Hvornår skal man følge el-regler?

Hej!

Jeg skal til at have nyt køkken sat op i mit hus, og i den forbindelse skal jeg have trukket noget el til den nye ovn, da den (som det eneste), skal flyttes ift. hvor den sidder i dag.

Problemstilling:
I køkkenet er der, som krævet, tre frie stikkontakter med jord, problemet er blot at disse kører på samme lysgruppe, hvilket ikke længere er tilladt for nye køkkener.

Så mit spørgsmål er om jeg er tvunget til at opdatere installationerne så de følger de nye lovkrav, også selv om det el jeg ændrer på ikke har noget med de nævnte stikkontakter at gøre?
Hej! Jeg skal til at have nyt køkken sat op i... Vis hele indlægget
69 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Hovsa på 27-04-2016 12:23
Flere stikkontakter til gammel installation fra før 1975

Er det forstået rigtigt, at der højst må tilføres 2 stk ekstra stikkontakter til en lysgruppe i en el- forgrening til et køkken, hvis der kun er 1 lysgruppe installeret i den oprindelige installation?
Her må tilføjes op til 2 stikkontakter i den eksisterende installation uden, at de skal fordeles på 2 grupper. Hvis installationen ændres helt, skal installationen udføres efter gældende regler.

Må det være 2 stk doppelte stikkkontakter, altså 4 stiktilslutninger i alt, det bliver så uden jordtilslutning ?
Hvis installationen udføres efter gældende regler, kan der ikke bruges dobbelte stikkontakter, da disse ikke fås med jord.

Hvis nogle af de oprindelige stikkontakter fra den gamle installation ikke kan anvendes, fordi de er gemt bagved skabe, og ikke er særlig tilgængelige eller bliver afblændet, må der så monteres flere stikkontakter end 2 stk som erstatning for disse stikkontakter, der ikke kan anvendes?
Nej, og installationen bør ændres, så der ikke er skjulte stikkontakter. Hvad vil du gøre, hvis der skal foretages reparation af installationen. Vil du acceptere, at køkkenskabe eller lignende skal fjernes for at komme til den skjulte installation?

El – komfuret er forsynet med et 230 volt stik, 3 x16 Ampere sikringer i tavlen
Hvad er definitionen på en ”lysgruppe” Er det kun betegnelsen på gruppen med 10 Ampere forsikring, altså ikke komfurets gruppe, selv om der er et 230 volt stik indbygget i komfuret?
En lysgruppe er en enfaset gruppe med en spænding på 230V og en max. sikring på 13A, såfremt gruppeledningen er på 1,5 mm2.
At der er indbygget en stikkontakt i komfuret får ikke gruppen til at være en lysgruppe.

fase
Det et køleskab, der skjuler stikkontakten, så køleskabet kan flyttes væk. Må installationen gerne forblive ubenyttet og evt. afblændet?

Hvor mange stikkontakter må der herefter maksimalt sættes op, hvis kontakterne tilføjes fra en anden lysgruppe 10 - 13 Ampere og 1.5 mm2 gruppeledning?

Hvor få stikkontakter skal der være? Så vidt jeg tror, er det mindst 3 stk, men fra hver gruppe, er det rigtigt?

En ny gruppe forbindelse kan evt. blive med en jord leder fra en supplerende jord forbindelse og et jordspyd, 3 leder kablet indeholder jo en jord leder, men er sådan en PE - leder et krav i køkkenet?

Skal kontakterne fra både den gamle og den nye gruppe være forsynet med jordleder?

Den gamle, oprindelige gruppe er ikke forsynet med jordleder og kan vanskeligt blive det, så er det vel en ny installation?

Der er installeret to HFI afbrydere, men det er ikke HPFI afbrydere, betyder det noget for installationen af en anden gruppe i køkkenet?

Rudi
Du kan være ret sikker på at din jordforbindelse er bagved dæksel ved din sikrings tavle. At der skal være 2 grupper i køkken betyder jo ikke at de 2 grupper er forbeholdt køkken. Der kan også gå andet på den ene eller begge.
Jordleder er et krav i køkken, og også før 1975 skulle der være en stikkontakt i køkkenet der havde jordforbindelse. Men præcis hvornår det blev indført ved jeg ikke.
HFI eller HPFI betyder ikke noget for den installation i køkkenet. Det skal laves på samme måde.
Jordleder må gerne "blandes" imellem 2 grupper.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar, her citeret:
"Jordleder er et krav i køkken, og også før 1975 skulle der være en stikkontakt i køkkenet der havde jordforbindelse"

Vil det sige, at hvis jeg blot kan etablere EN ENKELT jordforbundet stikkontakt i køkkenet og kun fra en anden 10 A lysgruppe, end den oprindelige, er lovgivningen M. H. T. jordforbundne stikkontakter i køkkenet opfyldt, selv om jordforbindelsen ikke er ført videre til den oprindelige "gamle" gruppe fra Ruder Konges tid ?
Den nye gruppes kreds fører videre til et par andre stik, som ikke befinder sig i køkkenet

Må jordforbindelsen tages direkte fra jord - spyddets jordforbindelse i HFI afbryderen der er et 2.5 mm2 gul - grønt farvet kabel, der er forbundet til en klemme i HFI- afbryderen?
Eller skal forbindelsen tages fra en anden klemme et andet sted fra i tavlen?

Tidligere installationer af stikkontakter og afbrydere til lysgrupper er stadig anbragt i dør rammens "girektor". Det er ikke tilladt længere, men de gamle installationer findes endnu
Er det tilladt at hente en ny kreds til køkkenet direkte fra en sådan installation i "girektoren"

Det bliver til 1 spændings og nul - tilgang med tilgang af en supplerende jord forbindelse
Jord hentes med 2.5 mm2 enkeltleder fra en af tavlens HFI afbrydere. Herefter 2 afgange, 1 til en ny kreds til køkkenet, 1 til et toilet ved siden af med 2 lyskontakter og videre med en 2.5 mm2 supplerende leder til etagen ovenover til et toilet, som en vaskeægte elektriker for nylig har forsynet med 3- hullers stik, et "grisetryne" stik, selvom der ikke var jordforbindelse i badeværelset, uden at fortælle mig, at jordforbindelse skulle etableres i forbindelse med denne type stik

Er der for mange forbindelser på en gang, eller skal det hele ifølge lovgivningen flyttes til et indstøbnings- underlag i væggen og forgrenes herfra?

PS
Jeg lover at huske afbrydelse for spænding og hente hjernen ned fra den knage, den normalt hænger på, inden arbejdet begyndes

Rudi
Skrevet af Hovsa på 29-04-2016 13:53
Tak for svar, her citeret:
"Jordleder er et krav i køkken, og også før 1975 skulle der være en stikkontakt i køkkenet der havde jordforbindelse"

Vil det sige, at hvis jeg blot kan etablere EN ENKELT jordforbundet stikkontakt i køkkenet og kun fra en anden 10 A lysgruppe, end den oprindelige, er lovgivningen M. H. T. jordforbundne stikkontakter i køkkenet opfyldt, selv om jordforbindelsen ikke er ført videre til den oprindelige "gamle" gruppe fra Ruder Konges tid ?
Den nye gruppes kreds fører videre til et par andre stik, som ikke befinder sig i køkkenet
Du har kun etableret en ny stikkontakt med jord i køkkenet og det er kun dene stkkontakt, der er med jord. Om den går videre til andre rum har ingen indflydelse på installationsmåden.
Må jordforbindelsen tages direkte fra jord - spyddets jordforbindelse i HFI afbryderen der er et 2.5 mm2 gul - grønt farvet kabel, der er forbundet til en klemme i HFI- afbryderen?
Eller skal forbindelsen tages fra en anden klemme et andet sted fra i tavlen?
Jordfobindelsen kobles sammen med de andre jordforbindelser, der er samlet i koblingsplinten, hvor også den gul-grønne fra jordspydet er monteret. Jordled ningen er ikke monteret i HPFIrelæet.

Tidligere installationer af stikkontakter og afbrydere til lysgrupper er stadig anbragt i dør rammens "girektor". Det er ikke tilladt længere, men de gamle installationer findes endnu
Er det tilladt at hente en ny kreds til køkkenet direkte fra en sådan installation i "girektoren"
Såfremt du forsyner rummet bag gerigtet med en dåse, kan du stadig etablere afbrydere i gerigtet. Du kan godt hente den ny gruppe fra fra dette sted, men hvordan vil du etablere jordforbindelsen, hvis den ikke er der i forvejen.

Det bliver til 1 spændings og nul - tilgang med tilgang af en supplerende jord forbindelse
Jord hentes med 2.5 mm2 enkeltleder fra en af tavlens HFI afbrydere. Herefter 2 afgange, 1 til en ny kreds til køkkenet, 1 til et toilet ved siden af med 2 lyskontakter og videre med en 2.5 mm2 supplerende leder til etagen ovenover til et toilet, som en vaskeægte elektriker for nylig har forsynet med 3- hullers stik, et "grisetryne" stik, selvom der ikke var jordforbindelse i badeværelset, uden at fortælle mig, at jordforbindelse skulle etableres i forbindelse med denne type stik.
Mener du med en 2,5 mm2 forbindelse, et enleder kabel med en gulgrøn leder, som i øvrigt ikk er forbundet med dine HPFI relæer, men med jordelektroden. Det lyder som en mærkeligt sammensætning, som det er svært at udtale sig om uden at have set installationen.

Er der for mange forbindelser på en gang, eller skal det hele ifølge lovgivningen flyttes til et indstøbnings- underlag i væggen og forgrenes herfra?
Jamen som skrevet ovenfor er det svært at besvare uden at have set installationen.

PS
Jeg lover at huske afbrydelse for spænding og hente hjernen ned fra den knage, den normalt hænger på, inden arbejdet begyndes.
Du behøver hverken at afbryde for spændigen eller hente hjernen ned fra knagerækken. Det får du slet ikke brug for af den simple grund, at du ikke selv må lave det.

 

 

 

 


fase
Annonce
Hvordan skal de enkelte ledere i et installationskabel forlænges, hvis stikkontakt og afbryder skal flyttes længere væk? Kablet kan ikke umiddelbart skiftes ud
Kablets kappe er fjernet, så lederne er fri. Nogle ledere skal forlænges omkring 10-15 cm

Kablet er ført gennem et installations rør, som kan forlænges med flexslange eller installations rør på det sidste stykke, hvor de forlængede ledere befinder sig

Lederne forlænges med pressemuffer og isoleres med krympeflex, evt. anvendes isoleret pressemuffe

Skal der altid anvendes krympeflex med lim?

Er installationskablets ledere også enkeltledere?
Må installations kablets enkelte ledere anvendes på samme måde som færdigfremstillede enkeltledere, og må kablets afklippede lederstumper derfor anvendes til en forlængelse af andre ledere i kablet eller anvendes i den øvrige installation?

Må kablets ledere føres uden beskyttelse af kablets kappe i slange og rør på samme måde som enkeltledere må føres, i eksemplet er det 10-15 cm?

Eller skal kablets kappe erstattes helt med krympeflex på strækningen, hvor kappen er fjernet, selv om kablets enkelte ledere og de forlængede ledere befinder sig i et stykke flexslange eller rør og er isoleret mod omgivelserne?

Ændrer det på kravene til krympeflex isoleringen, der evt. erstatter kappen, hvis der anvendes isolerede pressemuffer?

Er der evt. regler for længden af det stykke flex, der skal krympes fast på kablets kappe, så flex kan sidde fast og isolere elektrisk mod omgivelserne?

Hvor langt et stykke flex skal der minimum krympes uden på muffe og leder for at isolere tilstrækkeligt?

Er der krav om isolation over pressemuffe og leder, hvis der anvendes en isoleret pressemuffe?

Rudi

Man må godt forlænge et kabel ved at bruge pressemuffer og Krympeslange. Man bør forlænge det med et tilsvarende kabel. Der købes et sæt som passer til samlingen, og den vejledning der ligger deri følges. Når kablet er samlet betragtes det igen som et kabel og må f.eks. gerne indmures, eller trækkes i rør. De sidste kan måske volde problemer for det fylder for meget. Det er den korte version.

Der er alt for mange hvis`r i dit oplæg til at jeg vil gennemgå dem alle.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar, men et reparationssæt til kabel reparation gælder for samling af 2 stk kabler og indeholder blandt andet et stykke flex på 25 cm længde til samling af kablets kappe. Flexét skal bruges i hele sin længde for at kunne holde sammen på to hele kabelstykker evt. med træk belastning fra kablets vægt

Jeg skal kun forlænge nogle ledere 10-12 cm fra et enkelt kabel videre til et indstøbt underlag

Er det nok at krympe 3-4 cm flex over kablets kappe, så det hænger fast på kappen. Flexét kan hæfte fast på kablets kappe og der er ingen belastning, der kan rive samlingen i stykker. Flexét krympes herefter videre over lederne, der er samlet med isolerede pressemuffer. Hele samlingen skal føres i slange eller rør på en længde af 10-15 cm til et indstøbt underlag

Men er metoden lovlig, selv om der ikke er krympet så meget flex over kablets kappe som nødvendigt til samling af 2 stk kabler?

Er der praktiske fortilfælde, der viser, hvad der kan gøres uden at fjerne store stykker af væggen?

Rudi
Ja, det er lovligt med mindre du forventer, at kablet bliver nedsænket i opstigende vand i muren. :-)

fase
Sandsynligheden for opstigende vand til kablet i betragtning af fremtidige klimaændringer kender jeg ikke, men forhåbentlig ikke til en højde over 80 cm fra gulvet i lokalet

Men hvilken type isoleret leder må jeg anvende til forlængelse af de korte ledere?
Må de afklippede, isolerede ledere fra kablet anvendes?

Isolationen på især light- kablers isolerede ledere er ca 2,4 mm i diameter og denne isolation er tilsyneladende lidt tyndere end isolationen på de isolerede ledere, der købes med flere meter i rullen, hvis isolation er ca 2,6 mm i diameter

Må afklippede og isolerede ledere, med deres lidt tyndere isolation, der er fjernet fra installations kabler, anvendes til at forlænge andre isolerede ledere med i kabler, som i eksemplet i mit sidste spørgsmål, og må isolerede ledere, der er fjernet fra kabler, også lovligt anvendes til at danne forbindelser til andre tilslutninger mellem stikkontakter, afbrydere osv?

Rudi
Der er yderligere 49 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis