Hvornår skal man følge el-regler?

Hej!

Jeg skal til at have nyt køkken sat op i mit hus, og i den forbindelse skal jeg have trukket noget el til den nye ovn, da den (som det eneste), skal flyttes ift. hvor den sidder i dag.

Problemstilling:
I køkkenet er der, som krævet, tre frie stikkontakter med jord, problemet er blot at disse kører på samme lysgruppe, hvilket ikke længere er tilladt for nye køkkener.

Så mit spørgsmål er om jeg er tvunget til at opdatere installationerne så de følger de nye lovkrav, også selv om det el jeg ændrer på ikke har noget med de nævnte stikkontakter at gøre?
Hej! Jeg skal til at have nyt køkken sat op i... Vis hele indlægget
69 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis fase og nul i samme underlag kommer fra samme gruppe, som det skal være

Skal fase og nul så nødvendigvis også komme fra samme el- forbindelse eller el- kreds ?

Kan man have 2 eller flere el- kredse fra samme gruppe i samme underlag / dåse, og lovligt, som tidligere vist i eks 2, foto IMG_5265  ?


Rudi
Hvis fase og nul kommer fra samme gruppe, kommer de også fra samme kreds, med mindre du betragter en afbryder og et tilhørende lampested som en selvstændig kreds. Bare kredsene hører til samme gruppe, må de gerne være i samme underlag.

fase

Jævnfør tidligere svar.
Når du har slukket ved gruppeafbryder, skal du være sikker på at det er strøm/spændingsløs, ved dine samlinger. Det er hovedbudskabet. Så det forklarer det måske bedst.
Overalt i huset hvor der tændes mere end 1 lampe samme sted, er det 2 - 3 "afbryderkredse" der er i samme dåse. I alle lampesteder kommer der fase + tændledning fra afbryder (2 "afbryder kredse"  ) men fra samme sikringsgruppe.

Det er derfor at det gode råd kommer når man piller, SLUK VED SIKRINGER.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det skal huskes
Således opdateret, vil jeg takke for alle svar, der findes jo ikke dumme spørgsmål, eller....?

Rudi
Der finde ikke dumme spørgsmål, men der findes måder at gøre simple spørgsmål komplicerede.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Der er næppe tid til at læse alle spørgsmål
Nogen gange hjælper billeder osse på forståelsen


Rudi
Det må være ny rekord i tråde , som stort set handler om ingenting , gentagelser osv , men morsomt at følge , underholdningsværdien er der..............nu venter vi bare på forsættelsen i "Hvornår skal man følge el-regler?" 2 den må jo komme.

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Ja det blev en større føljeton, med ret mange gentagelser. Men det skal dog siges at trådstarter vistnok udgik af romanen midt i, men så kom der nye medvirkende. Detr blev lidt underholdende.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jep, men som amatør må man jo spørge, det kan godt være spørgsmålene virker besynderlige og gentages, men man kan kun blive klogere ved at spøge dem der er klogest på fagområdet. Prøv selv
Glæder mig, hvis nogle af læserne læserne nød underholdningsværdien

Rudi
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis