikke den gængse måde, men heller ikke farlig eller på anden måde bekymrende.
Lidt elteknik for forståelse, så man ikke læser bestemmelser som en vis mand læser biblen.

Ved NULLING skal der kunne gå så stor en strøm i jordleder, at SIKRINGER springer inden 1 sec. Også væsentlig større sikringer end 16A. Ved HFI afbryder kobler den fra ved en lille fejlstrøm når den overstiger 30mA altså 30/1000 af 1 ampere. Så der er slet ikke brug for at tænke på store kvadrater på jordleder i den forbindelse. De skal kun være mekanisk så tykke at de ikke går i stykker i klemmer.
Man skal bruge beskyttelses leder med det kvadrat som er i kablet som man bruger. Og den skal forbindes til skrue terminaler i koblingsplint. Der kan godt sidde mere end 1 leder under hver skrue. I ældre tavler er der ofte ikke nogen koblingsplint men blot en dobb. samlemuffe.
Så 1,5mm2 op til 13A sikringer og 2,5mm2 ved 16A sikringer (i vise tilfælde 20A)
Og her er der ikke brugt hverken rød eller sort humor.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hovsa, kunne du ikke tage et billede af din gruppetavle med afdækningen taget af, så det var lidt nemmere at se, hvad vi snakker om. Måske kunne vi så bedre se, om du har ret, når du påstår at PE og nulling er blandet sammen. Det lyder mærkeligt.

fase
Billeder af tavlen

Rudi
Det kunne være sjovt hvis det var på afstand, så man kan se hvilke komponenter der sidder hvor.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Har du en hvid ledning blandet med ind som jord (gul/grøn).

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

2 trefasede 16 A og 2 enfasede 10 A grupper og 2 Hfi afbrydere

om der er en hvid leder blandet sammen med Nul, hvad mener du ?


Rudi
2 trefasede 16 A og 2 enfasede 10 A grupper og 2 Hfi afbrydere

om der er en hvid leder blandet sammen med jord, hvad mener du ?

Rudi
Der er yderligere 39 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis